Ursprungligen postat av victorcreutz
vilken härlig tråd har nyss läst igenom hela skiten tog mig två dagar nu till frågan hur mycket kostar det ungefär att tanka en 737a från luleå till arlanda cirka 360 nm tror jag och hur mycket tjänar bolaget på en flygning därfrån med en 738a ? kan passa på och fråga hur många procent mer soppa drar en md80 än 737an ?
Det beror på en mängd faktorer.
Bränsleförbrukningen beror på sådant som t.ex. hur mycket last flygplanet har, samt väder och vind.
Nu var det ett tag sedan jag flög 738, så jag höftar lite och drar till med en bränsleåtgång för sträckan på 3500 kg.
Det motsvarar ca 4300 liter och skulle då
kosta runt 40000 kr.
Men bränslet är bara den ena av de stora kostnaderna. Den andra är leasingkostnaden.
I dagsläget får man räkna med en leasingkostnad på åtminstone 400000 USD/månad för en 737-800, 2.6 millioner SEK alltså.
Det blir en fast kostnad på 90000 kr om dagen!
Flyger du en tur- och retur ARN-LLA går det då loss på 40000 + 40000 + 90000 + 20000 = 190000 kr.
Sista posten, 20000 kr, höftade jag till med för att täcka sådant som personalkostnader, landningsavgifter, andra avgifter till flygplatser och myndigheter, servicekostnader för flygplan, kostnad för handlingbolag mm.
Eftersom leasingkostnaden i huvudsak är fast, måste du alltså flyga mycket för att få ner priset per timma.
Om du istället flyger ARN-LLA-ARN tre gånger per dag, sjunker priset från 190000 till blygsamma 130000 kr per roundtrip.
Om ni någonsin undrat varför ni tvingas åka nattetid när ni åker på charterresa till Kreta, har ni alltså svaret ovan.
För att kunna hålla så låga priser, håller charterflygbolagen sina maskiner i luften 15-20 timmar om dygnet!
När det gäller din andra fråga, hur mycket man tjänar, beror det förstås på hur många passagerare du har och vad dessa har betalat.
En 737-800 kan klämma in 189 pax, men i linjefart får man vara glad med en kabinfaktor på 70% (= 132 pax).
Gör du tre flygningar per dag på ovan nämnda sträcka med så hög kabinfaktor, måste dina 132 pax betala 130000 kr t.o.r, alltså 984 kr (plus skatter?) vardera för att det ska gå runt. Allt över detta blir vinst.
Nu är förstås ovanstående en glädjekalkyl.
I rådande konkurrens är det svårt att komma upp i så god kabinfaktor om du samtidigt ska kunna ta tillräckligt betalt och inte heller kan du räkna med att göra det sju dagar i veckan. Dessutom kommer planet stå still för service emellanåt.
Ovanstående estimeringar är med största sannolikhet alltså lågt räknade.