Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4549 2014-03-18, 21:21
vinc
Åk med qantas airways om du känner så för att inte en enda person har omkommit sedan 1950 eller om det nu var 1951.
#4550 2014-03-18, 21:27
kroles
fast det kan ju hända olyckor med buss , tåg , bil osv osv oxå så vrf oroa dig?
#4551 2014-03-18, 21:35
Radikal23
Ursprungligen postat av kroles
fast det kan ju hända olyckor med buss , tåg , bil osv osv oxå så vrf oroa dig?


Det är sättet man dör på som skrämmer mig angående flyget. Fy fan asså...:'(

I ett tåg har man mer chans att klara sig.
#4552 2014-03-18, 21:38
Harrfena
Ursprungligen postat av TheShape
"Arnold Barnett, a statistics professor at M.I.T., has been widely quoted as saying a person could fly every day for an average of 123,000 years before dying in a plane crash"
http://www.cbc.ca/news/world/is-it-safer-to-fly-drive-or-take-the-train-...

När det kommer till tåg, så fortsätter man med;
"Based on data from the National Safety Council, the New York Times calculated that the lifetime risk of an American dying in a train crash was one in 156,169."

Visst kan jag alltid ifrågasätta undersökningar, men flera källor (även om siffrorna varierar) menar att det är utan tvivel är säkrast att flyga, i hela världen.

Värst är definitivt bil. Bara i Sverige så inträffar närmare 40 000 trafikolyckor per år, varvid 400 av dem slutar i dödsfall (även om en del pekar på att det går ner, tack vare säkrare bilar och smartare vägplanering).

Rent krasst; du kan känna dig löjligt säker med flyg. Sen så föredrar jag själv tåg om jag inte har bråttom, då det är bekvämt att slippa checka in/ut bagage och att kunna kliva på (och av) centralt.



Jag gillar dina fakta,+1.

Men du som räknar,,, hur är bussresor i jämnförelse?
Och, jag som kört bil i 30 år och ca 3000 mil om året, kvaddat en Toyota
på en älg, min far har kört ca 45 år och 2000 mil om året och inte råkat ut
för något... Går det att räkna på det?

Jag har aldrig, och kommer aldrig att kliva ombord på ett flygplan, blir det
problem är det liksom kört. Befinner jag mig på marken och det blir problem
finns ju en viss möjlighet att klara sig.

Jag kör helst bil då jag kan välja väg, och köra i min egen takt dom sträckor jagšsjälv väljer.
Helt överlägset alla andra trafiksätt, men det är bara mitt sätt att se det.
#4553 2014-03-18, 21:48
Harrfena
Ursprungligen postat av Radikal23
Klokt! Fast tåg är säkrare än bil.


Visst, jag håller med, men hur många gånger når man sitt mål med tåg
utan att använda bil till sin kära vän, eller vart man nu ska?
Jo, frågan är relevant faktiskt.... Fast, jag förstår vad du menar.
Och,,, så jävla mycket mys det är att mötas på en perrong...
Allt har sina saker liksom-
#4554 2014-03-18, 21:56
Radikal23
Ursprungligen postat av klinger75
Hej Ts

Spelar du på lotto ? Om du gör det är det ju för att vinna högsta vinsten är. 1:6724519

Risken att dö i en flygolycka är 1:2000000

Så om du tror att du har chansen att vinna högsta vinsten på lotto så är ju dina farhågor om att dö i en flygolycka berättigad .

Jag flyger väldigt mycket och är sällan orolig , jag vidtar alltid vissa försiktighetsåtgärder , kan jag så bokar jag nödutgång Eller nära en .


Risker med flyg:

Kan flippa runt och krasha vid sväng efter lyft.

Vid lyft kan planet krasha ner igen hårt.

Stark turbulens kan fucka upp planet så att det störtar.

Du är över havet och ingenstans att landa vid fel.

Vid landning kan det bli katastrof.
#4555 2014-03-18, 22:17
Ursprungligen postat av Radikal23
Jag vill ta tåget, eftersom jag är på marken at least! Större chans att överleva då man till 100% dör vid flygkrash (jag tror inte på nån statistik). Någon bälte eller nödutgång lär inte hjälpa. Senast jag flög så var det turbulens vid uppstigningen hjärtat höll på hoppa ut, så rädd var jag. Vid landing var alla passagerare stela av rädsla. Fast ingen vill medge risken.

Tror du jag vill läsa din sista rad när planet krashar vid uppstigningen eller börjar brinna vid landning? Då kan inte all statistik i världen rädda mig. Att det inte händer fler olyckor med plan är för mig en gåta. Det borde ske fler med tanke på alla landningar och uppstigningar där allt kan gå fel.

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=VkeF1WVoa6I


Tro mig, om du åker med ett höghastighetståg som far fram minst 240km/h i en blåtburk som väger många gånger mer än ett flyg, och eländet spårar ur - så är dina chanser att gå överlevande därifrån inte särskilt höga. Men åter igen, även det är väldigt (nästan obefintligt) ovanligt, så händer det ändå oftare än flygolyckor.

Jag förstår din rädsla, och ingen här kan (eller ska) övertala dig att flyga, men om du ser rädslan som ett problem, så ska det givetvis hanteras. Jag personligen skiter fullständigt i vad du gör, utan bara presenterar dig fakta och statistik. Du riskerar livet till nästan astronomiska proportioner bara av att gå utanför dörren varje dag, eller för den delen korsar en väg. Ska du lägga av med det också, och leva på sondmat, med risken att du sätter en matbit i luftstrupen? Blir inte det väldigt absurt till slut?
#4556 2014-03-18, 22:51
OmedelSvensson
Ursprungligen postat av Radikal23
Flög hela förra året till Europa typ varannan månad. Alltid varit livrädd i planet, speciellt nät den lyfter och landar och turbulens. När jag är i luften känns det som man är död. Tåg är fan säkrast! Fuck flyget!

Men flyg är så snabbt gentemot tåg

Ska jag fortsätta flyga eller skita i det???


Är du för rädd, gå en kurs för flygrädda eller sluta flyga. Det spelar antagligen ingen roll att flyga är det absolut säkraste sättet att resa på, en känsla är en känsla.

Det går bevisa allt med statistik, så man kan vända på det precis hur som helst.
Allt flyg är inte lika säkert. Att flyga stridsflygplan eller med ett privatflygplan är inte alls lika säkert som att resa med reguljärt trafikflyg. Att resa med flygbolag 'från öst' är farligare än från väst.
Statistiken tar oftast med allt trafikflyg i världen. Trots det är det otroligt säkert, med flera miljoner resor / dödlig olycka.

Väljer du säkra bolag från väst så blir risken mycket lägre än statistiken, då det är betydligt säkrare än genomsnittet som skapar statistiken.

Ser du till 'svensk statistik' så omkommer väl kring 400 i trafiken varje år? du är en av de som tar den risken. När det gäller flygning är det troligen ingen som omkommer, eller någon enstaka i ett haveri någonstans i världen, flyger du är du med i den risken.

Det börjar närma sig så säkert att flyga 'med rätt bolag' att det snart är farligare på marken, vad än man gör.

För den som skrev om lotto vs flygning innan, lite beroende på hur man gör med statistik, 1 på 6.724.520 = Det är per rad. Jag spelar 15 rader, båda dragningarna. Chansen blir alltså 6.724520/30 = 1 på 224 000 ungefär.

För flygning så kollade jag på denna: http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2412.pdf
Den gäller 2012, och 2013 var ännu säkrare.
Notera att den gäller hela världen, även Afrika( som är farligast) är med. Dessutom är all passagerartrafik med flygplansvikt över 2250kg med, dvs allt som är bara lite större än en liten Cessna.
2012 var det 9 fatala olyckor som resulterade i en 'risk per flight' på 1 på 3.400.000.
Hade man rest enbart med västbolag och inte de minsta flygplanen hade det sett betydligt bättre ut än så. Europa ser 'sådär' ut i statistiken men östra europas länder är med.

Tittar man på jettrafik och tex usa så är det kring 1:5.000.000 flighter i snitt de sista 10 åren, och eftersom inte alla dör så blir det personlig oddset bättre, har sett siffror mellan 1:10 miljoner till 1:15 miljoner. En på 15 miljoner blir ungefär samma risk som att träffas av blixten i Sverige, sett per år. Ganska safe, i mina ögon.

ps. Jag arbetar som pilot. Köper inte resor med Ryan Air när jag reser själv, men det är inte för att jag tror det är överdrivet farligt utan för att det av principskäl känns som de laborerar med flygsäkerhet för att tjäna pengar. Jag sponsrar hellre ett annat bolag.
#4557 2014-03-18, 23:08
KaninenSnuffe
Ursprungligen postat av Radikal23
Flög hela förra året till Europa typ varannan månad. Alltid varit livrädd i planet, speciellt nät den lyfter och landar och turbulens. När jag är i luften känns det som man är död. Tåg är fan säkrast! Fuck flyget!

Men flyg är så snabbt gentemot tåg

Ska jag fortsätta flyga eller skita i det???


Du hittar hela tiden motargument i tråden mot att ta flyget. Hur rör du dig i övrigt? Går du bara över gatan vid ljusreglerade övergångsställen? Inte ens där är du säker. I värsta fall när du tar en liten promenad kanske en kärring på plan 4 kastar ut en blomkruka som du får i huvet. Livet består i stor utsträckning om risk-kalkylering. Bor du på plan 10 blir det jobbigare att evakuera vid ev brand osv...
#4558 2014-03-18, 23:10
Jag vet inte hur många flygplan jag ser i snitt per dag, men det är många. Jag har sett många landningar i sidvind och svårt väder, det är normalt. Det händer inte varje dag men det är regelbundet. Piloter är tränade för att hantera väder och vind, och flygplanen är gjorda för att tåla det. Det är precis som att ett fartyg är byggt för att tåla sjögång.


Flyget är nu så säkert att som flygledare kan du idag arbeta en hel karriär utan att se en enda olycka. Är du ändå med om en olycka är chansen att överleva fortfarande god. Som tidigare påpekats är dina odds som passagerare ännu bättre.

Bara en sådan sak som att ett enda stort flygplan saknas, och det blir nyheter i över en vecka, det visar hur extremt ovanligt det är med olyckor inom det kommersiella flyget.
#4559 2014-03-18, 23:51
Radikal23
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Är du för rädd, gå en kurs för flygrädda eller sluta flyga. Det spelar antagligen ingen roll att flyga är det absolut säkraste sättet att resa på, en känsla är en känsla.

Det går bevisa allt med statistik, så man kan vända på det precis hur som helst.
Allt flyg är inte lika säkert. Att flyga stridsflygplan eller med ett privatflygplan är inte alls lika säkert som att resa med reguljärt trafikflyg. Att resa med flygbolag 'från öst' är farligare än från väst.
Statistiken tar oftast med allt trafikflyg i världen. Trots det är det otroligt säkert, med flera miljoner resor / dödlig olycka.

Väljer du säkra bolag från väst så blir risken mycket lägre än statistiken, då det är betydligt säkrare än genomsnittet som skapar statistiken.

Ser du till 'svensk statistik' så omkommer väl kring 400 i trafiken varje år? du är en av de som tar den risken. När det gäller flygning är det troligen ingen som omkommer, eller någon enstaka i ett haveri någonstans i världen, flyger du är du med i den risken.

Det börjar närma sig så säkert att flyga 'med rätt bolag' att det snart är farligare på marken, vad än man gör.

För den som skrev om lotto vs flygning innan, lite beroende på hur man gör med statistik, 1 på 6.724.520 = Det är per rad. Jag spelar 15 rader, båda dragningarna. Chansen blir alltså 6.724520/30 = 1 på 224 000 ungefär.

För flygning så kollade jag på denna: http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2412.pdf
Den gäller 2012, och 2013 var ännu säkrare.
Notera att den gäller hela världen, även Afrika( som är farligast) är med. Dessutom är all passagerartrafik med flygplansvikt över 2250kg med, dvs allt som är bara lite större än en liten Cessna.
2012 var det 9 fatala olyckor som resulterade i en 'risk per flight' på 1 på 3.400.000.
Hade man rest enbart med västbolag och inte de minsta flygplanen hade det sett betydligt bättre ut än så. Europa ser 'sådär' ut i statistiken men östra europas länder är med.

Tittar man på jettrafik och tex usa så är det kring 1:5.000.000 flighter i snitt de sista 10 åren, och eftersom inte alla dör så blir det personlig oddset bättre, har sett siffror mellan 1:10 miljoner till 1:15 miljoner. En på 15 miljoner blir ungefär samma risk som att träffas av blixten i Sverige, sett per år. Ganska safe, i mina ögon.

ps. Jag arbetar som pilot. Köper inte resor med Ryan Air när jag reser själv, men det är inte för att jag tror det är överdrivet farligt utan för att det av principskäl känns som de laborerar med flygsäkerhet för att tjäna pengar. Jag sponsrar hellre ett annat bolag.


Okej. Jag är mest orolig i ögonblicket när den är på väg upp (lämnar marken i full fart) och sedan gör en sidosväng uppe i luften, samt vid landning. Bör jag vara så orolig, eller vad kan du som pilot säga om det? Hur känner du när du lyfter upp planet? Skulle jag tackla de två känslostunderna så skulle jag inte vara lika orolig.
#4560 2014-03-19, 00:05
Ursprungligen postat av Radikal23
så länge jag är på marken...


Du är inte säkrare "på marken" (du kan faktiskt inte ha mer fel, "på marken" är en väldigt farlig plats i proportion till luften, i ett flygplan), men det känns lite som att tala till en vägg här. Du har fått flera olika svar och förklaringar från olika personer, men du tramsar bara bort det. Vad vill du ha ut av tråden egentligen, eller vill du bara gnälla av dig dina irrationella rädslor till monolog?