Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3553 2012-02-21, 18:47
ksv
Ursprungligen postat av orebrokillen
Min största skräck är att flyga över vatten, det har väl att göra med att det käns lite knepigt om man nu skulle behöva göra en mellanlandning. Då funderrar jag såhär:

Finns det någon (det klart det gör) här på forumet som flugit den rutten, Paris-RDJ, och kan beskriva lite hur flygningen gick till? Om det var mycket turbelenser över oceanen osv. jag menar man har fortfarande det planet som som krascha i oceanen på hjärnan.
Sedan funderar jag på om det finns några öar eller likanande hela vägen, så att säga, så man kan nödlöanda om dte skulle behövas?
Jag har flugit sträckan som pilot vid ett flertal tillfällen. Inte hela vägen ner till Rio visserligen, men samma rutt ner till norra Brasilien.

Normalt är kravet att man ska en användbar flygplats inom en timmas flygtid från rutten. När man flyger över NordAtlanten följer man speciella regler (ETOPS) som gör att man får ha upp till tre timmar till närmaste alternativflygplats.

Sträckan som ni kommer flyga går däremot inte så långt ifrån land som man kan tro, eftersom ni kommer korsa Atlanten där den är som smalast. Med undantag för en kort sträcka mellan Kap Verde och Brasiliens nordöstra kust, kommer ni hela tiden ha en flygplats inom en timmas avstånd.

Rutten kommer sannolikt alltså gå ner mot Kanarieöarna, Kap Verde, Recife i nordöstra Brasilien och därefter utefter kusten ner mot Rio.


När det gäller turbulens är det meningslöst att spekulera. Jag har varit med om att det varit helt lugnt hela vägen, andra gånger har det skakat i timmar. Som vilken flygning som helst, alltså.
#3554 2012-02-21, 18:55
Finns även en flygplats på en ö i Brasilien som ligger nordöst om Recife, men den landningsbanan är inte tillräckligt lång för alla plan (runt 1800m), http://en.wikipedia.org/wiki/Fernando_de_Noronha_Airport
#3555 2012-02-23, 13:16
ryssfyran
Läste tidigare i tråden om hur piloter blivit belysta av grön laser under landningar och hur farligt det kan vara. Därför undrar jag om det finns riktlinjer för hur en pilot skall agera i händelse av laserbelysning? Finns det planer på att utforma speciella glasögon som kan användas när risk för att bli belyst föreligger (eg. när man precis blivit belyst och är rädd att det kan ske igen) eller något slags skydd för planets rutor? Är helt enkelt intresserad av vad flyget vidtar för åtgärder mot det här vansinniga fenomenet?
#3556 2012-02-23, 20:24
SilentVictory
Ursprungligen postat av ryssfyran
Läste tidigare i tråden om hur piloter blivit belysta av grön laser under landningar och hur farligt det kan vara. Därför undrar jag om det finns riktlinjer för hur en pilot skall agera i händelse av laserbelysning? Finns det planer på att utforma speciella glasögon som kan användas när risk för att bli belyst föreligger (eg. när man precis blivit belyst och är rädd att det kan ske igen) eller något slags skydd för planets rutor? Är helt enkelt intresserad av vad flyget vidtar för åtgärder mot det här vansinniga fenomenet?

För att vidta åtgärder för att stoppa ett visst oönskat ljus kommer även önskat ljus att stoppas.
Så det vore galet att införa något sådant, sen sker det så otroligt sällan gentemot antalet flygningar som görs per dag.
#3557 2012-02-27, 18:00
spelgalen
Ursprungligen postat av spelgalen
Ska flyga i veckan till Hawaii. Har aldrig gillat att flyga, men det har gått ok.
Förra året när jag åkte till LA var dock en riktig pers när jag inte kunde slappna av på hela resan.
Nu är jag dock ännu mer orolig, har haft ett jobbigt år vilket lett till ångest, några panikattacker osv. Problemet är att jag är så sjukt orolig av mig, så sitter och är uppmärksam på varje litet ljud, höjdförändring sväng osv, och förbereder mig inför att krascha innan varje resa. Problemet denna gång är även att jag är orolig att jag ska nån form av panikattack eller liknande på flyget, det är nästan så jag funderar på att försova mig och skippa planet.
Finns det nån som har några bra råd för att om möjligt kunna slappna av lite. Har förstått att man ska avstå alkohol, kaffe och dylikt.



Ok, jag kan citera mig själv nu när jag kommit hem.
Tack för tipsen jag fick i tråden, kan säga att första resorna var en pers, men efter mellan 10-20 flygningar på 2 månader så började man vänja sig, och sista långresan satt jag och tittade ut samtidigt som jag njöt av utsikten.
Och jag kan nu börja tro på vad KBT snubben sa till mig i andra sammanhang, det enda som kan bota din rädsla är att utstå den tillräckligt många ggr.
Iaf, skulle vilja ge ett tips som får mig att koppla av till andra om det skulle behövas, annars har jag alltid försökt att förlita mig på flygplansunderhållningen och deras usla lurar eller nån bok men aldrig lyckats koncentrera mig på den. Köpte mig därför ett par BOSEhörlurar och gjorde några olika spotifylistor med olika teman, det kan jag verkligen rekommendera, stänger ute allt ljud och musik är bra för själen.
Känns faktiskt fantastiskt att överkommit ett problem genom att utföra det.

En annan sak som skulle kunna lindra för dom som är riktigt flygrädda är faktiskt att piloten pratar lite, märkte att när man flyger med amerikanska flygbolag så säger i princip bara piloten två saker, landing och start och när bälten ska spännas. När jag flög med swiss och KLM, så lämnade piloten uppdateringar titt som tätt om väder turbulens och liknande, måste säga att det känns bra och tryggt med en sån pilot.
Skulle vara intressant att veta från en pilot om det finns olika riktlinjer för det ?
Sen har jag en annan fråga, när vi flög en flygning så var riktig kraftig turbulens och nödutgångsskyltarna tändes två ggr under den tiden, för att sedan släckas när det lugnat ner sig, är det normalt ?, man blev ju lite nojig ett tag speciellt när ingen sa nåt. Det skulle vara ett utmärkt tillfälle för en pilot eller kabinpersonalen att nämna nåt för ev flygrädda.

Tack för mig, och ut och flyg med er.
#3558 2012-02-27, 19:36
Ursprungligen postat av spelgalen
När jag flög med swiss och KLM, så lämnade piloten uppdateringar titt som tätt om väder turbulens och liknande, måste säga att det känns bra och tryggt med en sån pilot.
Skulle vara intressant att veta från en pilot om det finns olika riktlinjer för det ?


Jag upplever att Lufthansa (och tillhörande bolag som Austrian och Swiss) är väldigt bra på att informera om rutten och dylikt. Väldigt tyskt på något sätt.
#3559 2012-03-03, 11:02
Kyute
Jag ska snart flyga för första gången ensam och känner mig lite nojjig. Ska flyga till Nicaragua och har ett byte i London Heathrow (med övernattning på ett närliggande hotell) och ett byte i Miami på 2,5 timmar. Jag är jätterädd att jag ska virra bort mig och missa planet. Jag har ju flygit tillsammans med föräldrarna, men då följde jag bara efter dom i princip.

Kan någon förklara hur det går till på flygplatsen på ett ungefär och om det är något extra man ska tänka på (framförallt när det gäller att hitta rätt, har rätt bra koll på t ex saker man inte får ha med i handbagaget och sånt)?
#3560 2012-03-03, 17:30
#3561 2012-03-06, 20:13
sweetwater15
Jag undrar, har svenska flygplan autopilot? och isf, är de på under hela resan förutom landing& s.k takeoff?
#3562 2012-03-06, 20:17
sommarlov
De är påslagna hela tiden, även vid start och landning.
Piloterna är med bara för att ta över om något oväntat händer!

IDG hade en artikel om det, av han den där duktige Städje.
#3563 2012-03-06, 20:27
UnknownSource
Han pratade om någon skala alla flygplatser är rankade i när det gäller hur lätt det är att landa/lyfta. Sålänge det inte är en "rutten" bana så kan autopilot göra det mesta. De landar/startar manuellt om det är svåra banor helt enkelt, vissa grekiska öar t.e.x.
#3564 2012-03-07, 08:25
jetplane
Ursprungligen postat av sommarlov
De är påslagna hela tiden, även vid start och landning.
Piloterna är med bara för att ta över om något oväntat händer!

IDG hade en artikel om det, av han den där duktige Städje.


Nej, det där stämmer inte alls. Flygplan startar alltid utan autopilot av piloterna. Autopiloten sätts igång när man har kommit upp en bit under stigningen. Landa kan däremot vissa flygplan göra med autopilot men då krävs särskilda förutsättningar, bland annat vädret (får inte blåsa för mycket till exempel), piloterna måste vara certifierade för att få autolanda och flygplatsen måste ha de tekniskt avancerade hjälpmedel som krävs. Tror inte det är många flygplatser som har det, möjligtvis de riktigt stora. Därför landar nästan alltid piloterna flygplanet manuellt. Skulle tro att de föredrar det själva också, måste vara betydligt roligare

Någon utbildad trafikpilot får gärna bekräfta/tillägga vad som krävs för autoland mer specifikt, jag flyger bara små sportflygplan än så länge så har inte koll på alla detaljer för de stora passagerarflygplanen. Tror detta har tagits upp tidigare i tråden dock om ni söker