Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3313 2011-09-30, 16:50
Extrans
Ursprungligen postat av EMLN
Vilka idioter som sysslar med sånt :'(


Vad är "lämpliga åtgärer"?


Om de till exempel lyst på en på kort final, så kanske man kan ta en annan bana om det finns tillgängligt. Man kan även försöka undvika stället där man blev belyst om det var lite längre ifrån banan. Är svårt att ge ett generellt svar, då man handlar olika från fall till fall beroende på situationen.
#3314 2011-09-30, 17:55
Folk som använder grönlaser är bland det absolut värsta jag vet. Usch vad jag avskyr det.

Har suttit ombord på plan som blev beskjutet med grön laser, lyckligtvis klarade piloterna sig men kaptenen beskrev att han blev tillfälligt bländad vid först träffen.

för att inte detta ska bli en rage-post är det väl säkrast att jag slutar, fy fan för folk som gör sånt. Idioter.
#3315 2011-09-30, 21:06
svampdamp
Ursprungligen postat av Hefaiston
Folk som använder grönlaser är bland det absolut värsta jag vet. Usch vad jag avskyr det.

Har suttit ombord på plan som blev beskjutet med grön laser, lyckligtvis klarade piloterna sig men kaptenen beskrev att han blev tillfälligt bländad vid först träffen.

för att inte detta ska bli en rage-post är det väl säkrast att jag slutar, fy fan för folk som gör sånt. Idioter.


Ja man funderar ju vad för människor som lyser med laser mot flygplan med kanske 200 själar ombord. Personen i fråga måste vara riktigt rubbad om man vill riskera att ha det på samvetet.
#3316 2011-09-30, 21:16
mickes418
Ursprungligen postat av EMLN
Men måste han sitta och läsa sånt hela tiden? Kan man inte sånt i huvudet istället? läsa och köra samtidigt är ju iaf inte bra vid bilkörning så det borde(?) ju inte vara det i flygplan heller


I B747 har man 3 pers på längre flygningar. Minst en sitter konstant och plottar alla tillgängliga flygplatser under rutten där man kan landa och har dessa charts nära till hands. Detta för att man ska veta exakt vad man ska göra om något händer och man måste nödlanda.

För andra flygplansmodeller vet jag ej hur de gör.
#3317 2011-09-30, 21:22
Att man har 3 pers beror ju dock på att man ska få viloperioder och inte på att arbetsbelastningen är så hög. Flight engineer har man rationaliserat bort idag (ersatt av datorer).
#3318 2011-09-30, 21:39
Powerless1
Ursprungligen postat av EMLN
Hur har du fått personerna som sagt som mig att följa med in i planet?? Bundit fast dom??
Jag kan inte förställa mig något om skulle få mig att följa med i ett litet plan.
Ingen människa är ju skapad med den insikten från födseln. Du har förvärvat den på något sätt, troligen påverkad av andra människor. Då gäller det alltså att klarlägga vad som är ett skapat beteende och visa på vilka möjligheter som finns att finna alternativ. Man utnyttjar pedagogik, visar på fakta och berättar hur saker fungerar. Det vanligaste är att man är rädd för att man inte har kunskap.

Tror du inte att du skulle få ett bättre liv om du kunde minska dina rädslor?
#3319 2011-09-30, 22:00
EMLN
Ursprungligen postat av Powerless1
Ingen människa är ju skapad med den insikten från födseln. Du har förvärvat den på något sätt, troligen påverkad av andra människor. Då gäller det alltså att klarlägga vad som är ett skapat beteende och visa på vilka möjligheter som finns att finna alternativ. Man utnyttjar pedagogik, visar på fakta och berättar hur saker fungerar. Det vanligaste är att man är rädd för att man inte har kunskap.

Tror du inte att du skulle få ett bättre liv om du kunde minska dina rädslor?


Jo klart det skulle vara bra med mindre rädslor. Jag flyger ganska ofta, har familjen utspridd och dessutom behov av flygning i jobbet, och det är ju inte helt optimalt att äta ångestdämpande tabletter hur ofta som helst

Min rädsla kom efter en hemsk start för massor med år sedan. Sedan dess hatar jag starten, och ogillar starkt resten av flygningen. Det enda jag gillar är landningen för det är en skön "kick" av att ha överlevt

Hur lång tid har det gått åt för att få de människorna du pratar om att frivilligt kliva på ett litet plan?
#3320 2011-09-30, 22:14
MbNa
Ursprungligen postat av EMLN
http://www.youtube.com/watch?v=iI7Qq1mYQlI
Är det på riktigt?? Kan man vara på marken och rikta en laser så där precis in i cockpit (som på slutet av filmen)?

Hur farligt kan det bli i så fall? Hur störande är det för piloterna? Går det att exv landa om det plötsligt är en dåre som riktar en laser in i planet eller måste man avbryta plöötsligt då?


Från min lägenhet ser man ofta plan som ligger i sin inflygning mot Bromma, senast ikväll när jag tittade ut ur fönstret för att beskåda ett plan såg jag ett ljussken som riktades mot planet. Antar att det var detta eller något liknande som utfördes, inte det roligaste för piloter.
#3321 2011-09-30, 22:21
EMLN
Ursprungligen postat av MbNa
Från min lägenhet ser man ofta plan som ligger i sin inflygning mot Bromma, senast ikväll när jag tittade ut ur fönstret för att beskåda ett plan såg jag ett ljussken som riktades mot planet. Antar att det var detta eller något liknande som utfördes, inte det roligaste för piloter.



Helt sjukt. Vilka dårar det finns
#3322 2011-09-30, 23:19
Nodlez
Ursprungligen postat av Extrans
Det kan vara högst obra att få grön laser in i ögonen. Du kan bli tillfälligt förblindad, och beroende på styrkan kan du få permanenta skador på ögat. Har som tur är aldrig själv blivit utsatt, men det ska tydligen inte vara något behagligt.

Om någon idiot skulle lysa på mig på final hade jag dragit på direkt, eventuellt släckt ner alla lampor och informerat ATC, och sen tagit lämpliga åtgärder. Nu kan tilläggas att jag inte flyger några större kärror, utan endast mindre flygplan.



Som tur är så tappar sånadär laserpennor fokus ju längre bort dom träffar.. För att en pilot verkligen skulle kunna bli tillfälligt blind så måste det vara mycket mycket närmre och en relativt bra stund rakt i ögat.. Faran måste ju ligga i att piloten är som mest fokuserad när han går in för s.k final och blir distraherad i kanske ett kritiskt ögonblick? Fyfan för att någon verkligen försöker på såntdär. Borde vara livstid på det

EDIT: Det är ju dock möjligt att göra skada om man lägger ner väldigt mycket pengar på en väldigt stark laser. Men dom vanliga man köper på teknikmagasinet är ju som tur nog inte starka nog, från det avståndet.
#3323 2011-10-01, 08:35
Ursprungligen postat av Powerless1
Ingen människa är ju skapad med den insikten från födseln. Du har förvärvat den på något sätt, troligen påverkad av andra människor.


Precis tvärtom va. Att flyga är inget som är naturligt för människan. Att folk INTE är flygrädda skulle jag vilja påstå är pga samhället o att det visat sig vara ett så säkert transportmedel.
#3324 2011-10-01, 08:51
ZlatanMania
Har det inte hänt nånting som gjort dej orolig?

Vad är ditt konstigaste minne från din karriär?