Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4537 2014-03-18, 11:10
Ursprungligen postat av xituno
Han sa fel. Enligt uppgift används Speedbird 95 som callsign vid simulatorträning.
Här är ett fall som tidigare tagits upp vid ett flertal tillfällen, och där säger de "Mayday, Mayday, Mayday". Thomson bird strike


En liten språklig fundering: Du kallar det för "enkelrepetition" när det sägs två gånger. En "dubbelrepetition" borde då bli fyra gånger, eller?


Ursprungligen postat av Hefaiston
Nödmeddelanden inleds med trippelrepetition, tex "Stansted tower, mayday mayday mayday, (callsign) etc", eller "Gatwick director, Pan-pan, pan-pan, pan-pan, (callsign) etc".

Alarmering är lite olika, där jag jobbar har vi inte stipulerat om vi ska repetera. Eller snarare, vi behöver inte, men många gör det ändå (mig själv inkluderat). Dom flesta använder dock en dubbel repetition, dvs:
"Aircraft ground incidient, I say again, Aircraft ground incident, etc etc".

Piloten använde fel callsign av misstag, det var dock ganska uppenbart för flygledaren vem som hade problem när han tittade ut igenom fönstret så det hade ingen effekt på förloppet.

Tack. Det där med att använda en övnings-callsign har antagligen fastnat så att han bara säger det som en mekanisk fortsättning på Mayday..., kanske vore vettigare med slumpade callsign i simulatorerna?

Angående språklig fundering, jag funderade på saken men lyckades undvika frågan, det blev enklast.
#4538 2014-03-18, 11:12
Extrans
Man ska egentligen som tidigare sagt om möjligt använda "Mayday" tre gånger vid nöd, respektive "Pan-Pan" tre gånger vid ilsituationer. Jag bifogar här en kopia på de svenska reglerna angående nödtrafik.

Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Ett nödmeddelande som sänds av ett luftfartyg ska inledas med
MAYDAY, helst sänt tre gånger. Meddelandet ska
1. sändas på den aktuella frekvensen, och
2. om möjligt innehålla följande upplysningar i angiven ordning:
a) namnet på den anropade stationen (om tid och omständigheter tillåter),
b) luftfartygets anropssignal,
c) nödsituationens art,
d) avsikt, och
e) aktuell position, höjd och kurs.


Som ni ser så är det inget krav på vad som faktiskt måste ingå i ett nödmeddelande, förutom det faktiskt ordet MAYDAY. I ett fall som det med BAW38 så anser jag det vara fullt tillräckligt som han gör det i filmen, med reservationen att han säger fel callsign, även om det nu löste sig ändå. Ligger man på ytterst låg höjd och får de felen som han har så är det viktigaste att helt enkelt få fram att man har problem och kanske inte exakt vad problemet är, och det lyckas han ju med.
#4539 2014-03-18, 12:01
mickes418
Ursprungligen postat av xituno
Han sa fel. Enligt uppgift används Speedbird 95 som callsign vid simulatorträning.
Här är ett fall som tidigare tagits upp vid ett flertal tillfällen, och där säger de "Mayday, Mayday, Mayday". Thomson bird strike


En liten språklig fundering: Du kallar det för "enkelrepetition" när det sägs två gånger. En "dubbelrepetition" borde då bli fyra gånger, eller?


Enkelrepetition är när man repeterar en gång, dvs 2 mayday. Dubbel är när man repeterar 2 ggr, dvs mayday, mayday, mayday.
#4540 2014-03-18, 14:22
Ursprungligen postat av Extrans
Man ska egentligen som tidigare sagt om möjligt använda "Mayday" tre gånger vid nöd, respektive "Pan-Pan" tre gånger vid ilsituationer. Jag bifogar här en kopia på de svenska reglerna angående nödtrafik.



Som ni ser så är det inget krav på vad som faktiskt måste ingå i ett nödmeddelande, förutom det faktiskt ordet MAYDAY. I ett fall som det med BAW38 så anser jag det vara fullt tillräckligt som han gör det i filmen, med reservationen att han säger fel callsign, även om det nu löste sig ändå. Ligger man på ytterst låg höjd och får de felen som han har så är det viktigaste att helt enkelt få fram att man har problem och kanske inte exakt vad problemet är, och det lyckas han ju med.


Vi har en ganska långt lista på saker där "så många som möjligt" ska ingå.

Spoiler:
he message will contain as many as possible of the following items:
MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY (for distress messages)
or
PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN (for urgency messages)
and
Name of the station addressed (time and circumstances permitting)
Identification of the aircraft
Nature of the emergency
Intention of the person in command
Present position, level and heading
Qualification of the pilot e.g. Student, IMC or full instrument rating
(urgency messages)
As much other information as time permits


Vilket kan bli väldigt långa meddelanden, det är dock smidigt för då vet du exakt vad piloten vill göra och vad dom behöver, vilket är det vi på marken vill veta. Sen är det klart att man flyger planet innan man pratar, men så är det ju alltid.


BA använder för övrigt numera slumpade callsigns i sina simulatorövningar.
#4541 2014-03-18, 17:52
slat
Det är lätt att säga vad man ska och inte ska säga på ett forum utvilad med en kopp kaffe omgiven av jungfrubröst, faktum är att den gyllene regeln inom flyget är turordningen "Aviate, navigate and communicate". Sanningen är annorlunda när man har knegat som en slav 6 dygn irad och är på sin sista 14-timmarsdag, hungrig, nyskild, i ekonomiska problem och precis har fått en 20%ig lönesänkning i senaste fackförhandlingen. I simulatorn så är det oftast "snackpåsar" som oftast rör till enkla problem. Flyg alltid flygplanet och kommunicera i den mån som det är nödvändigt.

a) namnet på den anropade stationen (om tid och omständigheter tillåter),
b)
Det skulle jag aldrig göra om det var tidspress. Radarstationerna kan kommunicera sinsemellan.

c) nödsituationens art,
Denna är dock viktig för att flygledaren ska veta vad denne skall göra för att bistå, ifall man ska röja undan trafik, begära doser av syrgas, underätta polis, underätta annan trafik för att förhindra fara för dem etc.
d) avsikt, och
Kan vara bra om man t.ex har fått motorhaveri och kommer att tillämpa en annan procedur än den som är publicerad och som man är klarerad för, annars är det bättre att hålla ner snacket och fatta ett bra beslut innan man meddelar detta.
e) aktuell position, höjd och kurs.
De har sekundärradar-övervakning och ser detta lika bra som jag gör och känns idag överflödigt om man inte flyger från en mer primitiv flygplats utan nämnd utrustning.
Qualification of the pilot e.g. Student, IMC or full instrument rating
Låter lite överflödigt
#4542 2014-03-18, 18:17
Ursprungligen postat av slat
Det är lätt att säga vad man ska och inte ska säga på ett forum utvilad med en kopp kaffe omgiven av jungfrubröst, faktum är att den gyllene regeln inom flyget är turordningen "Aviate, navigate and communicate". Sanningen är annorlunda när man har knegat som en slav 6 dygn irad och är på sin sista 14-timmarsdag, hungrig, nyskild, i ekonomiska problem och precis har fått en 20%ig lönesänkning i senaste fackförhandlingen. I simulatorn så är det oftast "snackpåsar" som oftast rör till enkla problem. Flyg alltid flygplanet och kommunicera i den mån som det är nödvändigt.

a) namnet på den anropade stationen (om tid och omständigheter tillåter),
b)
Det skulle jag aldrig göra om det var tidspress. Radarstationerna kan kommunicera sinsemellan.

c) nödsituationens art,
Denna är dock viktig för att flygledaren ska veta vad denne skall göra för att bistå, ifall man ska röja undan trafik, begära doser av syrgas, underätta polis, underätta annan trafik för att förhindra fara för dem etc.
d) avsikt, och
Kan vara bra om man t.ex har fått motorhaveri och kommer att tillämpa en annan procedur än den som är publicerad och som man är klarerad för, annars är det bättre att hålla ner snacket och fatta ett bra beslut innan man meddelar detta.
e) aktuell position, höjd och kurs.
De har sekundärradar-övervakning och ser detta lika bra som jag gör och känns idag överflödigt om man inte flyger från en mer primitiv flygplats utan nämnd utrustning.
Qualification of the pilot e.g. Student, IMC or full instrument rating
Låter lite överflödigt


Håller i stort med. Dom sista två är mer tänkt för mindre flygplan som ropar nöd ifrån "ingenstans" och ligger utanför kontrollerad luft. Då hjälper det att ha en ungefärlig position ( då flyget inte är identifierat och kan vara i princip var som helst) och jkvalifikationer kan vara bra, en icke-IMC pilot är ju t.ex. mycket mer begränsad än någon med IR och mörkerrating.


Men visst, jag tror inte någon hade kritiserat en pilot för att inte följa dom reglerna till 100% så länge man får med alla viktiga bitar.
#4543 2014-03-18, 20:11
Radikal23
Flög hela förra året till Europa typ varannan månad. Alltid varit livrädd i planet, speciellt nät den lyfter och landar och turbulens. När jag är i luften känns det som man är död. Tåg är fan säkrast! Fuck flyget!

Men flyg är så snabbt gentemot tåg

Ska jag fortsätta flyga eller skita i det???
#4544 2014-03-18, 20:19
hotdangextraextra
Åk med ett riktigt skitflyg. Silvertejp på väggarna, saker ramlar under resan, dålig personal, en pilot som inte pratar engelska osv.
Nästa gång när du åker med ett normalt flyg kommer din rädsla vara som bortblåst.
#4545 2014-03-18, 20:19
Pimpos
Tåg är inte säkrare än flyg. Det borde du veta efter jag har sagt det. Jag är en pålitlig källa och jag vet sådant här. Flygförare är mer utbildade och mer kunniga än tågförare. Fler tåg har kraschat än flygplan.

Du borde inte vara rädd, det är verkligen en onödig rädsla. Tänk inte att du är död när du flyger. Tänk istället att du faktiskt FLYGER, det är såååå häftigt.

If you fly, I will fly with you! <3333
#4546 2014-03-18, 20:47
klinger75
Hej Ts

Spelar du på lotto ? Om du gör det är det ju för att vinna högsta vinsten är. 1:6724519

Risken att dö i en flygolycka är 1:2000000

Så om du tror att du har chansen att vinna högsta vinsten på lotto så är ju dina farhågor om att dö i en flygolycka berättigad .

Jag flyger väldigt mycket och är sällan orolig , jag vidtar alltid vissa försiktighetsåtgärder , kan jag så bokar jag nödutgång Eller nära en .
#4547 2014-03-18, 21:04
"Arnold Barnett, a statistics professor at M.I.T., has been widely quoted as saying a person could fly every day for an average of 123,000 years before dying in a plane crash"
http://www.cbc.ca/news/world/is-it-safer-to-fly-drive-or-take-the-train-...

När det kommer till tåg, så fortsätter man med;
"Based on data from the National Safety Council, the New York Times calculated that the lifetime risk of an American dying in a train crash was one in 156,169."

Visst kan jag alltid ifrågasätta undersökningar, men flera källor (även om siffrorna varierar) menar att det är utan tvivel är säkrast att flyga, i hela världen.

Värst är definitivt bil. Bara i Sverige så inträffar närmare 40 000 trafikolyckor per år, varvid 400 av dem slutar i dödsfall (även om en del pekar på att det går ner, tack vare säkrare bilar och smartare vägplanering).

Rent krasst; du kan känna dig löjligt säker med flyg. Sen så föredrar jag själv tåg om jag inte har bråttom, då det är bekvämt att slippa checka in/ut bagage och att kunna kliva på (och av) centralt.
#4548 2014-03-18, 21:15
Radikal23
Ursprungligen postat av TheShape
"Arnold Barnett, a statistics professor at M.I.T., has been widely quoted as saying a person could fly every day for an average of 123,000 years before dying in a plane crash"
http://www.cbc.ca/news/world/is-it-safer-to-fly-drive-or-take-the-train-...

När det kommer till tåg, så fortsätter man med;
"Based on data from the National Safety Council, the New York Times calculated that the lifetime risk of an American dying in a train crash was one in 156,169."

Visst kan jag alltid ifrågasätta undersökningar, men flera källor (även om siffrorna varierar) menar att det är utan tvivel är säkrast att flyga, i hela världen.

Värst är definitivt bil. Bara i Sverige så inträffar närmare 40 000 trafikolyckor per år, varvid 400 av dem slutar i dödsfall (även om en del pekar på att det går ner, tack vare säkrare bilar och smartare vägplanering).

Rent krasst; du kan känna dig löjligt säker med flyg. Sen så föredrar jag själv tåg om jag inte har bråttom, då det är bekvämt att slippa checka in/ut bagage och att kunna kliva på (och av) centralt.


Jag vill ta tåget, eftersom jag är på marken at least! Större chans att överleva då man till 100% dör vid flygkrash (jag tror inte på nån statistik). Någon bälte eller nödutgång lär inte hjälpa. Senast jag flög så var det turbulens vid uppstigningen hjärtat höll på hoppa ut, så rädd var jag. Vid landing var alla passagerare stela av rädsla. Fast ingen vill medge risken.

Tror du jag vill läsa din sista rad när planet krashar vid uppstigningen eller börjar brinna vid landning? Då kan inte all statistik i världen rädda mig. Att det inte händer fler olyckor med plan är för mig en gåta. Det borde ske fler med tanke på alla landningar och uppstigningar där allt kan gå fel.

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=VkeF1WVoa6I