Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#361 2008-09-01, 21:26
Ursprungligen postat av ksv

_________________________________
Alltså:

Bränsle: 214000
Underhåll, landningsavgift, handlingkostnad: 40000
Leasingkostnad: 100000
Lönekostnader: 55000
Övriga personalkostnader: 20000
SUMMA: 429000 kr


Är detta då rimligt?
Utslaget på 360 pax blir det 1200 kronor per stol för en enkelresa till Kanarieöarna. Själva flygdelen av en chartervecka skulle då kosta 2400kr, vilket jag tror kan vara ganska rimligt.
Möjligen är det i lägsta laget, kanske beroende på att både flygtid och bränsleåtgång är räknat lite väl snålt då snittflygtiden snarare är närmare 5:30.


!

Tackar!! Ungefär samma slutsats som mig, jag trodde nämligen att det var förlust på den biljetten vi köpte. Vi betalde 1495:- för flygstol t o r. La iofs på käket för 130:- För övrigt hade du inte med maten i din sammanställning, den ingår väl för de med hotel?

Så du gissar runt 2400:- då känns 1495:- som ett kap...
Vilket även på sätt o vis bekräftas utav att norwegian.no tar 2200:- för en enkelbiljett
#362 2008-09-01, 21:54
Droq
Efter att jag läst lite i tråden så måste jag säga att jag är ännu räddare för att flyga haha
#363 2008-09-01, 22:14
ksv
Ursprungligen postat av jrosen
För övrigt hade du inte med maten i din sammanställning, den ingår väl för de med hotel?
Eller lönekostnad i form av traktamenten. Men den biten är ju försumbart liten.

Ursprungligen postat av jrosen
Så du gissar runt 2400:- då känns 1495:- som ett kap...
Det var definitivt ett kap.
#364 2008-09-01, 22:41
AmandaPanda
Ursprungligen postat av ksv

Kul!
I segelflyg finns grunden till all flygning med flygplan.


Yes otroligt skoj är det Har även flygit några timmar cessna och piper pa28 och jag måste säga att det var enklare att flyga motor än segel
#365 2008-09-02, 01:59
Red Machine
Hälsan är ju viktig för en pilot antar jag så jag undrar när ni går i pension (ni kan väl inte flyga till 65 år ålder antar jag)? Hur ofta genomgår ni läkarkontroller på ett år och är det då ett vanligt rutinbesök hos läkaren eller blir det en större utredning?
#366 2008-09-02, 08:25
Coolcitte
Ursprungligen postat av Red Machine
Hälsan är ju viktig för en pilot antar jag så jag undrar när ni går i pension (ni kan väl inte flyga till 65 år ålder antar jag)? Hur ofta genomgår ni läkarkontroller på ett år och är det då ett vanligt rutinbesök hos läkaren eller blir det en större utredning?


Om man via läkarkontroller bevisar att man är fullt frisk vid 65 års ålder, så kan man få dispens för att flyga några år till.
Kravet är dock att din kollega i cockpit måste vara yngre.
#367 2008-09-02, 10:48
bijjer
Ursprungligen postat av Coolcitte
Om man via läkarkontroller bevisar att man är fullt frisk vid 65 års ålder, så kan man få dispens för att flyga några år till.
Kravet är dock att din kollega i cockpit måste vara yngre.


Nja, inte i kommersiell trafik. När du fyller 65 får du inte flyga som pilot även om du innehar ett ATPL (eller CPL). När du fyller 60 får du fortsätta flyga i flerpilotsystem så länge du är den enda i besättning som är över 60.

Privat får du däremot fortsätta så länge du har hälsan i behåll.


Ursprungligen postat av Red Machine
Hur ofta genomgår ni läkarkontroller på ett år och är det då ett vanligt rutinbesök hos läkaren eller blir det en större utredning?

När du är under 40 år går du till en allmänläkare en gång om året där diverse olika saker testas. Ögon, öron(basic undersökning), hals, blodvärden, lungor, urinprov, allmän undersökning av kroppen osv. När du fyllt 40 år gör du denna undersökning varje halvår.
På givna intervaller gör du också en del utökade undersökningar, EKG, audiogram och en större synundersökning. Första gången du ansöker för ett flygmedicinskt tillstånd får du också göra ett EEG där man mäter hjärnans aktivitet, i det testet kan man t.ex. finna anlag för epilepsi, vilket inte är tillåtet för piloter.
#368 2008-09-02, 12:48
ksv
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Yes otroligt skoj är det Har även flygit några timmar cessna och piper pa28 och jag måste säga att det var enklare att flyga motor än segel
Ja absolut, rent flygmässigt är det så eftersom ett segelflygplan måste ha så bra aerodynamiska prestanda. Har man motor kan man ju byta bort lite prestanda mot att den ska bli snällare och stabilare att flyga.

Att privatflygcertifikat är en så mycket längre utbildning beror att det är mycket andra saker som ingår där.

Ursprungligen postat av bijjer
När du är under 40 år går du till en allmänläkare en gång om året där diverse olika saker testas. Ögon, öron(basic undersökning), hals, blodvärden, lungor, urinprov, allmän undersökning av kroppen osv.
Ett litet förtydligande för övriga läsare: alltså en flygläkare utbildad och godkänd av luftfartsstyrelsen för att göra flygmedicinska undersökningar (men som ofta till vardags arbetar som allmänläkare)

Ursprungligen postat av bijjer
När du fyllt 40 år gör du denna undersökning varje halvår.
Lite OT, men jag har hört att detta är på väg bort. Kanske hänger ihop med övergången till EU-OPS.
#369 2008-09-02, 13:10
bijjer
Ursprungligen postat av ksv

Ett litet förtydligande för övriga läsare: alltså en flygläkare utbildad och godkänd av luftfartsstyrelsen för att göra flygmedicinska undersökningar (men som ofta till vardags arbetar som allmänläkare)

Jo, självklart! En flygläkare som har allmänkunskapen

Ursprungligen postat av ksv
Lite OT, men jag har hört att detta är på väg bort. Kanske hänger ihop med övergången till EU-OPS.

Jag har hört detsamma, men inte fått något bekräftat ännu. Det skulle även bli vissa förändringar i undersökningen fick jag berättat för mig av min läkare senast jag var där. Det blir en del anpassning i och med de nya reglerna...
#370 2008-09-02, 13:20
The Master
Jag hatar som sagt att flyga. Jag hatar när planet står still och man försöker atta ndas lugnt och tänka att det inte är instängt och klaustrofobiskt. Sedan dras det på full jävla gas och allt skakar och sedan förlorar man all markkontakt och jag hatar ljudet från motorerna då jag sitter och letar minsta ljud som kan tyda på att vi kommer att störta och jag letar sprickor i taket. Sedan har vi detta med klarluftsgropar, så fort det skakar tror jag att vi skall krascha. Jag skall flyga 3timmar och 45 min enkel väg. Snälla tala proffsigt och berätta om alla tips för att få mig lugn.:'(
#371 2008-09-02, 13:32
Belenus
Jag har hört att om man, rent hypotetiskt, flyger en gång per dag under tusen års tid, så bör man rent sannolikhetsmässigt störta en gång.

Stämmer detta?
#372 2008-09-02, 13:36
Tjohilda
Ursprungligen postat av The Master
Jag hatar som sagt att flyga. Jag hatar när planet står still och man försöker atta ndas lugnt och tänka att det inte är instängt och klaustrofobiskt. Sedan dras det på full jävla gas och allt skakar och sedan förlorar man all markkontakt och jag hatar ljudet från motorerna då jag sitter och letar minsta ljud som kan tyda på att vi kommer att störta och jag letar sprickor i taket. Sedan har vi detta med klarluftsgropar, så fort det skakar tror jag att vi skall krascha. Jag skall flyga 3timmar och 45 min enkel väg. Snälla tala proffsigt och berätta om alla tips för att få mig lugn.:'(
Jag är precis likadan, men har lärt mig några tricks...Det jag helst tar till är ju inget du kan göra längre men det finns andra knep. Försök andas med magen. In genom näsan, ut genom munnen. Sysselsätt dig med något hela tiden. Lyssna på musik du gillar, lös korsord/sudoku, läs. Försök släppa kontrollen och lita på att de som flyger planet vet vad de gör (den här biten har jag MYCKET svårt för själv, men det är nödvändigt).

Jag tror inte man får gå fram i cockpit längre pg av flygrädsla, men jag har fått göra det några gånger och det är mycket lugnande att se vad som verkligen händer. Tänk dig att du är på en båt istället för på ett plan. Planet gungar i luften precis som båten på havets vågor. Det är inte farligt, det är ok och som det ska vara. Visst förändras motorljuden ibland, men det gör de ju när du kör bil också?

Edit: Tänk sinnesrobönen, men byt ut ordet "förändra" mot "kontrollera" när du flyger