Ursprungligen postat av AmandaPanda
Intressant, jäklar va hög stallfart dom har jämfört med ask:n jag brukar flyga
(är segelflygare).
Själv kom inte min segelflygkarriär längre än till Bergfalke.
Just 737-800 är ju en förlängd 737-version, så farterna är ovanligt höga även jämfört med de flesta andra trafikflygplan.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Hur beter sig en 737:a i stall förresten? Går det att hamna i spinn?
Man tar den aldrig ända fram till stall. Först kommer stallvarning med
stick shaker. Många flesta flygplan har dessutom "stick pusher" som trycker fram kontrollerna om man låtit farten bli för låg.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Lägsta landningshastighet är alltså 142 kt, på kort bana?
Vid max landningsvikt, ja.
Men väger man 60 ton blir det 135 kt och vid 55 ton 128 kt, så har man inte fullt hus blir det alltså lägre hastighet.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad avgör om man kör med flaps 30 eller 40? Flaps 40 enbart på korta banor eller?
Det kan nog variera både från pilot till pilot och beroende på företagspolicy.
Är fältet kort är 40 ett måste, men har man gott om bana är den lättare att landa med flaps 30.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Hur korta?
Hur lång stoppsträcka behöver en 737:a? Skulle det vara möjligt att vid nödfall landa på en 800m bana?
Enligt QRH:n ska det gå att klämma ned den på 860 meter om man väger 60 ton och det är normalatmosfär och god bromsverkan. Sedan finns en lång rad korrigeringar beroende på vind, temperatur, vikt och sådant.
Siffrorna förutsätter att man inte landar längre än 350 meter in på banan.
Det här är alltså vad man
kan landa på i nödfall. I praktiken lägger man till säkerhetsmarginaler, så man kan aldrig planera att flyga till en så kort bana.
Ursprungligen postat av kolleanka
Flyger inte så mycket nån gång vartannat år.
men i våras när jag skulle flyga från köpenhamn till barcelona via zurich så fick polaren med sig sin tändare genom
samtliga kontroller på båda flygplatserna är detta standard eller va kontroll folket bara lata?
Det finns ju rökområden på flygplatser, så folk behöver väl något att tända med?
Tändare är tillåtet att ta med ombord så länge du har den i fickan. Däremot får man inte checka in en tändare i bagaget.