Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#637 2009-01-04, 17:16
Coolcitte
Ursprungligen postat av spruttis
Vingletter finns väl på både Airbus och Boeing?

Förresten tyckte jag att det var svårt att se skillnader på nosen eftersom det är olika på olika modeller. Någon som har något jättebra tips för identifikation?


Givevis har dom det, men Airbus A318/319/320/321 har en annan typ av Winglets än vad Boeing-modellerna har. A330/340/380 har däremot winglets som liknar Boeing-modellernas.
#638 2009-01-04, 17:20
ksv
Ursprungligen postat av ChinaLover
Har flygmekanikerna någon gång slarvat med sitt arbete innan en flygning?
Nej.

Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur mycket bränsle förbrukar ditt plan?
5 ton/timma

Ursprungligen postat av ChinaLover
Har du tvingats att nödlanda?
Nej.
Hur definierar du nödlanda? Det är väl mest småplan som gör det efter att motorn stannat.

Däremot har jag landat på andra flygplatser än målflygplatsen, för att t.ex. byta en ruta som fått en spricka.

Ursprungligen postat av ChinaLover
Visst kör du med låst cockpit?
Ja.

Övriga frågor får bijjer hjälpa till med.
#639 2009-01-04, 17:40
AmandaPanda
Vore kul att veta vilken hastighet en 737:a normalt har vid start och landning, och vad stallfarten ligger på?
#640 2009-01-04, 20:52
bijjer
Ursprungligen postat av ChinaLover

Vad krävs det för utbildning och hur lång är den till pilot?

Det finns ett flertal olika sätt att bli pilot. Man kan studera i moduler och läsa olika segment under flera års tid, eller så kan man göra allt från noll till färdig på kortast möjliga tid, skulle tro att det kan göras om man är extremt motiverad och har en flygskola med mycket kapacitet på ungefär ett år.

Det som krävs är att man tar (i Sverige) ett JAR-FCL CPL (Commrecial Pilot Licence) och har studerat teorin för ATPL (Airline Transport Pilot Licence).
Här kan du t.ex. läsa mer om hur en utbildning skulle kunna gå till.

Ursprungligen postat av ChinaLover
Vad är lönen?

Lönen kan variera kraftigt från bolag till bolag och framförallt mellan olika länder.
I Sverige kan du t.ex. tjäna 17 kkr som styrman på mindre flygplan medan du kan tjäna 120kkr som kapten på SAS största flygplan.
Ursprungligen postat av ChinaLover
Har du bara varit pilot för civil flyg?

Ja. Idag utbildas så få militära piloter samt att flygvapnet skriver ett tio-årsavtal med sina anställda vilket har lett till att övergången från militärflyg till civilt nära på har försvunnit helt. Dessutom krävs det idag att militära piloter gör i stort sett samma utbildning som alla andra som vill bli civilflygare.
Ursprungligen postat av ChinaLover
Vad är det längsta du har flygit?

3 timmar är det längsta jag flugit då jag jobbar inom regionalsegmentet.

Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur länge har du fått avvakta innan landning som längst (pga väder eller upptagen landningsbana)

Inte särskilt länge alls. Jag flyger mest från Arlanda till minder flygplatser och det värsta jag varit med om in till Arlanda är ca 20 minuter.
Däremot hade jag kollegor som satt i flygplanet på marken på Arlanda i 8 timmar och väntade under snökaoset senast.
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur kort var den kortaste landningsbanan du har landat på?

Kommersiellt 1800 meter. Privat ~550m gräs.
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur många piloter är ni under en flygning?

2. Idag har de allra flesta flygningarna 2 piloter. Numera behövs endast extrapiloter om man flyger extremt långa flygningar (Över 13 timmar nonstop.)
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur är arbetstiderna?

Helt och hållet olika. En vecka kan se ut så här:
Mån 0755-1700
Tis 1730-0030
Ons 0440-0700, 2155-0030
Tors 0440-0700
Fre 1300-2000

Ursprungligen postat av ChinaLover
Vad är det snabbaste du har flygit i (kmh) ?
Räknat i fart över marken, ca 910 km/h
#641 2009-01-04, 21:05
OY-VKH
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vore kul att veta vilken hastighet en 737:a normalt har vid start och landning, och vad stallfarten ligger på?


Går inte att säga exakt då det beror på en massa parametrar...
Vid start från långa banor så har du mindre flapssetting så att du
kan stiga bättre dvs kunna klara av att passera 35ft över motsatta
bantröskeln...På kortare banor tar du ut mer flaps och ökar lyftkraften
SAMTIDIGT som du försämrar stigförmågan...Vid landning gäller samma
princip...Under short final så tar du ut flaps 3 på Airbusen och sedan
full Flaps. Lyftkraften ökar och du kan flyga med betydligt lägre fart...
#642 2009-01-04, 21:22
ksv
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vore kul att veta vilken hastighet en 737:a normalt har vid start och landning, och vad stallfarten ligger på?
B737-800, landing:
79 ton (max take off weight), Vref flaps 40: 154 kt
66 ton (max landing weight), Vref flaps 40: 142 kt
66 ton (max landing weight), Vref flaps 30: 149 kt

Vref är referenshastigheten för en viss konfiguration vid landning. Jag har inga data om stallhastighet, men jag tror att Vref är ungefär 1.3 x stallfarten.

Lägsta säkra hastighet med flaps up är Vref40 + 70 knop, så vid max startvikt måste man då hålla minst 229 kt.


Start:
79 ton, Vr flaps 1: 159 kt
79 ton, Vr flaps 5: 153 kt
#643 2009-01-05, 01:09
AmandaPanda
Ursprungligen postat av ksv
B737-800, landing:
79 ton (max take off weight), Vref flaps 40: 154 kt
66 ton (max landing weight), Vref flaps 40: 142 kt
66 ton (max landing weight), Vref flaps 30: 149 kt

Vref är referenshastigheten för en viss konfiguration vid landning. Jag har inga data om stallhastighet, men jag tror att Vref är ungefär 1.3 x stallfarten.

Lägsta säkra hastighet med flaps up är Vref40 + 70 knop, så vid max startvikt måste man då hålla minst 229 kt.


Start:
79 ton, Vr flaps 1: 159 kt
79 ton, Vr flaps 5: 153 kt


Intressant, jäklar va hög stallfart dom har jämfört med ask:n jag brukar flyga (är segelflygare). Hur beter sig en 737:a i stall förresten? Går det att hamna i spinn? Lägsta landningshastighet är alltså 142 kt, på kort bana? Vad avgör om man kör med flaps 30 eller 40? Flaps 40 enbart på korta banor eller? Hur korta?
Hur lång stoppsträcka behöver en 737:a? Skulle det vara möjligt att vid nödfall landa på en 800m bana?
#644 2009-01-05, 02:02
Grymt intressant tråd

Flyger inte så mycket nån gång vartannat år.
men i våras när jag skulle flyga från köpenhamn till barcelona via zurich så fick polaren med sig sin tändare genom
samtliga kontroller på båda flygplatserna är detta standard eller va kontroll folket bara lata?

Tycker de kändes som en stor säkerhetsrisk med tanke på senast jag var på cypern
stoppade dom en ung tjej med en minimal nagelsax som inte skulle kunna göra närmelsevis lika stor skada.

Känns ju inte så tryggt att flyga om man vet att var o varannan kan ha tändare med sig antar att man kan bränna ut ett flygplan ganska snabbt om man kör samlad attack.

Mvh kolle
#645 2009-01-05, 02:03
Grymt intressant tråd

Flyger inte så mycket nån gång vartannat år.
men i våras när jag skulle flyga från köpenhamn till barcelona via zurich så fick polaren med sig sin tändare genom
samtliga kontroller på båda flygplatserna är detta standard eller va kontroll folket bara lata?

Tycker de kändes som en stor säkerhetsrisk med tanke på senast jag var på cypern
stoppade dom en ung tjej med en minimal nagelsax som inte skulle kunna göra närmelsevis lika stor skada.

Känns ju inte så tryggt att flyga om man vet att var o varannan kan ha tändare med sig antar att man kan bränna ut ett flygplan ganska
snabbt om man kör samlad attack.

Mvh kolle
#646 2009-01-05, 13:09
OY-VKH
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Hur lång stoppsträcka behöver en 737:a? Skulle det vara möjligt att vid nödfall landa på en 800m bana?


Beror på landingsvikt,temperatur,lufttryck,flygplatsens höjd i förhållande
till havsnivån,flapssetting,Autobrake MAX eller LOW (Boeing siffror)....

För att kunna svara på din fråga behöver du specifiera dig lite grann
En B737-800 vid MLW och Flaps 40 behöver ca 1650 m...

Men om du menar själva stoppsträckan från det att du gjort
touchdown tills du håller taxispeed så är den distansen självklart kortare
än LDR...Så som svar på din fråga, 800 m är möjligt inom en viss vikt...
Jag kan kolla upp exakta vikten sedan är lite upptagen nu sedu

Att landa på en 800 m bana är inte att rekommendera...Du klarar
inte det med lägsta autobrake, du bränner gummi som fan

Kan ta ett exempel på A320...
OEW
ISA Conditions
AUTOBRAKE MED
LDR=750m...
#647 2009-01-05, 13:30
AmandaPanda
Ursprungligen postat av OY-VKH
Beror på landingsvikt,temperatur,lufttryck,flygplatsens höjd i förhållande
till havsnivån,flapssetting,Autobrake MAX eller LOW (Boeing siffror)....

För att kunna svara på din fråga behöver du specifiera dig lite grann
En B737-800 vid MLW och Flaps 40 behöver ca 1650 m...

Men om du menar själva stoppsträckan från det att du gjort
touchdown tills du håller taxispeed så är den distansen självklart kortare
än LDR...Så som svar på din fråga, 800 m är möjligt inom en viss vikt...
Jag kan kolla upp exakta vikten sedan är lite upptagen nu sedu

Att landa på en 800 m bana är inte att rekommendera...Du klarar
inte det med lägsta autobrake, du bränner gummi som fan

Kan ta ett exempel på A320...
OEW
ISA Conditions
AUTOBRAKE MED
LDR=750m...


Okej, jo jag förstår att det varierar beroende på vikt och andra faktorer. Men det var bara kul att veta om det skulle vara möjligt att få ner en 737:a på vårt lilla flygfält, och det var det tydligen. Men väl nere på backen så skulle det väl inte gå att lyfta igen? Eller är det möjligt att få upp planet i luften på bara 800m om man startar med minimal vikt?
Vad menas med autobrake? Planet bromsar alltså automatiskt efter sättningen?
#648 2009-01-05, 13:33
ksv
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Intressant, jäklar va hög stallfart dom har jämfört med ask:n jag brukar flyga (är segelflygare).
Själv kom inte min segelflygkarriär längre än till Bergfalke.

Just 737-800 är ju en förlängd 737-version, så farterna är ovanligt höga även jämfört med de flesta andra trafikflygplan.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Hur beter sig en 737:a i stall förresten? Går det att hamna i spinn?
Man tar den aldrig ända fram till stall. Först kommer stallvarning med stick shaker. Många flesta flygplan har dessutom "stick pusher" som trycker fram kontrollerna om man låtit farten bli för låg.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Lägsta landningshastighet är alltså 142 kt, på kort bana?
Vid max landningsvikt, ja.
Men väger man 60 ton blir det 135 kt och vid 55 ton 128 kt, så har man inte fullt hus blir det alltså lägre hastighet.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad avgör om man kör med flaps 30 eller 40? Flaps 40 enbart på korta banor eller?
Det kan nog variera både från pilot till pilot och beroende på företagspolicy.
Är fältet kort är 40 ett måste, men har man gott om bana är den lättare att landa med flaps 30.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Hur korta?
Hur lång stoppsträcka behöver en 737:a? Skulle det vara möjligt att vid nödfall landa på en 800m bana?
Enligt QRH:n ska det gå att klämma ned den på 860 meter om man väger 60 ton och det är normalatmosfär och god bromsverkan. Sedan finns en lång rad korrigeringar beroende på vind, temperatur, vikt och sådant.
Siffrorna förutsätter att man inte landar längre än 350 meter in på banan.

Det här är alltså vad man kan landa på i nödfall. I praktiken lägger man till säkerhetsmarginaler, så man kan aldrig planera att flyga till en så kort bana.

Ursprungligen postat av kolleanka
Flyger inte så mycket nån gång vartannat år.
men i våras när jag skulle flyga från köpenhamn till barcelona via zurich så fick polaren med sig sin tändare genom
samtliga kontroller på båda flygplatserna är detta standard eller va kontroll folket bara lata?
Det finns ju rökområden på flygplatser, så folk behöver väl något att tända med?

Tändare är tillåtet att ta med ombord så länge du har den i fickan. Däremot får man inte checka in en tändare i bagaget.