Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#649 2009-01-05, 13:57
OY-VKH
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Men väl nere på backen så skulle det väl inte gå att lyfta igen?


Beror på vikt här med
Finns ingen info om 800 m banor då det är för kort bana att operera från
kommerciellt. Men vid 56T kan du starta från en 1200 m bana. Så vid
OEM 41500 kg så skulle du nog klara det.

Problemet ligger inte i ifall den hinner upp eller inte, utan att du ska kunna
stoppa innan V1, tex ett motorbortfall eller snarliknande.
Du ska också hinna stiga till 35FT med en motor igång innan du passerar
den motsatta bantröskeln. Du ska kunna stiga säkert förbi alla obstaclesmed
med en motor igång. Så mycket faktorer.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Eller är det möjligt att få upp planet i luften på bara 800m om man startar med minimal vikt?


800 m rullsträcka är inget som helst problem med minimalvikt nej.
En liten historia: Flög med B737-700 mellan GOT-CPH beräknad flygtid
var 25 minuter och vi var bara 21 pax ombord...Vi flexade
runt 45C och var uppe i luften innan 800 m sträcket!

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad menas med autobrake?


Autobrake och reverser används från sättning till det att planet
kommer till runt 60-70 kts då du drar in reversen och låter autobraken ta
över den sista biten. För reverser är ineffektivt vid lägre farter.
Säg att du tar Autobrake LOW då kniper den igen hjulen med det
lägsta alternativet. MAX kniper igen max,dock så börjar hjulen brinna
så man måste ha brandbilar där inom 2 minuter. Så det är bara under
nödfall man använder den.
#650 2009-01-05, 14:11
ksv
Ursprungligen postat av OY-VKH
Autobrake och reverser används från sättning till det att planet
kommer till runt 60-70 kts då du drar in reversen och låter autobraken ta
över den sista biten.
Autobrakes arbetar hela vägen från sättning till stillastående, oavsett om man använder reversering eller inte.

Fördelen med autobrakes är den fördeler bromsenergin bättre än man gör när man bromsar manuellt och man får på så sätt en jämnare inbromsning.

Ursprungligen postat av OY-VKH
MAX kniper igen max,dock så börjar hjulen brinna
så man måste ha brandbilar där inom 2 minuter. Så det är bara under
nödfall man använder den.
Jag tror du tänker på RTO (Rejected Take Off) på max startvikt på större maskiner.

Jag har använt max autobrakes på 737-800 vid landning på korta fält och det är inga problem.
Max autobrakes bromsar f.ö. mindre än maximal manuell bromsning.
#651 2009-01-05, 14:44
OY-VKH
Ursprungligen postat av ksv
arbetar hela vägen från sättning till stillastående, oavsett om man använder reversering eller inte.


Jag tror du missförstod mig lite här, naturligtvis gör den det...Det jag menade
var mer att man drar in reversen vid 60-70 kts och låter ENBART autobrakes
köra den sista biten.

Ursprungligen postat av ksv
Jag tror du tänker på RTO (Rejected Take Off) på max startvikt på större maskiner.

Jag har använt max autobrakes på 737-800 vid landning på korta fält och det är inga problem.


Nej jag tänker inte på RTO. Vet inte hur stor skada den tar på Boeingen
men på A330 så börjar däcken definitivt att ryka och må dåligt.
Så nej MAX autobrake är inte vanligt på något sett.

Ursprungligen postat av ksv

Max autobrakes bromsar f.ö. mindre än maximal manuell bromsning.


Det stämmer däremot.
#652 2009-01-05, 15:57
ksv
Ursprungligen postat av OY-VKH
MAX kniper igen max,dock så börjar hjulen brinna
så man måste ha brandbilar där inom 2 minuter. Så det är bara under
nödfall man använder den.
Du är helt ute och cyklar med att hjulen skulle börja brinna om man använder max autbrakes vid en normal landning under max tillåten landningsvikt.

Ursprungligen postat av OY-VKH
Nej jag tänker inte på RTO. Vet inte hur stor skada den tar på Boeingen men på A330 så börjar däcken definitivt att ryka och må dåligt.
Nu är visserligen A330 betydligt tyngre än B737, men det låter ytterst märkligt att man inte skulle få använda sig av max autobrakes i vanliga fall eller att de skulle ta skada.

T.o.m. B767 som är en widebody kan landa med max autobrake på max landningsvikt utan att på något sätt ta skada.
Däremot kravs en nedkylningsperiod på en halvtimma innan man får flyga igen.

Ursprungligen postat av OY-VKH
Så nej MAX autobrake är inte vanligt på något sett.
Vanligt? Att man inte alltid gör det beror på att man vill spara bromsar.

Ska man landa på en kort bana vore det däremot direkt farligt att inte bromsa maximalt.
Ett flygplan vars hjul riskerar börja brinna i sådana lägen hade jag då inte velat åka med.


Vid RTO eller landning på över max tillåten landningsvikt blir bromsarna väldigt varma då det inte kan absorbera den enorma energin som bromsningen medför.
Det som som då händer är att metallpluggar i fälgarna smälter och luften släpps ut. Det är alltså en säkerhetsventil för att förhindra däckexplosion.


EDIT: Här är en video från Boeing där man testar RTO på max startvikt och max fart med B777: http://www.youtube.com/watch?v=wXpjBxD0Rhg
Bromsarna hettas upp till 3000 grader och ska sedan klara 5 minuter utan att börja brinna. Man ser också att säkerhetspluggarna smälter och luften släpps ut efter ett tag.

Men så hög bromsenergi kommer man inte i närheten av vid landning under tillåten landningsvikt.
#653 2009-01-05, 16:24
Coolcitte
Fråga till dig ksv: Får man som Pilot In Command sitta och läsa te x böcker under långa flighter? Uppe på cruise då givetvis.
#654 2009-01-05, 17:42
OY-VKH
Ursprungligen postat av ksv
Du är helt ute och cyklar med att hjulen skulle börja brinna om man använder max autbrakes vid en normal landning under max tillåten landningsvikt.


Nej det är jag inte, det är nog du som behöver plugga mera om detta...

Sök på internet så hittar du massa intressant info...Fick upp följande:

''If the test was expected to use maximum braking energy, a fire truck and emergency equipment will be brought into position in the event of a brake fire or blown tire''


Finns många exempel på att brandbil etc. ställer sig i ordning när det är
nödlandningar. Maximum breaking används absolut inte under normala
omständigheter.

Ursprungligen postat av ksv

T.o.m. B767 som är en widebody kan landa med max autobrake på max landningsvikt utan att på något sätt ta skada.


Du är ute på hal is....!


Vad fick ni lära er på era CPL/IR/ME/ATPL etc lektioner egentligen?
Låter inte som någon vettig lärare på något sett.


INGET plan kan använda MAX AUTOBREAK utan att ta stryk, INGEN.

Snackar dagligen med piloter som flyger kommerciellt...Får alltid samma
svar från dem oxå...Så att TUI: s B737-800 är specialbyggda


Ursprungligen postat av ksv

Ett flygplan vars hjul riskerar börja brinna i sådana lägen hade jag då inte velat åka med


Hur vågar du flyga med dig själv då?



Ytterligare en fråga till ''piloten'' (skeptiskt till det) vart fick du dina prestandasiffror från? Dessa siffror låter helt förfalskade och en fågel
viskade i mitt öra precis att dessa siffror kommer från TOPCAT...
Säg inte att du använder ett FS addon för real flight planning?!?!
Om så är fallet så är du definitivt ingen pilot...
#655 2009-01-05, 18:16
ksv
Ursprungligen postat av Coolcitte
Fråga till dig ksv: Får man som Pilot In Command sitta och läsa te x böcker under långa flighter? Uppe på cruise då givetvis.
Tror inte det finns något direkt förbud mot det, men det är ingen man brukar göra.

Ursprungligen postat av OY-VKH
Nej det är jag inte, det är nog du som behöver plugga mera om detta...
Jag har en flygtid på över 8000 timmar varar merparten på tung jet, så det är ganska meningslöst att tjafsa med en gymnasieelev som inte ens var född när jag tog mitt första cert. (Jag vet när du är född eftersom du mailade mig med massa flygfrågor, men naturligtvis tänker jag inte outa dig.)

Ursprungligen postat av OY-VKH
Sök på internet så hittar du massa intressant info...Fick upp följande:

''If the test was expected to use maximum braking energy, a fire truck and emergency equipment will be brought into position in the event of a brake fire or blown tire''
Ungefär som visades på videon jag länkade till.
Men det är enorm skillnad både på vikt och fart mellan max startvikt och max landningsvikt.

Ursprungligen postat av OY-VKH
Vad fick ni lära er på era CPL/IR/ME/ATPL etc lektioner egentligen?
Låter inte som någon vettig lärare på något sett.
Eftersom du inte vill lära dig något, utan bara är oförskämd, kommer jag inte ödsla mer tid på att förklara.
Men var då vänlig och förstör inte tråden genom att vilseleda andra.

Ursprungligen postat av OY-VKH
INGET plan kan använda MAX AUTOBREAK utan att ta stryk, INGEN.
Jag flög mycket på den korta banan på Madeira förr om åren innan den förlängdes och då användes alltid max autobrakes. Allt annat hade varit farligt.


Ursprungligen postat av OY-VKH
Hur vågar du flyga med dig själv då?
Efter som jag har tillgång till Boeings manualer och diagram över bromsenergi och vet att jag kan använda bromsarna för fullt när jag landar på korta fält.
Går man in med vikt och fart mm där kan man se exakt om man riskerar överhettning eller inte.

Ursprungligen postat av OY-VKH
Ytterligare en fråga till ''piloten'' (skeptiskt till det) vart fick du dina prestandasiffror från?
Boeings manualer.
#656 2009-01-05, 18:21
spruttis
Ursprungligen postat av ksv
text


Du är för kylig, så pedagogisk och lugn.. Ta med mig på en resa!!

- Vad är din personliga åsikt om lågprisflyg?

- Har du någonsin i ditt arbete känt dig minsta orolig över att du inte vet hur du ska göra?

- Har du någonsin blivit uppraggad av personal eller någon ombord på flyget?
#657 2009-01-05, 18:48
ksv
Ursprungligen postat av spruttis
Du är för kylig, så pedagogisk och lugn.. Ta med mig på en resa!!


Ursprungligen postat av spruttis
- Vad är din personliga åsikt om lågprisflyg?
Har egentligen ingen särskild åsikt om det rent allmänt, men är övertygad om att det kommit för att stanna.

Ursprungligen postat av spruttis
- Har du någonsin i ditt arbete känt dig minsta orolig över att du inte vet hur du ska göra?
Nej.
Det är väldigt skönt att det läggs så stora resurser på träning i simulator osv. att man alltid kan känna att man går till jobbet välförberedd.

Ursprungligen postat av spruttis
- Har du någonsin blivit uppraggad av personal eller någon ombord på flyget?
Förr om åren när cockpitbesök var tillåtna kunde det uppstå en del komiska situationer.
Flygrädda kvinnor eller ensamstående mammor som tjatat sig till ett cockpitbesök för att sedan "råka" bli kvar där och börja fråga om man var gift osv..
#658 2009-01-05, 18:58
OY-VKH
Ursprungligen postat av ksv

Boeings manualer.


Jag har oxå Boeings manualer och tvivlar starkt på att de visar fel...

Ursprungligen postat av ksv
Jag har en flygtid på över 8000 timmar varar merparten på tung jet, så det är ganska meningslöst att tjafsa med en gymnasieelev som inte ens var född när jag tog mitt första cert.


8000 h är ingenting jämfört med de jag pratat med..De har 11000+....
INGEN säger att man får använda MAX..INGEN!

Tro det eller ej men det verkar vara du som är oförskämd...Du går ut
och tror att du har rätt bara för att du är äldre...Typiskt sådant beteende.
Men jag ska säga dig en sak...Jag snackar med piloter varje dag.
Har läst mycket flygteori och kan säga att det finns INGEN i hela världen
som får starta/landa utan att ha verifierat med olika tabeller...
Tabellerna varierar inte och kan därmed stå på egna starka fötter...

PS. Har inte fått svar på frågan om du använder ett FS addon?
#659 2009-01-05, 19:07
kovo
Ursprungligen postat av OY-VKH
Jag har oxå Boeings manualer och tvivlar starkt på att de visar fel...



8000 h är ingenting jämfört med de jag pratat med..De har 11000+....
INGEN säger att man får använda MAX..INGEN!

Tro det eller ej men det verkar vara du som är oförskämd...Du går ut
och tror att du har rätt bara för att du är äldre...Typiskt sådant beteende.
Men jag ska säga dig en sak...Jag snackar med piloter varje dag.
Har läst mycket flygteori och kan säga att det finns INGEN i hela världen
som får starta/landa utan att ha verifierat med olika tabeller...
Tabellerna varierar inte och kan därmed stå på egna starka fötter...

PS. Har inte fått svar på frågan om du använder ett FS addon?



Vilken Tönt du verkar vara... Sätt dig å runka på http://www.G-kraft.com med dom andra moggisarna istället för att förstöra denna underbara tråd om Flygrädsla, ingen vill väll veta hur mkt du brukar runka till dina Inköpta boening handböcker från någon gammal SAS Pilot..


Tack KSV för bra svar! Du gör ett bra jobb!
#660 2009-01-05, 19:16
melkra
Jag ska flyga med TAm till Brasilien. Känner du till den? Jag är rädd