Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3421 2011-11-25, 17:04
Det är samma motorer, undantaget när man backar (oftast, finns få undantag) har man dock en separat truck som trycker planet ut ifrån gaten. I övrigt använder man samma motorer som i luften.
#3422 2011-11-25, 23:10
pompe90
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är samma motorer, undantaget när man backar (oftast, finns få undantag) har man dock en separat truck som trycker planet ut ifrån gaten. I övrigt använder man samma motorer som i luften.


Jo jag visste att majoriteten av alla kommersiella flygplan inte kan backa utan hjälp så då antar jag att du styr hjulen istället för rodret när du är på marken?
#3423 2011-11-25, 23:38
Jag styr inte, jag ska bli en sån som bestämmer hur man får styra, inte en som styr


Men jo på marken styr man noshjulet.
#3424 2011-11-26, 23:35
SilvioB
Tjena!

Lite OffT men hittar ingen passande tråd!

Någon som har koll på om det finns några regler eller rekommendationer hurvida man får packa ner ett Xbox i check-in bagaget? Frågan gäller både inrikes i USA samt hem från USA.

Vet att frågan kan verka dum, har bara fått för mig att man inte får ha elektronik i check-in bagaget p.g.a. brandrisk.
#3425 2011-11-27, 00:29
SilentVictory
Ursprungligen postat av SilvioB
Tjena!

Lite OffT men hittar ingen passande tråd!

Någon som har koll på om det finns några regler eller rekommendationer hurvida man får packa ner ett Xbox i check-in bagaget? Frågan gäller både inrikes i USA samt hem från USA.

Vet att frågan kan verka dum, har bara fått för mig att man inte får ha elektronik i check-in bagaget p.g.a. brandrisk.

Inga problem att ta med det i det incheckade bagaget.

Men skulle rekommendera att ta det som handbagage med tanke på att det är ganska ömtåligt.
#3426 2011-11-27, 05:48
SilvioB
Alright! Tackar för svar! Blir nog att embalera det rejält, kommer inte ha plats i mitt handbagage men har 2*23 i incheckat!
#3427 2011-12-01, 20:00
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
Jag är flygrädd som fan. Jag har några frågor.

1) Hur farlig är turbulens? Det är väldigt obehagligt när det skakar som fan.

2) Jag är rädd för att vingarna ska ramla av (skratta inte!) och undrar hur dessa orkar hålla sig själva uppe? Det hänger för fan en tung motor på och bränslet ligger väl i vingarna också?

3) Är det på något sätt mindre säkert att flyga med lågprisbolag, t.ex. RyanAir?

4) Hur ofta sker flygolyckor med dödlig utgång i europa?

1, klart att det kan leda till olyckor dock väldigt ovanligt.
2, lista finns här http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=ACAW
inte vanligt
3, Ryanair har ingen dödsolycka hittills.
4, Det inträffar, förhoppningsvis inte så ofta.
#3428 2011-12-10, 21:24
mind-the-gap
Ursprungligen postat av EMLN
Förr var jag bara paniskt rädd för att flyga och tyckte att alla som arbetar på flygplan närmast var att likställa med dårar. Men ju mer jag läser och ser på filmer desto mer blir det skräckblandad förtjusning istället, fast jag helst aldrig mer vill flyga längtar jag lite till att få göra det igen. Särskilt imponerande är alla landningsfilmer filmade från cockpit. Fy fasiken vad läckert!! Det måste ju vara rätt magiskt att vara pilot ibland?

Men just den här filmen är läskig
http://www.youtube.com/watch?v=b0fVI4l8KQM
Iaf jag blir nästan illamående bara av att se den och samtidigt föreställa mig hur hemskt jag skulle tyckt det var att vara med på planet (minsta lilla turbulens skrämmer mig och en avbruten landning känns som något ganska vidrigt). Men det som är trevligt med filmen är att se att det ju faktiskt verkar som att det inte var en katastrof för piloterna och att alla ju överlevde.

Men en sak undrar jag? Vad är det för papper/häfte som han till höger sitter och läser i stora delar av tiden??



Det jag är förundrad över i detta klipp är att den landande piloten sitter med ena handen på gasreglaget och den andra handen på spakarna. Hur vanligt är det att man landar med bara en hand? Hade väntat mig att den landande piloten skulle sitta med båda händerna på spakarna, lite framåtlutad och se superkoncentrerad ut, men ack så fel jag hade.
Ksv och alla andra piloter: hur gör ni när ni landar?
#3429 2011-12-10, 21:56
Extrans
Ursprungligen postat av mind-the-gap
Det jag är förundrad över i detta klipp är att den landande piloten sitter med ena handen på gasreglaget och den andra handen på spakarna. Hur vanligt är det att man landar med bara en hand? Hade väntat mig att den landande piloten skulle sitta med båda händerna på spakarna, lite framåtlutad och se superkoncentrerad ut, men ack så fel jag hade.
Ksv och alla andra piloter: hur gör ni när ni landar?


Jag flyger endast mindre privatplan, och den enda gången jag egentligen har båda händerna på yoken, är vid branta svängar, då det krävs mycket spakkraft. Jag har generellt aldrig autopilot på under flygningen, utan allt sker manuellt. Hela flygningen blir mycket "stelare" om man använder båda händerna, dessutom behövs din andra hand om du till exempel ska trycka på knappar, ändra reglage etc.
Vid landning är gasen väldigt viktig, och således har du alltid en hand på den, utifall att du ska göra pådrag etc. Du ska även dra av gasen helt innan sättning, och börja reversera maskinen efter sättning, något du gör på gasreglagen.
#3430 2011-12-11, 00:39
ksv
Ursprungligen postat av mind-the-gap
Ksv och alla andra piloter: hur gör ni när ni landar?
Som Extrans beskriver.

Dels behöver man dra av gasen successivt under landningsfasen och dels har man hela tiden beredskap att avbryta landningen och dra på om det skulle behövas, så man har alltid ena handen på gasreglagen.
#3431 2011-12-12, 09:46
Soleils
Ursprungligen postat av ksv
Som Extrans beskriver.

Dels behöver man dra av gasen successivt under landningsfasen och dels har man hela tiden beredskap att avbryta landningen och dra på om det skulle behövas, så man har alltid ena handen på gasreglagen.


http://www.youtube.com/watch?v=z42fchrzhHY

Apropå att ha handen på gasreglaget
#3432 2011-12-12, 17:37
cuughar
Jag undrar vilken start och landningshastighet en Boeing 737-800 har. Skulle vara intressant att veta vilken hastighet planet rollar, lättar och stiger i. Samt finalfarten. Och hur lång stoppsträcka behöver man? Skulle det i nödfall vara möjligt att få ner planet på en 800m lång bana tex?