Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#661 2009-01-05, 21:24
Massa trams och OT raderat. OY-VKH får en tillsägelse før tramset.

/Mod
#662 2009-01-05, 23:25
returned
supertråd!

Har en fråga som jag kommer på nu. När vi flög till Thailand förra julen så när alla hade satt sig ner på planet och de håller på att räkna, vet ej om de hade stängt dörrarna, men iaf. Då slocknade ljuset och det blev helt kolsvart i hela planet utom ljuset i golvet. Efter ett par sekunder kom allt ljus tillbaka och detta upprepades ett par minuter senare. Jag flyger normalt väldigt mycket och har märkt att detta händer titt som tätt. Vad beror det på?


Mvh ret
#663 2009-01-05, 23:59
OY-VKH
Ursprungligen postat av returned
supertråd!

Har en fråga som jag kommer på nu. När vi flög till Thailand förra julen så när alla hade satt sig ner på planet och de håller på att räkna, vet ej om de hade stängt dörrarna, men iaf. Då slocknade ljuset och det blev helt kolsvart i hela planet utom ljuset i golvet. Efter ett par sekunder kom allt ljus tillbaka och detta upprepades ett par minuter senare. Jag flyger normalt väldigt mycket och har märkt att detta händer titt som tätt. Vad beror det på?


Mvh ret


Hände det när ni visade säkerhetsfilmen? I sådanna fall kan de demonstrera
hur de ska användas till.
#664 2009-01-06, 00:28
PrettySneaky
Ursprungligen postat av returned
supertråd!

Har en fråga som jag kommer på nu. När vi flög till Thailand förra julen så när alla hade satt sig ner på planet och de håller på att räkna, vet ej om de hade stängt dörrarna, men iaf. Då slocknade ljuset och det blev helt kolsvart i hela planet utom ljuset i golvet. Efter ett par sekunder kom allt ljus tillbaka och detta upprepades ett par minuter senare. Jag flyger normalt väldigt mycket och har märkt att detta händer titt som tätt. Vad beror det på?


Mvh ret


Jag har också varit med om det. Jag gissar på att det är någon "extern el-generator" som tillfälligt slutar förse flygplanet med ström. Har jag rätt tro?
#665 2009-01-06, 00:43
ksv
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Jag har också varit med om det. Jag gissar på att det är någon "extern el-generator" som tillfälligt slutar förse flygplanet med ström. Har jag rätt tro?
Ja.
Man har en liten hjälp-jetmotor (APU) längst bak i planet som ger ström och luftkonditionering, men på de flesta flygplatser får man inte starta den förrän strax innan avgång. Blir man av med markströmmen innan dess blir det mesta i kabinen svart ett litet tag tills den går igång.

Ursprungligen postat av returned
Efter ett par sekunder kom allt ljus tillbaka och detta upprepades ett par minuter senare. Jag flyger normalt väldigt mycket och har märkt att detta händer titt som tätt. Vad beror det på?
På vissa flygplan blinkar det till när man startar upp motorerna. Det beror på att elsystemet kopplar om sig tillfälligt för att prioritera motorstarten.
#666 2009-01-06, 00:52
Carleoneyäh
Jag ska flyga snart för första gången i mitt liv (till spanien). Så jag undrar hur det är egentligen? Denna frågan har nog kommit upp flera gånger innan, men ni har skrivit så mycket i era inlägg att jag inte orkar läsa. Ursäkta.
#667 2009-01-06, 04:28
JP-
Ursprungligen postat av Carleoneyäh
Jag ska flyga snart för första gången i mitt liv (till spanien). Så jag undrar hur det är egentligen? Denna frågan har nog kommit upp flera gånger innan, men ni har skrivit så mycket i era inlägg att jag inte orkar läsa. Ursäkta.


Du undrar hur det är att flyga? Jag personligen tycker det är den mest fantastiska känsla som finns kanske med ett undantag för orgasm

Eller är du ute efter att veta själva proceduren som passagerare?

Vad gör man?
Var checkar man in?
etc
Det finns en FAQ för det här: https://www.flashback.info/showthread.php?t=441724
#668 2009-01-06, 10:11
Coolcitte
Ursprungligen postat av Carleoneyäh
Jag ska flyga snart för första gången i mitt liv (till spanien). Så jag undrar hur det är egentligen? Denna frågan har nog kommit upp flera gånger innan, men ni har skrivit så mycket i era inlägg att jag inte orkar läsa. Ursäkta.


Känslan man får när man startar från ett snöigt och isigt Sverige, och sedan bryter igenom molnen och ser solen, får du garanterat inte någon annanstans. Nu är det här subjektivt, vissa hatar att flyga och vissa älskar det.
#669 2009-01-06, 11:22
AmandaPanda
Ursprungligen postat av Coolcitte
Känslan man får när man startar från ett snöigt och isigt Sverige, och sedan bryter igenom molnen och ser solen, får du garanterat inte någon annanstans. Nu är det här subjektivt, vissa hatar att flyga och vissa älskar det.


Flyga kommersiellt är ju ganska tråkigt, en transportsträcka från a till b helt enkelt. Nej, prova segelflyg istället, det e riktig flygning det.
#670 2009-01-06, 12:44
OY-VKH
Först får jag be alla om ursäkt för mitt fruktansvärda beteende igår
Har rätt så mycket problem i händerna just nu som stör mig bra mycket...

Jag är bara privatflygare som flyger Piper, men jag ska försöka svara så
gott jag bara kan

Vad händer vid en så kallad luftgrop? Jag har hört att man i en del fall bara faller några meter trots att man känner av den rätt rejelt?


Beroende på hur stor luftgropen är. Men ja du har rätt några meter kan
man tappa. Olika stora luftgropar orsakar olika stora ''fall'' som man känner
det som. Observera att luftgropar inte är farligt så länge man sitter fastspännd, om inte kan man trilla omkull. Men det är det värsta som skulle
kunna hända. Piloterna i regel varnar nästan alltid innan.

Hur mycket krävs det av piloter under en standard flygtur? Är det maximal koncentration från start till mål eller är det avslappnat?



Blandat, man har autopiloten i under flighten, det som man behöver ha
koll på är ATC (Air Traffic Controller). Beroende på hur mycket trafik du har
runt omkring dig så behöver du generellt sett lite mer att göra.
FO (first officer i högersätet) har hand om ATC. Så byts de av när de nåt destinationen så den som flög dit är FO på hemvägen.

kan man sätta det i relation med att köra en bil?


Nejdu det kan man definitivt inte


Är det svårt att flyga?


Det är inte så svårt egentligen, bara det att det är en del att sköta och
tänka på, men denna ''oro'' sker mest i början. Så som svar på din fråga att starta och landa är egentligen inga probs, sålänge det inte är hemska väderförhållanden.

Hur påverkar vädret, t.ex. regn, snö, åska m.m?


Åskan är inga problem, det skadar inte planet utan leds utanpå ''skrovet'' och sedan bort därifrån. Regn påverkar generellt sett inte så mycket.
Snö kan ställa till det en del dock, med hala banor kan man få prestandaproblem och förseningar.

Man vill underlätta arbetet lite för KSV och Bijjer
#671 2009-01-06, 15:42
Coolcitte
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Flyga kommersiellt är ju ganska tråkigt, en transportsträcka från a till b helt enkelt. Nej, prova segelflyg istället, det e riktig flygning det.


Har åkt segelflyg så jag vet
Jag står fortfarande fast vid att det är häftigare med en takeoff i B738 än i en Schweizer DG500.
#672 2009-01-06, 18:53
Deco89
Tjena tänkte fråga en liten konstig fråga men
när man flyger är det möjligt att råka ta sönder glasrutorna som är där man sitter?

När jag flyger tror jag hela tiden att dom kommer gå sönder så jag vågar inte röra dom hur tåliga är dom ?