Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#397 2008-09-03, 23:35
Ursprungligen postat av Red_Sea
Varför då bygga ett plan som är sämre än Qantas Airways B747 som flyger nonstop från Europa till Australien vilket är ca 32 timmar? Vet av egen erfarenhet när jag flög till Australien. Då flög vi från London direkt till Sydney, vilket tog lite över 30 timmar och vi mellanlandade inte.


Nog gjorde väl planet ett stopp, typ Singapore? Du kanske sov just då men mig veterligen finns inga non-stop mellan Europa-Australien.
#398 2008-09-03, 23:50
sleinad
Det finns ju en version av 747 som kallas Longreach. Vet inte hur långt den kan flyga men det är ju möjligt att den klarar den sträckan.
#399 2008-09-04, 00:05
Porter
Till att börja med: Stort tack till er som tar er tid att svara på alla frågor, mycket intressant tråd om pojkdrömsyrket!

Mina frågor:
1. Gäller det ständigt återkommande ämnet turbulens och luftgropar, jag vet att det finns ett bra svar (nr13) skrivet av ksv som avhandlar klarluftsturbulens, jag är dock osäker på vad det var jag upplevde under en flygning i augusti. Vi flög med en Boeing 737-600 på marschhöjd när planet sjönk kraftigt, (jag skriver kraftigt eftersom det var så jag upplevde det och då ska tilläggas att jag flyger ett flertal gånger/månad i mitt arbete). Efter en stund märkte man att motorerna drogs på ordentligt men känslan var att planet fortsatte sjunka. En av flygvärdinnorna som stod i mittgången visade med sin arm/hand hur planet sjönk och log åt en annan flygvärdinna som "jonglerade" med kaffekannan. Kan det här helt enkelt ha varit en luftgrop eller var det något annat??? Det hela pågick under 10-15 sekunder och vädret var finfint, tidpunkt ca 18.00. Till slut började planet åter stiga och lugnet återinfann sig bland alla oss portföljnissar...(nästan bara affärsfolk på den flighten...)

2. Jag har inga bekymmer med öronen när jag flyger men dock har jag på senare tid upptäckt att mina ögon börjar rinna framförallt vid inflygning/landning. Jag är knappast allergisk mot att flyga så jag antar att det har med tryckförändringar att göra. Någon annan som har samma bekymmer? Jävligt irriterande när man ser ut att ha varit på en tung begravning när man kommer in i ankomsthallen...
#400 2008-09-04, 02:31
Ursprungligen postat av Porter
Till att börja med: Stort tack till er som tar er tid att svara på alla frågor, mycket intressant tråd om pojkdrömsyrket!

Mina frågor:
1. Gäller det ständigt återkommande ämnet turbulens och luftgropar, jag vet att det finns ett bra svar (nr13) skrivet av ksv som avhandlar klarluftsturbulens, jag är dock osäker på vad det var jag upplevde under en flygning i augusti. Vi flög med en Boeing 737-600 på marschhöjd när planet sjönk kraftigt, (jag skriver kraftigt eftersom det var så jag upplevde det och då ska tilläggas att jag flyger ett flertal gånger/månad i mitt arbete). Efter en stund märkte man att motorerna drogs på ordentligt men känslan var att planet fortsatte sjunka. En av flygvärdinnorna som stod i mittgången visade med sin arm/hand hur planet sjönk och log åt en annan flygvärdinna som "jonglerade" med kaffekannan. Kan det här helt enkelt ha varit en luftgrop eller var det något annat??? Det hela pågick under 10-15 sekunder och vädret var finfint, tidpunkt ca 18.00. Till slut började planet åter stiga och lugnet återinfann sig bland alla oss portföljnissar...(nästan bara affärsfolk på den flighten...)

2. Jag har inga bekymmer med öronen när jag flyger men dock har jag på senare tid upptäckt att mina ögon börjar rinna framförallt vid inflygning/landning. Jag är knappast allergisk mot att flyga så jag antar att det har med tryckförändringar att göra. Någon annan som har samma bekymmer? Jävligt irriterande när man ser ut att ha varit på en tung begravning när man kommer in i ankomsthallen...


På fråga ett svarar jag: Vakum. Finns inget luft att flyga på dvs luftgrop.
Fråga två så är det nog tryckförändringen som skapar detta obehag.
#401 2008-09-04, 02:44
Kolagubben
Ursprungligen postat av Red_Sea
Varför då bygga ett plan som är sämre än Qantas Airways B747 som flyger nonstop från Europa till Australien vilket är ca 32 timmar? Vet av egen erfarenhet när jag flög till Australien. Då flög vi från London direkt till Sydney, vilket tog lite över 30 timmar och vi mellanlandade inte.



tar inte 32 timmar "nonstop" tar väl snarare 18-20 om det ens går att flyga nonstop

ca från arlanda
#402 2008-09-04, 09:01
Hardcore Junky
Ursprungligen postat av Kolagubben
tar inte 32 timmar "nonstop" tar väl snarare 18-20 om det ens går att flyga nonstop

ca från arlanda


Ja, 18-20h stämmer bra med det jag upplevt. Det är väldigt svårt att hålla koll på tiden när man sitter i ett plan så länge och far mellan tidszoner hit och dit.

Det är en bisarr känsla att åka en viss tid och vara framme nästan en dag senare för att sedan addera 10h till.
#403 2008-09-04, 09:14
ksv
Ursprungligen postat av Red_Sea
Varför då bygga ett plan som är sämre än Qantas Airways B747 som flyger nonstop från Europa till Australien vilket är ca 32 timmar? Vet av egen erfarenhet när jag flög till Australien. Då flög vi från London direkt till Sydney, vilket tog lite över 30 timmar och vi mellanlandade inte.
Det får du gärna styrka med en länk till deras hemsida isåfall. Kan ha varit en direktflygning, men inte en nonstopflygning med så lång flygtid.
Står lite om den rutten här: http://en.wikipedia.org/wiki/Kangaroo_route

I princip kan man lätt åka den sträckan direkt med flertalet långdistansmaskiner. Men då man måste ha med sig så mycket bränsle att man knappt får med sig några passagerare, vilket ju inte är så ekonomiskt.
Ett stort flygplan är dessutom oekonomiskt på absolut maxvikt, då det inledningsvis inte orkar stiga ens till flygnivå 300, vilket innebär att det blir hängande på låg höjd och sörplar bränsle de första timmarna.

Ursprungligen postat av Porter
1. Gäller det ständigt återkommande ämnet turbulens och luftgropar, jag vet att det finns ett bra svar (nr13) skrivet av ksv som avhandlar klarluftsturbulens, jag är dock osäker på vad det var jag upplevde under en flygning i augusti. Vi flög med en Boeing 737-600 på marschhöjd när planet sjönk kraftigt, (jag skriver kraftigt eftersom det var så jag upplevde det och då ska tilläggas att jag flyger ett flertal gånger/månad i mitt arbete). Efter en stund märkte man att motorerna drogs på ordentligt men känslan var att planet fortsatte sjunka.
Hastigheten går upp och ner när man går mellan olika luftskikt, så gasen får ibland dras av och på ganska ordentligt för att man ska komma tillbaka till önskad hastighet.
Luftströmmarna i det här fallet kanske tryckte ner planet 15-20 meter från den önskade höjden och när autopiloten skulle korrigera behövde den gasa.
15-20 meter i fritt fall i en nöjespark ser ju spektakulärt ut, men för ett flygplan på 11000 meter som samtidigt rör sig flera kilometer framåt är det ganska odramatiskt.

Men det var klarluftsturbulens.
Termisk turbulens förekommer ju mer på lägre höjder och i samband med moln.

Ursprungligen postat av Porter
2. Jag har inga bekymmer med öronen när jag flyger men dock har jag på senare tid upptäckt att mina ögon börjar rinna framförallt vid inflygning/landning. Jag är knappast allergisk mot att flyga så jag antar att det har med tryckförändringar att göra. Någon annan som har samma bekymmer? Jävligt irriterande när man ser ut att ha varit på en tung begravning när man kommer in i ankomsthallen...
Det är vanligt med sådana problem på längre flygningar då luften på höjd är extremt torr.

Ursprungligen postat av spoon
På fråga ett svarar jag: Vakum. Finns inget luft att flyga på dvs luftgrop.
Nej, några vakumbubblor finns inte.

Ursprungligen postat av Kolagubben
tar inte 32 timmar "nonstop" tar väl snarare 18-20 om det ens går att flyga nonstop
Jag läste någonstans att Qantas gjort en leveransflygning (tom) från Toulouse nonstop som ska ha tagit ca. 20h.
#404 2008-09-04, 11:50
gutegirl
Ursprungligen postat av Red_Sea
Varför då bygga ett plan som är sämre än Qantas Airways B747 som flyger nonstop från Europa till Australien vilket är ca 32 timmar? Vet av egen erfarenhet när jag flög till Australien. Då flög vi från London direkt till Sydney, vilket tog lite över 30 timmar och vi mellanlandade inte.


Fast de får ju plats med dryga 800 pers i nya A380. Det kan väl vara ett nog så gott skäl som ett annat?
#405 2008-09-04, 11:56
Belenus
Ursprungligen postat av ksv
Nej, du måste hålla på i 10 miljoner dagar vilket isåfall blir drygt 27000 år (skrev om det här).



27000 år?! OJ! Det var som fan!
#406 2008-09-04, 12:06
Savoy
Ursprungligen postat av ksv
Hastigheten går upp och ner när man går mellan olika luftskikt, så gasen får ibland dras av och på ganska ordentligt för att man ska komma tillbaka till önskad hastighet.
Luftströmmarna i det här fallet kanske tryckte ner planet 15-20 meter från den önskade höjden och när autopiloten skulle korrigera behövde den gasa.
15-20 meter i fritt fall i en nöjespark ser ju spektakulärt ut, men för ett flygplan på 11000 meter som samtidigt rör sig flera kilometer framåt är det ganska odramatiskt.

Men det var klarluftsturbulens.
Termisk turbulens förekommer ju mer på lägre höjder och i samband med moln.


Suck. Jag som hade hoppats på ett svar som involverar konspirationsteorier, Bermuda-triangeln och metangashål. Aldrig får man vara riktigt glad

Suveränt bra tråd detta förresten, även om man inte är flygrädd.

Frågan kanske har besvarats tidigare, men vad är det för stötaktigt verkstadsmaskinliknande ljud som kommer ibland i samband med start eller landning? Typ ett tiotal korta maskinljud som om man borrar stötvis med en borrmaskin. Spontant tippar jag på någon slags drivmotor till roder eller spjäll?
#407 2008-09-04, 13:06
spruttis
Jag har flugit en del med såväl kvinnliga kaptener som styrmän och min erfarenhet är (surprise, surprise) att det inte är någon skillnad alls mot att arbeta med en manlig kollega.


Men det måste väl ändå vara så att en kvinna inte kan klara en nödsituation lika bra? Då menar jag extrema förhållanden då någonting i planet slås ut och ens fysik sätts på prov?
#408 2008-09-04, 14:03
ksv
Ursprungligen postat av Savoy
vad är det för stötaktigt verkstadsmaskinliknande ljud som kommer ibland i samband med start eller landning? Typ ett tiotal korta maskinljud som om man borrar stötvis med en borrmaskin. Spontant tippar jag på någon slags drivmotor till roder eller spjäll?
Det är när vingklaffarna fälls ut eller in, vilket i regel sker i 4-5 steg med ett par minuters mellanrum.
Ofta sitter det en hydraul- eller elmotor i flygkroppen mellan vingarna som driver stag som går ut i varje vinge.

Ursprungligen postat av spruttis
Men det måste väl ändå vara så att en kvinna inte kan klara en nödsituation lika bra? Då menar jag extrema förhållanden då någonting i planet slås ut och ens fysik sätts på prov?
Systemen är uppbyggda så att alla nödsituationer ska gå att hantera med rimlig muskelkraft.