Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3433 2011-12-12, 21:28
philhermouth
Ursprungligen postat av cuughar
Jag undrar vilken start och landningshastighet en Boeing 737-800 har. Skulle vara intressant att veta vilken hastighet planet rollar, lättar och stiger i. Samt finalfarten. Och hur lång stoppsträcka behöver man? Skulle det i nödfall vara möjligt att få ner planet på en 800m lång bana tex?


Jag är en hobby-pilot men tar mig friheten att svara ändå. Start och landningshastigheten beror på flera faktorer som t.ex vikt vid start och landningstillfällen och klaff-inställningar.

Stoppsträckan beror på väglag, vikt vid landning, väderlek etc.

Ja man kan få ner planet på en 800m lång sträcka.
#3434 2011-12-13, 13:16
cuughar
Ursprungligen postat av philhermouth
Jag är en hobby-pilot men tar mig friheten att svara ändå. Start och landningshastigheten beror på flera faktorer som t.ex vikt vid start och landningstillfällen och klaff-inställningar.

Stoppsträckan beror på väglag, vikt vid landning, väderlek etc.

Ja man kan få ner planet på en 800m lång sträcka.


Jo jag vet att det varierar vid olika vikter etc.. Men det skulle vara intressant om någon kunnig kunde svara på vilka hastighetsintervall det handlar om. Jag är också "hobbypilot" (segelflygare) och vi har ju inte så bråttom.
#3435 2011-12-13, 22:42
xituno
Ursprungligen postat av cuughar
Jo jag vet att det varierar vid olika vikter etc.. Men det skulle vara intressant om någon kunnig kunde svara på vilka hastighetsintervall det handlar om. Jag är också "hobbypilot" (segelflygare) och vi har ju inte så bråttom.


Prova att ställa frågan i tråden Fråga till Piloter.
#3436 2011-12-13, 22:48
Ursprungligen postat av philhermouth
Jag är en hobby-pilot men tar mig friheten att svara ändå. Start och landningshastigheten beror på flera faktorer som t.ex vikt vid start och landningstillfällen och klaff-inställningar.

Stoppsträckan beror på väglag, vikt vid landning, väderlek etc.

Ja man kan få ner planet på en 800m lång sträcka.

Även vinkeln vid landning vid landning spelar in, normalt är 3 grader, ett fåtal större plan som Embraer 175 och Airbus 318 kan landa med högre vinkel ända upp till 5,5 grader.
#3437 2011-12-16, 13:12
cuughar
Hur agerar besättningen om någon passagerare skulle på panik och psykbryt under flygning eller om någon skulle bli riktigt sjuk? Landar man på närmsta flygplats?
#3438 2011-12-16, 15:14
ICanHas
Ursprungligen postat av cuughar
Hur agerar besättningen om någon passagerare skulle på panik och psykbryt under flygning eller om någon skulle bli riktigt sjuk? Landar man på närmsta flygplats?

Ja, man landar på närmsta flygplats.
Någon av piloterna i tråden kan säkerligen svara mer utförligt på exakt vilka rutiner som finns dock.
#3439 2011-12-16, 15:42
Blockchoklad
Hur många försök har en pilot på sig att landa innan bränslet tar slut? Tänker nu på "normala" plan och inte små hobbyplan.
#3440 2011-12-16, 16:01
pilot
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Hur många försök har en pilot på sig att landa innan bränslet tar slut? Tänker nu på "normala" plan och inte små hobbyplan.


Vi tittar alltid på förutsättningarna inför varje flygning och bestämmer bränslet därefter.

Hur ser väder och vind ut?
Kan vi förvänta oss förseningar?
Kommer vi behöva använda vår egna luftkonditionering på marken (drar bränsle)
Något system på flygplanet eller flygplatsen som gör att vi behöver mer bränsle?

Det är bara några av många olika saker vi tittar på.

Med andra ord finns det inget exakt svar på din fråga.

Däremot så har vi alltid minst tillräckligt med bränsle att göra ett landningsförsök, dra på och flyga till en alternativ flygplats och landa där och fortfarande ha bränsle för minst 30 minuter flygning kvar i tankarna.
#3441 2011-12-16, 17:19
ksv
Ursprungligen postat av cuughar
Jag undrar vilken start och landningshastighet en Boeing 737-800 har. Skulle vara intressant att veta vilken hastighet planet rollar, lättar och stiger i. Samt finalfarten. Och hur lång stoppsträcka behöver man? Skulle det i nödfall vara möjligt att få ner planet på en 800m lång bana tex?
Jag besvarat den frågan här.

Ursprungligen postat av cuughar
Hur agerar besättningen om någon passagerare skulle på panik och psykbryt under flygning eller om någon skulle bli riktigt sjuk? Landar man på närmsta flygplats?
Handlar det om panik får kabinbesättningen försöka bistå och lugna.

Är det något riktigt medicinskt akut, som hjärtinfarkt, landar man förstås på närmast lämpliga ställe.
Det tar dock åtminstone 30 minuter innan man landat och står parkerad, och det är inte alltid helt självklart så att den närmaste flygplatsen är den mest lämpliga.
Beroende på hur bråttom det är och vad det handlar om, är det kanske inte självklart att det bästa är att dimpa ner i t.ex. Turkmenistan.
#3442 2011-12-16, 21:09
Mula
Angående diskussion om extrabränsle så kan man ju se på dagens avbrott på arlanda att man alltid måste planera för att ha en reserv. Jag satt och tittade på flightradar under tiden och flera flyg dirigerades om eller gick ner på andra flygplatser längs vägen. Aerosvit VV215 från Kiev höll sig dock kalla och cirkulerade ovanför skärgården i en och en halv timme, innan de kunde landa. Undrar hur länge de hade kunnat hålla ut?
#3443 2011-12-16, 21:50
Ursprungligen postat av Mula
Angående diskussion om extrabränsle så kan man ju se på dagens avbrott på arlanda att man alltid måste planera för att ha en reserv. Jag satt och tittade på flightradar under tiden och flera flyg dirigerades om eller gick ner på andra flygplatser längs vägen. Aerosvit VV215 från Kiev höll sig dock kalla och cirkulerade ovanför skärgården i en och en halv timme, innan de kunde landa. Undrar hur länge de hade kunnat hålla ut?

B737 antar jag? Vad är närmaste flygplats som kan användas, Uppsala?
#3444 2011-12-17, 13:11
m99
Ursprungligen postat av Alessandro
B737 antar jag? Vad är närmaste flygplats som kan användas, Uppsala?


Skavsta, Västerås.

Uppsala tar inte emot civil trafik i dagsläget.