Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2833 2011-04-04, 18:50
Ursprungligen postat av Kartan
Stämmer det att det startar ett plan i sekunden världen över? Har hört det någonstans, och flygrädd som jag är brukar jag alltid tänka på det för att verkligen känna att statistiken är på min sida.

Fråga två är hur pass orolig man verkligen ska känna sig av att flyga med lokala bolag i tredje världen? Är risken 1 på 10 miljoner att omkomma i samband med flygning av väletablerade europeiska bolag, borde risken i tredje världen inte heller vara så stor?
Okej att det känns obekvämt att flyga i en Tupalov i Ryssland, men risken borde ändå högst ligga på 1 på 1 miljon?


Enligt wikipedia startar eller landar en B737 någonstans i världen var femte sekund, och i genomsnitt 1250 stycken befinner sig i luften vid varje givet tillfälle. Till detta kommer alla A320 som vid det här laget finns minst lika många i tjänst av och alla andra flygplan. Din siffra är om något alltså nästan i underkant.

Hur stor risken är beror så klart på flygbolag. Jag har läst om många flygentusiaster som åker till diverse länder bara för att få åka med udda flygplantyper (exempelvis Iran, där Saha Air Lines som sista flygbolag i världen flyger reguljärt med Boeing 707). Även moderna västflygplan i fel händer kan innebära en högre risk (typexempel: numera hädangångna indonesiska Adam Air).
#2834 2011-04-04, 21:57
Powerless1
Ursprungligen postat av Kartan
Fråga två är hur pass orolig man verkligen ska känna sig av att flyga med lokala bolag i tredje världen?
Här kan du ju få en liten hint i vilka länder det är farligare att flyga. Om de större bolagen är förbjudna i Europa kan man räkna med att de mindre i samma land är usla.
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm
#2835 2011-04-05, 15:29
Ursprungligen postat av Kartan
Stämmer det att det startar ett plan i sekunden världen över? Har hört det någonstans, och flygrädd som jag är brukar jag alltid tänka på det för att verkligen känna att statistiken är på min sida.

Fråga två är hur pass orolig man verkligen ska känna sig av att flyga med lokala bolag i tredje världen? Är risken 1 på 10 miljoner att omkomma i samband med flygning av väletablerade europeiska bolag, borde risken i tredje världen inte heller vara så stor?
Okej att det känns obekvämt att flyga i en Tupalov i Ryssland, men risken borde ändå högst ligga på 1 på 1 miljon?

Tupolev 204 har inga dödsoffer, vad risken är rent statestiskt har sällan med verkligheten att göra.
#2836 2011-04-05, 22:38
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Mula
Det hände ju Iran Air's A330 på Arlanda under start förra året. Ena motorn slocknade när de börjat rulla och de åkte ju av rullbanan och blev stående i snön vid sidan om. Det som är viktigt är ju att piloten uppfattar motorbortfallet snabbt och kan kompensera med rodren. I just detta fallet tror jag inte de förstod att de tappat motorn tillräckligt fort, så planet gick av banan. Som tur var hände det nästan precis i början av take-off rollen så det gick ju inte särskilt fort.


Antar att du menar A300? Lite ordmärkning där
#2837 2011-04-05, 22:39
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Alessandro
Tupolev 204 har inga dödsoffer, vad risken är rent statestiskt har sällan med verkligheten att göra.


Nej men Tupolev 154 har ju duktigt med dödsoffer. Sedan om man kan skylla på flygplanstypen i sig är ju en annan fråga.
#2838 2011-04-06, 08:11
Coolcitte
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Nej men Tupolev 154 har ju duktigt med dödsoffer. Sedan om man kan skylla på flygplanstypen i sig är ju en annan fråga.


Tupolev 154 används ju till stor del av flygbolag som inte alls har samma säkerhetstänkande som vi är vana vid i västvärlden. Då sker det olyckor.

Vet inte om det stämmer, men finns ju en "myt" om att ryssar gärna bygger fina och ståtliga grejer av god kvalitet, men sen är rejält usla på att serva dem och se till så att allt sitter ihop.
#2839 2011-04-06, 21:50
Mula
Ursprungligen postat av pilot

I det fallet du nämner så skriver haverirapporten:
...
Däremot verkar det som att dom inte fick till ett asymmetriskt bromsande. Den slutgiltiga rapporten sägs komma efter våren


Ah, ser man på - det fanns ett preliminärt utlåtande, det hade jag missat. Jag läste den med stort intresse. Det hände sig nämligen så att jag var ute på Arlanda när det hände och kunde lyssna på flygradion. I den första rapporten till tornet nämnde man nämligen att man eventuellt hade fått ett fel på noshjulet, därav min teori. Men trots det verkar ju besättningen vidtagit rätt åtgärder, vilket ju är ett bra betyg.

Ursprungligen postat av Murder.Inc
Antar att du menar A300? Lite ordmärkning där


Ja, det var en A300-600. I stand corrected.
#2840 2011-04-07, 13:59
D1891
Hej och tack för en otroligt givande tråd. Brukar läsa med skräckblandad förtjusning.

Är riktigt flygrädd, men övervinner det varje gång och sätter mig på planet efter en lugnande öl. Så jag hör väl inte till extremen.

Men nu är jag riktigt nojig, ska flyga i eftermiddag från Malmö Airport till Bromma och läser i tidningen om klass 2 varningar på vindstyrkor och liknande? Hur farligt är det? Eller rättare sagt, hur stor är risken för crosswinds och liknande så min landning blir ett jävla youtube-klipp a la "scary crosswinds crazy landing". Tror inte mitt hjärta skulle klara det. Tacksam för svar!
#2841 2011-04-07, 14:04
Groggann
Ursprungligen postat av D1891
Hej och tack för en otroligt givande tråd. Brukar läsa med skräckblandad förtjusning.

Är riktigt flygrädd, men övervinner det varje gång och sätter mig på planet efter en lugnande öl. Så jag hör väl inte till extremen.

Men nu är jag riktigt nojig, ska flyga i eftermiddag från Malmö Airport till Bromma och läser i tidningen om klass 2 varningar på vindstyrkor och liknande? Hur farligt är det? Eller rättare sagt, hur stor är risken för crosswinds och liknande så min landning blir ett jävla youtube-klipp a la "scary crosswinds crazy landing". Tror inte mitt hjärta skulle klara det. Tacksam för svar!


Tänk så här, startar ni så är vädret tillräckligt bra för att kunna fullborda flygningen. Piloterna bör vara tillräckligt proffessionella för att kunna avbryta om det krävs. Lite hoppigt blir det nog dock!
#2842 2011-04-07, 15:25
pilot
Ursprungligen postat av D1891
Hej och tack för en otroligt givande tråd. Brukar läsa med skräckblandad förtjusning.

Är riktigt flygrädd, men övervinner det varje gång och sätter mig på planet efter en lugnande öl. Så jag hör väl inte till extremen.

Men nu är jag riktigt nojig, ska flyga i eftermiddag från Malmö Airport till Bromma och läser i tidningen om klass 2 varningar på vindstyrkor och liknande? Hur farligt är det? Eller rättare sagt, hur stor är risken för crosswinds och liknande så min landning blir ett jävla youtube-klipp a la "scary crosswinds crazy landing". Tror inte mitt hjärta skulle klara det. Tacksam för svar!



Vi har olika begränsningar på hur mycket det får blåsa. Om det blåser för mycket gör vi inte inflygningen.
Även om vinden är inom gränser så kan en pilot alltid bestämma sig för att avbryta inflygningen och försöka igen om han eller hon inte är helt nöjd.

Skulle det nu vara så att det blåser för mycket på bromma så har vi alternativa flygplatser, tex Arlanda i ditt fall som har flera olika banor och kan där landa rakt in i vinden istället.

Piloterna går alltid igenom väder och vind innan flygningen påbörjas och vi har flera olika medel för att få en ny väder- och vindrapport även när vi väl är i luften

Edit: såg att du flyger idag. Vinden är faktiskt rakt i banriktningen på bromma
#2843 2011-04-07, 15:53
D1891
Ursprungligen postat av pilot
Vi har olika begränsningar på hur mycket det får blåsa. Om det blåser för mycket gör vi inte inflygningen.
Även om vinden är inom gränser så kan en pilot alltid bestämma sig för att avbryta inflygningen och försöka igen om han eller hon inte är helt nöjd.

Skulle det nu vara så att det blåser för mycket på bromma så har vi alternativa flygplatser, tex Arlanda i ditt fall som har flera olika banor och kan där landa rakt in i vinden istället.

Piloterna går alltid igenom väder och vind innan flygningen påbörjas och vi har flera olika medel för att få en ny väder- och vindrapport även när vi väl är i luften

Edit: såg att du flyger idag. Vinden är faktiskt rakt i banriktningen på bromma


Fan vad jag älskar dig!
#2844 2011-04-07, 16:15
Ursprungligen postat av Coolcitte
Tupolev 154 används ju till stor del av flygbolag som inte alls har samma säkerhetstänkande som vi är vana vid i västvärlden. Då sker det olyckor.

Vet inte om det stämmer, men finns ju en "myt" om att ryssar gärna bygger fina och ståtliga grejer av god kvalitet, men sen är rejält usla på att serva dem och se till så att allt sitter ihop.

Nej, Tu-154 är inget dåligt flyg, 923 byggda, 40 dödsolyckor, jämför med B727, 1832 byggda och
58 dödsolyckor. Helt OK plan för att var konstruerade på 1960-talet.
Dåliga plan som t.ex Convair-880 och C-990 är nedlagda, det var riktiga dödsfällor.