Ursprungligen postat av EMLN
Det var när jag flög i ett stort, klumpigt plan (är dom inte för små och pluttiga och osäkra....så är dom för stora och klumpiga för att kunna flyga)
Iaf så var starten fruktansvärd. Jag var säker på att planet aldrig skulle orka upp. Det var nån sorts turbulens så vi kastades uppåt och nedåt och samtidigt i sidled, och det var fruktansvärt otäckt när man var ganska nära marken. Extra otäckt var det eftersom vi var på väg att lyfta och just det momentet kändes lite ostabilt redan före det att jag blev rädd. Ännu mer förstärktes obehaget av att folk på planet svimmade och att man ropade efter läkare i högtalaren. :'(
Efter det där så undvek jag att flyga under några år. (Vilket såklart är korkat och dumt)
Sen när jag skulle flyga igen så var paniken där.
Låter som windshear. En plötslig ändring i vindens riktning och hastighet som kan bl a trycka ner planet. Fenomenet var relativt okänt tills det skedde en olycka i USA(?) just pga det. Sen dess har man forskat kring det och flygplatser och flygplan har oftast system för att varna för det och piloterna vet hur man hanterar det. Att du "kastades" upp beror förmodligen på att piloterna eller autopiloten korrigerade för minskningen i altitude samt ändring i hastighet kan ha orsakat det du uppfattade som att planet blev omkringkastat.
Om du tänker som så att planet inte orkar upp så tänk dig att alla plan är certifierade att lyfta med motorbortfall då man passerat en viss hastighet(V2). Så det är ganska mycket smörj i motorerna.
De orkar stiga.
Från wikipedia
V2 "Takeoff Safety Speed" är den fart ett flermotorigt flygplan skall hålla under den första fasen av utflygningen efter lättning, sedan landstället fällts in, för att kunna stiga med en viss minsta stiggradient upp till 400 ft med en motor ur funktion, om det fått motorbortfall i starten efter V1. För ett tvåmotorigt flygplan i kategorin stora passagerarflygplan skall stiggradienten vara minst 2,4% (2,4 m höjdvinst per 100 m längs marken i vindstilla), för ett tremotorigt minst 2,7% och för ett fyrmotorigt minst 3,0%. Kraven på minsta stiggradient för lätta flygplan (commuter aeroplanes) är något lägre (2,0%, 2,3% respektive 2,6%).
Tränar man på windshear i simulatorer förresten?