Ursprungligen postat av Red_Sea
Varför då bygga ett plan som är sämre än Qantas Airways B747 som flyger nonstop från Europa till Australien vilket är ca 32 timmar? Vet av egen erfarenhet när jag flög till Australien. Då flög vi från London direkt till Sydney, vilket tog lite över 30 timmar och vi mellanlandade inte.
Det får du gärna styrka med en länk till deras hemsida isåfall. Kan ha varit en direktflygning, men inte en nonstopflygning med så lång flygtid.
Står lite om den rutten här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kangaroo_route
I princip kan man lätt åka den sträckan direkt med flertalet långdistansmaskiner. Men då man måste ha med sig så mycket bränsle att man knappt får med sig några passagerare, vilket ju inte är så ekonomiskt.
Ett stort flygplan är dessutom oekonomiskt på absolut maxvikt, då det inledningsvis inte orkar stiga ens till flygnivå 300, vilket innebär att det blir hängande på låg höjd och sörplar bränsle de första timmarna.
Ursprungligen postat av Porter
1. Gäller det ständigt återkommande ämnet turbulens och luftgropar, jag vet att det finns ett bra svar (nr13) skrivet av ksv som avhandlar klarluftsturbulens, jag är dock osäker på vad det var jag upplevde under en flygning i augusti. Vi flög med en Boeing 737-600 på marschhöjd när planet sjönk kraftigt, (jag skriver kraftigt eftersom det var så jag upplevde det och då ska tilläggas att jag flyger ett flertal gånger/månad i mitt arbete). Efter en stund märkte man att motorerna drogs på ordentligt men känslan var att planet fortsatte sjunka.
Hastigheten går upp och ner när man går mellan olika luftskikt, så gasen får ibland dras av och på ganska ordentligt för att man ska komma tillbaka till önskad hastighet.
Luftströmmarna i det här fallet kanske tryckte ner planet 15-20 meter från den önskade höjden och när autopiloten skulle korrigera behövde den gasa.
15-20 meter i fritt fall i en nöjespark ser ju spektakulärt ut, men för ett flygplan på 11000 meter som samtidigt rör sig flera kilometer framåt är det ganska odramatiskt.
Men det var klarluftsturbulens.
Termisk turbulens förekommer ju mer på lägre höjder och i samband med moln.
Ursprungligen postat av Porter
2. Jag har inga bekymmer med öronen när jag flyger men dock har jag på senare tid upptäckt att mina ögon börjar rinna framförallt vid inflygning/landning. Jag är knappast allergisk mot att flyga
så jag antar att det har med tryckförändringar att göra. Någon annan som har samma bekymmer? Jävligt irriterande när man ser ut att ha varit på en tung begravning när man kommer in i ankomsthallen...
Det är vanligt med sådana problem på längre flygningar då luften på höjd är
extremt torr.
Ursprungligen postat av spoon
På fråga ett svarar jag: Vakum. Finns inget luft att flyga på dvs luftgrop.
Nej, några vakumbubblor finns inte.
Ursprungligen postat av Kolagubben
tar inte 32 timmar "nonstop" tar väl snarare 18-20 om det ens går att flyga nonstop
Jag läste någonstans att Qantas gjort en leveransflygning (tom) från Toulouse nonstop som ska ha tagit ca. 20h.