Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2761 2011-02-04, 13:50
returned
Att andrepiloten fick ringa två ggr är väl ingen fara egentligen? Har för mig att ksv berättat att slår man rätt kod öppnas dörren efter 30 sekunder om inte kapten trycker på neka?
#2762 2011-02-04, 14:07
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/facket-inte-ovanligt-att-piloter-somnar_5913895.svd

Är inte detta en dialog facket klarar av att hålla i tysthet med SAS? Vet inte hur många det är som vill veta att piloter dagligen somnar på flygningarna. Fast förhoppningsvis är väl en av piloterna vaken.
Det är inte en fråga om förhållandena just på SAS, utan handlar den olyckliga utveckling av tjänstgöringsbestämmelser vi sett de senaste åren.
Jag har kommenterat det tidigare i tråden.

Ursprungligen postat av returned
Att andrepiloten fick ringa två ggr är väl ingen fara egentligen? Har för mig att ksv berättat att slår man rätt kod öppnas dörren efter 30 sekunder om inte kapten trycker på neka?
Ja, det stämmer.
Men att en pilot nickar till när han är ensam i cockpit är förstås allvarligt.
Det ger ytterligare indikation på en farlig trend i branschen.

Värt att notera är att det här inte blivit känt om inte piloten ifråga skrivit rapport på sig själv.
Traditionen att man kan göra det utan att råka illa ut, gör att problemområden kan fångas upp långt innan det leder till en olycka. Det är kanske den enskilt viktigaste anledning till att trafikflyget håller så hög säkerhetsnivå.
#2763 2011-02-04, 19:52
Mylph
Ursprungligen postat av returned
Att andrepiloten fick ringa två ggr är väl ingen fara egentligen? Har för mig att ksv berättat att slår man rätt kod öppnas dörren efter 30 sekunder om inte kapten trycker på neka?


Nej, det är självfallet inga problem. Problemet är snarare att piloterna verkar somna på regelbunden basis, enligt facket, eftersom de händer dagligen. Det säger självklart mer om deras arbetssituation än om piloternas skicklighet..

Ursprungligen postat av ksv
Det är inte en fråga om förhållandena just på SAS, utan handlar den olyckliga utveckling av tjänstgöringsbestämmelser vi sett de senaste åren.
Jag har kommenterat det tidigare i tråden.

Ja, det stämmer.
Men att en pilot nickar till när han är ensam i cockpit är förstås allvarligt.
Det ger ytterligare indikation på en farlig trend i branschen.

Värt att notera är att det här inte blivit känt om inte piloten ifråga skrivit rapport på sig själv.
Traditionen att man kan göra det utan att råka illa ut, gör att problemområden kan fångas upp långt innan det leder till en olycka. Det är kanske den enskilt viktigaste anledning till att trafikflyget håller så hög säkerhetsnivå.


Ville inte hoppa på SAS, det var bara att de var aktuella just nu. Men jag gillar flygets rapportering, som inte verkar syfta till att sätta dit de skyldiga utan för att hitta förbättringar. Creds till piloten(rna) att de anmälde i alla fall!
#2764 2011-02-04, 21:53
svampdamp
Roligt om båda piloterna somnar på final, sannolikheten är ju nästan noll.
#2765 2011-02-09, 21:06
eseses
Hej,
Jag har nu läst igenom denna tråd, tog 6 mån med lite pauser emellan. En toppen tråd med mycket intressant läsning.
Jag är själv lite flygrädd men som tur är så flyger jag inte så jätte mycket.
Förra gången jag flög så satt jag så att jag kunde se in i motorerna längs bak på planet.
Det som skrämde mig då var att det var en grå gas(vatten ånga, avgaser?) som hela tiden drogs in i motorn tror till och med att den kom ovanifrån motorn och drogs fram en bit innan den åkte in i motorn

Satt hela resan och stirrade på den här strömmen, var rädd ifall det skulle komma större partiklar eller bitar som skulle fastna i motorn. så frågan är vad var det för något?
nu i skrivande stund så tänkte jag också om något skulle flyga in i motorn och den skulle börja brinna är det inte väldigt farligt för de som sitter precis brevid motorena? ( motorn satt i stjärten på planet intil flygplans kroppen).

Sen kom ju nya uppgifter angående piloter som sover. det var ju ganska vanligt, hur skulle man väcka ett plan där båda piloterna har somnat? skulle det bli som helios(?).
Sen har jag lite frågor som inte har med flygrädsla att göra.

Har man flytvästar på flyg som inte går över vatten?
Såg en inflygning på kvällen till LAX på youtube, som är borttagen nu, satt och försökte hitta landningsbanan som de skulle landa på men såg inte den för än den var väldigt nära, vad kollar ni piloter efter när ni letar söker efter landingsbanan med blicken.
Alla gatlyktor var ju tända så det fanns massa raksträckor som var jag tyckte kunde vara landings banor fast som var vägar.

Vem stänger dörren till planet innan det lyft?

Registrerade mig enbart för den här tråden.
#2766 2011-02-09, 21:41
SilentVictory
Ursprungligen postat av eseses
Hej,
Jag har nu läst igenom denna tråd, tog 6 mån med lite pauser emellan. En toppen tråd med mycket intressant läsning.
Jag är själv lite flygrädd men som tur är så flyger jag inte så jätte mycket.
Förra gången jag flög så satt jag så att jag kunde se in i motorerna längs bak på planet.
Det som skrämde mig då var att det var en grå gas(vatten ånga, avgaser?) som hela tiden drogs in i motorn tror till och med att den kom ovanifrån motorn och drogs fram en bit innan den åkte in i motorn

Satt hela resan och stirrade på den här strömmen, var rädd ifall det skulle komma större partiklar eller bitar som skulle fastna i motorn. så frågan är vad var det för något?
nu i skrivande stund så tänkte jag också om något skulle flyga in i motorn och den skulle börja brinna är det inte väldigt farligt för de som sitter precis brevid motorena? ( motorn satt i stjärten på planet intil flygplans kroppen).

Sen kom ju nya uppgifter angående piloter som sover. det var ju ganska vanligt, hur skulle man väcka ett plan där båda piloterna har somnat? skulle det bli som helios(?).
Sen har jag lite frågor som inte har med flygrädsla att göra.

Har man flytvästar på flyg som inte går över vatten?
Såg en inflygning på kvällen till LAX på youtube, som är borttagen nu, satt och försökte hitta landningsbanan som de skulle landa på men såg inte den för än den var väldigt nära, vad kollar ni piloter efter när ni letar söker efter landingsbanan med blicken.
Alla gatlyktor var ju tända så det fanns massa raksträckor som var jag tyckte kunde vara landings banor fast som var vägar.

Vem stänger dörren till planet innan det lyft?

Registrerade mig enbart för den här tråden.

Det var troligtvis kondens du såg, det blir så när det är fuktig luft och lågtryck.
Inget att oroa sig över.

Det som händer om motorn börjar brinna är att piloterna väljer att starta brandsläckaren i motorn sen gå ner och landa.
Vågar inte riktigt svara på vad som kan hända om det börjar brinna i motorerna som är monterade baktill, hur kabinen klarar sig.
Skulle inte tro att det är någon livsfara där heller.

Båda piloterna kommer inte somna, så oroa dig inte över det.
Tror nog att media hetsar upp folket lite väl mycket ibland.

Alla flygplan har flytvästar.

Banan har en massa ljus, i mörker syns de väldigt bra http://www.youtube.com/watch?v=v6ZNSvlPNOE
Sen finns det ju instrument som visar exakt hur och vart banan befinner sig.
Sen får man även vektorer eller kurs till banan av ATC.
Så det är inga bekymmer att hitta dit.

Kabinpersonalen stänger och säkrar kabinen innan start.
#2767 2011-02-09, 21:43
Ursprungligen postat av eseses
nu i skrivande stund så tänkte jag också om något skulle flyga in i motorn och den skulle börja brinna är det inte väldigt farligt för de som sitter precis brevid motorena? ( motorn satt i stjärten på planet intil flygplans kroppen).


Det kan naturligtvis hända att en motor förstörs katastrofalt om något föremål eller en större fågel sugs in, men motorgondolen är sannolikt konstruerad för att så långt som möjligt hindra att delar slungas ut just för att dessa inte ska penetrera kabinen.

Ursprungligen postat av eseses

Har man flytvästar på flyg som inte går över vatten?


Ja, naturligtvis, eftersom samma plan ska kunna användas så flexibelt som möjligt och "vatten" kan innebära en mindre sjö eller varför inte hudsonfloden (ett tillfälle då passagerarna haft glädje av flytvästarna)..

Ursprungligen postat av eseses

Såg en inflygning på kvällen till LAX på youtube, som är borttagen nu, satt och försökte hitta landningsbanan som de skulle landa på men såg inte den för än den var väldigt nära, vad kollar ni piloter efter när ni letar söker efter landingsbanan med blicken.
Alla gatlyktor var ju tända så det fanns massa raksträckor som var jag tyckte kunde vara landings banor fast som var vägar.


Man flyger nästan alltid på instrument nästan hela vägen ner (om du läst tråden har du även läst om ILS). Om du dessutom tittar på några av de filmer som finns så ser du att inflygningsljusen har ett mycket specifikt mönster. ksv eller någon annan pilot kan säkert svara men spontant känns det som om det inte lär vara något större problem att urskilja ljusen och separera från annat "skräp", särskilt när ILS:en guidat en större delen av vägen.

Ursprungligen postat av eseses

Vem stänger dörren till planet innan det lyft?


Kabinpersonalen.
#2768 2011-02-09, 22:00
svampdamp
Ursprungligen postat av eseses

Alla gatlyktor var ju tända så det fanns massa raksträckor som var jag tyckte kunde vara landings banor fast som var vägar.



http://www.openlettersmonthly.com/issue/wp-content/uploads/2010/07/landi...

Ganska svårt att missa

http://www.youtube.com/watch?v=sPQhyLdWajk
Man flyger ju in med autopiloten
#2769 2011-02-10, 23:32
Extrans
Ursprungligen postat av svampdamp


Precis, det där är väl om jag inte är ute och cyklar en uppsättning inflygningsljus i form av Barrette (stavning?) Finns även Calvert, den ser lite ut som en julgran. Man kan även förstärka Barretten med en "Running Turtle", alltså blixtljus som går hela vägen från början av inflygningsljusen till tröskeln. Dessa blixtrar omväxlande så att man ser i vilken riktning banan är.
#2770 2011-02-11, 00:04
Mula
Ursprungligen postat av eseses

Såg en inflygning på kvällen till LAX på youtube, som är borttagen nu, satt och försökte hitta landningsbanan som de skulle landa på men såg inte den för än den var väldigt nära, vad kollar ni piloter efter när ni letar söker efter landingsbanan med blicken.


Det är som tidigare skrivits oftast så att man landar på instrument, men även rutinerade piloter kan faktiskt göra fel där. Ett exempel är när en continental-flight av misstag landade på en taxibana på EWR istället för på rullbanan. Detta hände nattetid och man blandade ihop inflygningsljusen med taxibaneljusen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Airlines_Flight_1883
#2771 2011-02-11, 00:56
svampdamp
Ursprungligen postat av Mula
Det är som tidigare skrivits oftast så att man landar på instrument, men även rutinerade piloter kan faktiskt göra fel där. Ett exempel är när en continental-flight av misstag landade på en taxibana på EWR istället för på rullbanan. Detta hände nattetid och man blandade ihop inflygningsljusen med taxibaneljusen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Airlines_Flight_1883


Detta tyckte jag var jävligt klantigt. De flög alltså ILS och missade landningsbanan.

Samma plan, samma approach
http://www.youtube.com/watch?v=PaR1c8-JmGQ

Kollar man här så ser man hur stort mellanrum det är mellan taxiway och 22L
http://www.youtube.com/watch?v=n5FnmcuA-Do

Och om de flög ILS så lär de ha tagit sig en funderare när planet inte längre är på kurs mot landningsbanan.
#2772 2011-02-11, 06:18
xituno
Ursprungligen postat av svampdamp
Detta tyckte jag var jävligt klantigt. De flög alltså ILS och missade landningsbanan.

Samma plan, samma approach
http://www.youtube.com/watch?v=PaR1c8-JmGQ

Kollar man här så ser man hur stort mellanrum det är mellan taxiway och 22L
http://www.youtube.com/watch?v=n5FnmcuA-Do

Och om de flög ILS så lär de ha tagit sig en funderare när planet inte längre är på kurs mot landningsbanan.


Ser att du kastar sten i glashus
Det står "Flight 1883 was cleared for the ILS 22L instrument approach, circle-to-land runway 29."
Alltså flyga med ILS mot 22L för att sedan svänga av och landa på 29