Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3337 2011-10-04, 17:06
Har fasen för mig att det hänt, för många många år sen.

Visuell inflygning, piloten tog fel på två olika flygfält och landade på ett mindre fält en bit bort från flygplatsen som var tänkt destination.

Ner kom man utan problem, det var först när flygledaren undrade var man var och fick svaret "på marken" utan att planet landat som man insåg att här var nåt galet.

All inredningen plockades ut och man körde i så lite bränsle som man tyckte var säkert, men upp ska man ha kommit.


Kan dock vara en skröna för jag har inte sett något skriftligt på detta, bara hört ryktesvägen.
#3338 2011-10-04, 17:51
Extrans
Ursprungligen postat av Hefaiston
Har fasen för mig att det hänt, för många många år sen.

Visuell inflygning, piloten tog fel på två olika flygfält och landade på ett mindre fält en bit bort från flygplatsen som var tänkt destination.

Ner kom man utan problem, det var först när flygledaren undrade var man var och fick svaret "på marken" utan att planet landat som man insåg att här var nåt galet.

All inredningen plockades ut och man körde i så lite bränsle som man tyckte var säkert, men upp ska man ha kommit.


Kan dock vara en skröna för jag har inte sett något skriftligt på detta, bara hört ryktesvägen.


Det var den 5e juli 1987, Linjeflyg med en F28 dånade ner på Emmaboda istället för Ronneby. Här finns tidningsurklipp om händelsen. http://lae.blogg.se/2010/february/linjeflyg-och-emmaboda.html
#3339 2011-10-04, 18:29
Har man sett, då är det säkert dig jag hört det ifrån också
#3340 2011-10-04, 20:19
Powerless1
Ursprungligen postat av Cliffak
Det skulle ju vara mer intressant att veta vad som händer om man får ner kärran på en bana som är tillräckligt lång för att man ska få stopp i tid men för kort för att starta igen. Bara att slänga ut all inredning och tanka så lite att det precis räcker till en större flygplats?
Och det här var väl ett sånt exempel med en annorlunda upplösning...
#3341 2011-10-04, 21:43
EMLN
Ursprungligen postat av Powerless1
Det har givetvis berott på hur nära jag känt dem och hur ofta jag träffat på dem. En tjej som jag blev sittande bredvid i en buss var "övertalad" innan vi skildes åt. Hon hoppades på en internationell karriär men hade bland annat fått en sån panikångestattack en gång före start att de var på väg att vända tillbaka till gaten och lämna av henne. Hon var väldigt tacksam efter 20 minuters flygning över hennes hobbyställen och hennes hus där hon även fick spaka själv. Det verkade ha "omvänt" henne. Andra kan ha tagit upp till nån månad från det att jag första gången ställt en trevande fråga.
Den här har jag postat förr, men ifall du inte sett den. Snacka om motivation!

Om man hårddrar en sån definition är väl få transportmedel naturliga och alla borde vara rädda för alla typer. I princip alla barn bryr sig inte om de placeras på ett tåg, i ett flygplan eller på en motorcykel. Sen vidtar de vuxnas terror mot barnen.


Det var inte illa att lyckas övertala någon på bussen så där
Personligen känner jag viss andnöd bara av att läsa det du skrivit om att flyga över hobbyställen och spaka själv...
Hon i länken var imponerande!


Att flyga är btw det mest onaturliga av alla transportmedel som finns
#3342 2011-10-04, 22:12
mickes418
Ursprungligen postat av Hefaiston
Att man har 3 pers beror ju dock på att man ska få viloperioder och inte på att arbetsbelastningen är så hög. Flight engineer har man rationaliserat bort idag (ersatt av datorer).


Snabba svar här

Officiellt är det sant, men det går till som jag skrev. Man kan följa detta via den här filmen som är mycket informativ. Bra även för de som är flygrädda.

http://www.itvv.com/product/B747-400/virb747400dvd.html
#3343 2011-10-04, 22:40
ksv
Ursprungligen postat av mickes418
I B747 har man 3 pers på längre flygningar. Minst en sitter konstant och plottar alla tillgängliga flygplatser under rutten där man kan landa och har dessa charts nära till hands. Detta för att man ska veta exakt vad man ska göra om något händer och man måste nödlanda.

För andra flygplansmodeller vet jag ej hur de gör.
Så arbetar man normalt på flygningar över Nordatlanten. Jag har skrivit lite om det och om plottning tidigare i tråden.
Det är dock inget som kräver fler än två piloter.

Nyare versioner av 747 behöver bara två piloter, men ibland har man en relief pilot så att man kan turas om med att vila, så att inte tjänstgöringsbestämmelser ska begränsa resans längd.
#3344 2011-10-05, 08:52
mickes418
Ursprungligen postat av ksv
Så arbetar man normalt på flygningar över Nordatlanten. Jag har skrivit lite om det och om plottning tidigare i tråden.
Det är dock inget som kräver fler än två piloter.

Nyare versioner av 747 behöver bara två piloter, men ibland har man en relief pilot så att man kan turas om med att vila, så att inte tjänstgöringsbestämmelser ska begränsa resans längd.


Det inlägget har jag missat. Så är det när man är lat . Tack för det svaret.
#3345 2011-10-05, 12:31
Powerless1
Ursprungligen postat av EMLN
Det var inte illa att lyckas övertala någon på bussen så där
Personligen känner jag viss andnöd bara av att läsa det du skrivit om att flyga över hobbyställen och spaka själv...
Men vill du beskriva lite närmare vad som hände när du blev så skraj? Det är ju möjligt att det är saker som du inte vet som nån här på forumet kan ge förklaringar till. Kunskap är makt!
#3346 2011-10-05, 16:52
EMLN
Ursprungligen postat av Powerless1
Men vill du beskriva lite närmare vad som hände när du blev så skraj? Det är ju möjligt att det är saker som du inte vet som nån här på forumet kan ge förklaringar till. Kunskap är makt!


Det var när jag flög i ett stort, klumpigt plan (är dom inte för små och pluttiga och osäkra....så är dom för stora och klumpiga för att kunna flyga)
Iaf så var starten fruktansvärd. Jag var säker på att planet aldrig skulle orka upp. Det var nån sorts turbulens så vi kastades uppåt och nedåt och samtidigt i sidled, och det var fruktansvärt otäckt när man var ganska nära marken. Extra otäckt var det eftersom vi var på väg att lyfta och just det momentet kändes lite ostabilt redan före det att jag blev rädd. Ännu mer förstärktes obehaget av att folk på planet svimmade och att man ropade efter läkare i högtalaren. :'(

Efter det där så undvek jag att flyga under några år. (Vilket såklart är korkat och dumt)
Sen när jag skulle flyga igen så var paniken där.
#3347 2011-10-11, 13:13
svampdamp
Ursprungligen postat av EMLN
Det var när jag flög i ett stort, klumpigt plan (är dom inte för små och pluttiga och osäkra....så är dom för stora och klumpiga för att kunna flyga)
Iaf så var starten fruktansvärd. Jag var säker på att planet aldrig skulle orka upp. Det var nån sorts turbulens så vi kastades uppåt och nedåt och samtidigt i sidled, och det var fruktansvärt otäckt när man var ganska nära marken. Extra otäckt var det eftersom vi var på väg att lyfta och just det momentet kändes lite ostabilt redan före det att jag blev rädd. Ännu mer förstärktes obehaget av att folk på planet svimmade och att man ropade efter läkare i högtalaren. :'(

Efter det där så undvek jag att flyga under några år. (Vilket såklart är korkat och dumt)
Sen när jag skulle flyga igen så var paniken där.


Låter som windshear. En plötslig ändring i vindens riktning och hastighet som kan bl a trycka ner planet. Fenomenet var relativt okänt tills det skedde en olycka i USA(?) just pga det. Sen dess har man forskat kring det och flygplatser och flygplan har oftast system för att varna för det och piloterna vet hur man hanterar det. Att du "kastades" upp beror förmodligen på att piloterna eller autopiloten korrigerade för minskningen i altitude samt ändring i hastighet kan ha orsakat det du uppfattade som att planet blev omkringkastat.

Om du tänker som så att planet inte orkar upp så tänk dig att alla plan är certifierade att lyfta med motorbortfall då man passerat en viss hastighet(V2). Så det är ganska mycket smörj i motorerna.
De orkar stiga.

Från wikipedia
V2 "Takeoff Safety Speed" är den fart ett flermotorigt flygplan skall hålla under den första fasen av utflygningen efter lättning, sedan landstället fällts in, för att kunna stiga med en viss minsta stiggradient upp till 400 ft med en motor ur funktion, om det fått motorbortfall i starten efter V1. För ett tvåmotorigt flygplan i kategorin stora passagerarflygplan skall stiggradienten vara minst 2,4% (2,4 m höjdvinst per 100 m längs marken i vindstilla), för ett tremotorigt minst 2,7% och för ett fyrmotorigt minst 3,0%. Kraven på minsta stiggradient för lätta flygplan (commuter aeroplanes) är något lägre (2,0%, 2,3% respektive 2,6%).



Tränar man på windshear i simulatorer förresten?
#3348 2011-10-12, 18:06
Hm, har en mer administrativ fråga, men jag vill inte skapa en ny tråd för en sådan "enkel" fråga.

Nu är det så att jag har köpt en inrikesresa med SAS, utresa från Arlanda till Malmö d 25 november och tillbakaresa d 27 november. Bokade för cirka två timmar sedan, ekonomiklass, cirka 750 kronor gick det på.

Jag fick också ett brev, med en länk, där man kan ändra sin bokning. Längst ned på den sida man kommer till finns det en knapp, "Avboka resa", trycker jag på den presumerar jag att resan avbokas, men går pengarna tillbaka? Jag hittar ingen information om detta. Jag antar att pengarna inte går tillbaka, men varför finns det då en avbokningsknapp? Då det rör sig om mer än två månader framåt kanske de är mer generösa och låter summan gå tillbaka?

Funderar nämligen på att lägga upp resan på ett annat sätt...