Först får jag be alla om ursäkt för mitt fruktansvärda beteende igår
Har rätt så mycket problem i händerna just nu som stör mig bra mycket...
Jag är bara privatflygare som flyger Piper, men jag ska försöka svara så
gott jag bara kan
Vad händer vid en så kallad luftgrop? Jag har hört att man i en del fall bara faller några meter trots att man känner av den rätt rejelt?
Beroende på hur stor luftgropen är. Men ja du har rätt några meter kan
man tappa. Olika stora luftgropar orsakar olika stora ''fall'' som man känner
det som. Observera att luftgropar inte är farligt så länge man sitter fastspännd, om inte kan man trilla omkull. Men det är det värsta som skulle
kunna hända. Piloterna i regel varnar nästan alltid innan.
Hur mycket krävs det av piloter under en standard flygtur? Är det maximal koncentration från start till mål eller är det avslappnat?
Blandat, man har autopiloten i under flighten, det som man behöver ha
koll på är ATC (Air Traffic Controller). Beroende på hur mycket trafik du har
runt omkring dig så behöver du generellt sett lite mer att göra.
FO (first officer i högersätet) har hand om ATC. Så byts de av när de nåt destinationen så den som flög dit är FO på hemvägen.
kan man sätta det i relation med att köra en bil?
Nejdu det kan man definitivt inte
Är det svårt att flyga?
Det är inte så svårt egentligen, bara det att det är en del att sköta och
tänka på, men denna ''oro'' sker mest i början. Så som svar på din fråga att starta och landa är egentligen inga probs, sålänge det inte är hemska väderförhållanden.
Hur påverkar vädret, t.ex. regn, snö, åska m.m?
Åskan är inga problem, det skadar inte planet utan leds utanpå ''skrovet'' och sedan bort därifrån. Regn påverkar generellt sett inte så mycket.
Snö kan ställa till det en del dock, med hala banor kan man få prestandaproblem och förseningar.
Man vill underlätta arbetet lite för KSV och Bijjer