Ursprungligen postat av AmandaPanda
Men väl nere på backen så skulle det väl inte gå att lyfta igen?
Beror på vikt här med
Finns ingen info om 800 m banor då det är för kort bana att operera från
kommerciellt. Men vid 56T kan du starta från en 1200 m bana. Så vid
OEM 41500 kg så skulle du nog klara det.
Problemet ligger inte i ifall den hinner upp eller inte, utan att du ska kunna
stoppa innan V1, tex ett motorbortfall eller snarliknande.
Du ska också hinna stiga till 35FT med en motor igång innan du passerar
den motsatta bantröskeln. Du ska kunna stiga säkert förbi alla obstaclesmed
med en motor igång. Så mycket faktorer.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Eller är det möjligt att få upp planet i luften på bara 800m om man startar med minimal vikt?
800 m rullsträcka är inget som helst problem med minimalvikt nej.
En liten historia: Flög med B737-700 mellan GOT-CPH beräknad flygtid
var 25 minuter och vi var bara 21 pax ombord...Vi flexade
runt 45C och var uppe i luften innan 800 m sträcket!
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad menas med autobrake?
Autobrake och reverser används från sättning till det att planet
kommer till runt 60-70 kts då du drar in reversen och låter autobraken ta
över den sista biten. För reverser är ineffektivt vid lägre farter.
Säg att du tar Autobrake LOW då kniper den igen hjulen med det
lägsta alternativet. MAX kniper igen max,dock så börjar hjulen brinna
så man måste ha brandbilar där inom 2 minuter. Så det är bara under
nödfall man använder den.