Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4669 2014-06-04, 22:04
SilentVictory
Ursprungligen postat av TooL
Tack för svaret Har en fråga till som slog mig, När man lyfter varför känns det som att planet stannar och så brukar man höra att dom gasar på med motorerna? Hatar det


Ursprungligen postat av Lobengula
Det är mycket vanligt och beror på att de måste ta det lite lugnt över vissa områden för att inte bullerstöra invånare genom att minska "gasen". När planet passerat området så gasar man på igen.

Ja, och dessutom får man inte flyga snabbare än 250 knop under 10.000 fot.
#4670 2014-06-04, 22:35
Ursprungligen postat av SilentVictory


Ja, och dessutom får man inte flyga snabbare än 250 knop under 10.000 fot.


tack för svar. Fattar inte varför hjärnan ska vara så ologisk. Sitter här nu och inbillar mig att planet kommer störta och magen säger flyg inte för då är det kört. Fan flyga är ju säkrare än att gå över gatan och Finnair och jal har båda riktigt bra säkerhet. Skulle nog behöva hjälp av en hjärnskrynklare för att fixa mitt tänk.
#4671 2014-06-04, 22:43
libben
Ursprungligen postat av TooL
tack för svar. Fattar inte varför hjärnan ska vara så ologisk. Sitter här nu och inbillar mig att planet kommer störta och magen säger flyg inte för då är det kört. Fan flyga är ju säkrare än att gå över gatan och Finnair och jal har båda riktigt bra säkerhet. Skulle nog behöva hjälp av en hjärnskrynklare för att fixa mitt tänk.



Om du orkar glo lite Airplane crash investigation på youtube eller från torrentsiter.

https://www.youtube.com/results?search_query=airplane+crash+investigation

Kunskap lugnar en alltid. Finns så många avsnitt som man själv hade skitit på sig under resan men som ändå löser sig och får ett lyckligt slut.

Försök vända rädslan till nyfikenhet och börja studera alla ljud och vad som kan vara intressant för just dig om plan.

Eller gör som en del andra, bara ge upp kontrollbehovet. Dör du så dör du. Titta på hur många det är som flyger varje dag och hur många som överlever. I princip 99,99xx procent överlever varje resa de någonsin gjort. Kan du få bättre odds än det på din sida? Svårt!
#4672 2014-06-04, 23:00
Ursprungligen postat av TooL
Tack för svaret Har en fråga till som slog mig, När man lyfter varför känns det som att planet stannar och så brukar man höra att dom gasar på med motorerna? Hatar det

Att det känns som att man stannar beskrevs, som jag minns, som att accelerationen uppåt (stigningshastigheten) minskar. Verkar vara något liknande vissa backkrön i en berg och dalbana.
#4673 2014-06-04, 23:34
Ursprungligen postat av Neksnor
Att det känns som att man stannar beskrevs, som jag minns, som att accelerationen uppåt (stigningshastigheten) minskar. Verkar vara något liknande vissa backkrön i en berg och dalbana.


Korrekt, kroppen kan inte känna fart. Det enda du kan känna är acceleration. Det som känns att du "ramlar ner" är alltså att stighastigheten minskar, det i sin tur beror på att man sänker nosen för att öka farten.

Att detta stämmer kan du veta om du betänker att när du ligger på motorvägen i konstant hastighet trycks du inte mot sätet, precis som att du på cruise i ett flygplan inte känner av att du håller en väldigt hög fart. Det är bara när din kropp påverkas för en acceleration som du känner av det.
#4674 2014-06-09, 01:44
syndrome
Är det säkert att flyga med turkish airlines?
#4675 2014-06-09, 16:27
whee
Ursprungligen postat av syndrome
Är det säkert att flyga med turkish airlines?


Kort svar: ja

Längre svar: turkish är ett relativt stort bolag med bra rykte. De är kanske inte de skarpaste knivarna på engelska men det är ingen fara. De ska ha god service och relativt bra mat.

Jag jobbar som flygledare, skulle inte tveka en sekund på att boka en resa med turkish. Ha det så trevligt på resan.
#4676 2014-06-09, 23:55
syndrome
Tack som fan!
#4677 2014-06-11, 00:15
ozjoj
Ok, strax dags. Åker till London på fredagkväll, vidare Dubai (nattflyg), Melbourne. Törs man hoppas på lite pepp och bra väder? Någon som har koll på flygvädret? Flyger ju den stora maskinen och min upplevelse är att den flyger mjukare (mindre känslig ju större ?).
#4678 2014-06-11, 09:45
Ursprungligen postat av ozjoj
Ok, strax dags. Åker till London på fredagkväll, vidare Dubai (nattflyg), Melbourne. Törs man hoppas på lite pepp och bra väder? Någon som har koll på flygvädret? Flyger ju den stora maskinen och min upplevelse är att den flyger mjukare (mindre känslig ju större ?).


Det är lite för tidigt, flygets väderprognoser sträcker sig normalt max 48 timmar, vissa kortare än så. 12 timmar innan ungefär brukar börjar bli någon ide att kolla på vädret, längre fram än så är prognoserna oftast väldigt osäkra.
#4679 2014-06-13, 15:25
eatsoup
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, och dessutom får man inte flyga snabbare än 250 knop under 10.000 fot.


Joda, om ATC vill att du ska flyga snabbare pga separation. Och sen tex i swe med mycket class C airspace så är det bara att brumma på så länge kör IFR.

250 knop below 10.000 kör dock många bolag med av många anledningar.
-Mer marginal om du hamnar högt (mindre energi att ta bort om du ska ner snabbt)
-Träffa en fågel på 300 knop 5000 ft på frontrutan är inte kul
-Om bra väder råder så brukar många enmotoriga plan och segelplan befinna sig nära flygplatsen
och då är det bra med låg fart då du lättare kan se och manövrera om du nu är i kollisionkurs.
#4680 2014-06-13, 15:28
eatsoup
Ursprungligen postat av Neksnor
Att det känns som att man stannar beskrevs, som jag minns, som att accelerationen uppåt (stigningshastigheten) minskar. Verkar vara något liknande vissa backkrön i en berg och dalbana.


Om du ogillar effekten så är mitt tips att försöka få en sittplats långt fram i planet. Ju mer bakåt du är desto mer får du "stanna" känslan. Väldigt långt bak i planet så kan du även få en känsla av att du sjunker då stjärtpartiet faktsikt roterar ner nära marken.