Det är lätt att säga vad man ska och inte ska säga på ett forum utvilad med en kopp kaffe omgiven av jungfrubröst, faktum är att den gyllene regeln inom flyget är turordningen "Aviate, navigate and communicate". Sanningen är annorlunda när man har knegat som en slav 6 dygn irad och är på sin sista 14-timmarsdag, hungrig, nyskild, i ekonomiska problem och precis har fått en 20%ig lönesänkning i senaste fackförhandlingen. I simulatorn så är det oftast "snackpåsar" som oftast rör till enkla problem. Flyg alltid flygplanet och kommunicera i den mån som det är nödvändigt.
a) namnet på den anropade stationen (om tid och omständigheter tillåter),
b)
Det skulle jag aldrig göra om det var tidspress. Radarstationerna kan kommunicera sinsemellan.
c) nödsituationens art,
Denna är dock viktig för att flygledaren ska veta vad denne skall göra för att bistå, ifall man ska röja undan trafik, begära doser av syrgas, underätta polis, underätta annan trafik för att förhindra fara för dem etc.
d) avsikt, och
Kan vara bra om man t.ex har fått motorhaveri och kommer att tillämpa en annan procedur än den som är publicerad och som man är klarerad för, annars är det bättre att hålla ner snacket och fatta ett bra beslut innan man meddelar detta.
e) aktuell position, höjd och kurs.
De har sekundärradar-övervakning och ser detta lika bra som jag gör och känns idag överflödigt om man inte flyger från en mer primitiv flygplats utan nämnd utrustning.
Qualification of the pilot e.g. Student, IMC or full instrument rating
Låter lite överflödigt