Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Vilket var det?
/#LOUDmouth#
Det måste varit en MD-11
Överrepresenterat eller ej jag måste ändå erkänna att jag var glad att det inte var det KLM-planet vi åkte med sista biten hem, det ser inte riktigt klokt, (och än mindre stabilt) ut att ha motorn sådär.
Det fanns förresten många plan med 4 motorer i amsterdam, Trodde vi skulle få åka en sån till USA men så blev det alltså inte. Är det vid direktflyg väldigt långt man kör med dessa eller är de extra motorerna bara för att få upp mer vikt i luften på vissa högt trafikerade sträckor?
Ursprungligen postat av Coolcitte
3.Jag har för mig att vingarna är ett stycke, och att kroppen sitter fast på vingarna, och inte tvärt om.
Trodde jag också men jag såg att man fraktade vingar i något gigantiskt flygplan på discovery chanel förut och då hade man dem i 2 delar. Svetsas dessa ihop eller hur sitter vingarna fast egentligen?
Någon som vet hur det ligger till?
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det är inte turbulens oftare där än annanstans. Åtminstone inte på höjd.
Jag har för mig att kaptenen pratade nåt om jetströmmar när vi kom från canadahållet men det kanske inte var just där.
Ursprungligen postat av ksv
Tycker du?
Man har samma motorpådrag under hela starten upp till ungefär 1000-1500 fot, där man drar av för att minska bullret.
Ja, brukar alltid vara så att man kikar lite på starten, läser 5-10 minuter och så reagerar man på att det börjar bullra.
Det blir lite annan typ av ljud än när man precis startat. Tänkte om det var trycket som ändrade motorljudet eller vad det nu skulle kunna va.
Ursprungligen postat av ksv
Går de inte att få ut kan man landa ändå. Enda skillnaden är att man då måste landa i mycket högre fart, vilket gör att man behöver längre bana.
Ja de verkar bromsa väldigt effektivt. svårt att bedömma när man bara sitter som passagerare såklart och inte vet hur fort det går när man landar eller hur lång banan är men vi hade en kapten som bromsade ner till taxinghastighet på väldigt kort tid när vi landade. Säg att du ska nödlanda på nån åker, hur lång sträcka krävs som absolut minimum för att få stopp på ett plan?
Ursprungligen postat av ksv
Trillar hela stabilisatorvingen av klarar man sig inte. Den är lika viktig som de stora vingarna.
Vingen säger du, det är alltså inte två separata vingar utan en som kroppen sitter fast i? Sitter höjdrodren på denna också eller är det bara någon stabilisation?
Vad består förresten egentligen vingarna av. När man fäller upp vingklaffarna så ser det ut som det är lite sladdar och grejs där under men annars är det tomt. Är de det starkaste på planet, det sista som går sönder om man krashar men innehåller mest luft?
Vad händer om stabilisatorvingen trillar av då, faller man rakt ner?