Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#709 2009-01-12, 19:00
ksv
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Finns det någon sån där radar för hela världen så man kan titta och klicka på alla flygplan och få upp information?
Inte vad jag känner till.
Däremot finns det fler, som t.ex. den här över världens hårdast trafikerade flygplats, Atlanda: http://www.atcmonitor.com

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Piloterna som flyger B747-400, hur många flygtimmar har dom i bagaget?
Det varierar från bolag till bolag.
Kraven är desamma som för att få flyga SAAB 340 eller vilket trafikflygplan som helst.
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Är det en dröm för dom flesta piloter att få flyga en B747-400?
Ja, få hade nog tackat nej till det.
Men efter ett tag är ju det en arbetsplats som alla andra så i praktiken är det andra saker styr. För egen del hade jag säkert kunna få jobb i något bolag som flyger 747, men eftersom det hade inneburit sämre arbetsvillkor samt att jag behövt flytta är det inte intressant för mig.

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Som jag sa tidigare så är jag mest rädd för när det blir luftgropar och så. Att det skakar som tusan. När jag flög 2005 till Turkiet med min flickvän, då flög vi med A321 FreeBird Airlines och över Ukraina började det skaka något fruktansvärt, är det vanligt att det sker just när man flyger ner till Medelhavet? För alltid när jag har flygit ner till Medelhavet så har det blivit luftgropar.
Nej, det är inte värre än andra ställen. Men precis som att det sällan är spegelblankt på havet, är det sällan helt lugnt i luften heller.

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Sen har jag en hört en annan sak. Att när man flyger en B747-400 som passagerare så känner man mindre av luftgroparna än när man flyger en Airbus. Är det en myt eller är det sant?
Myt.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Men även ett trafikflygplan tas väl upp i stall vid sättningen precis som man gör med en cessna? Eller menar du att man flyger planet ner i backen? (bannlyst för småflygplan) :|
Precis tvärtom! Det är lika bannlyst att inte flyga ett trafikflygplan ner i backen eller att närma sig stall.
Kommer man ner för lågt i fart vid landning med en stor maskin får man tailstrike. Det kan i värsta fall innebära skrotning av flygplanet och går ofta loss på 10-tals miljoner att reparera.
#710 2009-01-12, 21:16
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Inte vad jag känner till.
Däremot finns det fler, som t.ex. den här över världens hårdast trafikerade flygplats, Atlanda: http://www.atcmonitor.com


Är inte Chicago (ORD) den mest trafikerade? Eller har Atlanta gått om?
#711 2009-01-12, 23:02
Ursprungligen postat av oZbay
Tjabba! Jag ska flyga till Australien om en månad och är skeptisk till tryckskillnaderna då jag kan få så sjukt ont i öronen och i bihålorna.

Vad kan jag göra för att förhindra den smärtan? Går den ens att förhindra? Kan ett glas whiskey lindra det?

Sist när jag flög långt, till New York, så grät jag bokstavligen för jag fick så ont i öronen och bihålor.


http://www.earplanes.se/ ska tydligen fungera för en del. Har inte provat själv och har hört lite olika åsikter om dom men det kan ju vara värt att prova. Kostar bara en hundralapp.

/#LOUDmouth#
#712 2009-01-12, 23:31
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
Är inte Chicago (ORD) den mest trafikerade? Eller har Atlanta gått om?
Ja, Atlanda Hartsfield gick gick förbi Chicago O'Hare i slutet av 90-talet.
Flygplatsen är idag den mest trafikerade både i antal passagerare och antal starter och landningar.
#713 2009-01-13, 12:42
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Ja, Atlanda Hartsfield gick gick förbi Chicago O'Hare i slutet av 90-talet.
Flygplatsen är idag den mest trafikerade både i antal passagerare och antal starter och landningar.


Var det så längesen!
Haha, och här har jag gått omkring och trott Chicago i...ja hela mitt liv
#714 2009-01-13, 13:40
Giovanni
Ursprungligen postat av ksv
Ja, Atlanda Hartsfield gick gick förbi Chicago O'Hare i slutet av 90-talet.
Flygplatsen är idag den mest trafikerade både i antal passagerare och antal starter och landningar.


Varfor ar den sa trafikerad? Atlanta ar ju knappast en av de storre staderna i varlden.

Far man fraga vart du flyger mest ksv?
#715 2009-01-13, 14:33
Deco89
Tror det är för att många plan mellanlandar där.
#716 2009-01-13, 22:42
Dyyk
Hallå där!
Har plöjt igenom hela den här tråden och vill tacka framför allt KSV och bijjer för alla utförliga svar.
Jag är själv flygrädd till den grad att jag har låtit det hindra mig från att resa. Dock har det inte alltid varit så. Jag har bl.a varit i både Spanien och på Dominikanska republiken två gånger vardera. I somras tog jag "mod" till mig och åkte till Spanien igen. Första flygresan på över fem år. Jag hade ångest vid start, men väl uppe i luften är det ungefär som att åka tåg (jag vet ju om det eftersom jag har flugit ett flertal gånger innan). Konstigt nog är jag inte lika nervös inför landningen fast jag vet att det är där den största "risken" ligger.

Sist jag åkte till Dominikanska är jag säker på att planet jag åkte med var det samma som just hade kommit därifrån, speciellt med tanke på att det tidigare har nämnts att planen måste va i luften för att vara lönsamma.

Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras. Hur många tekniker gör undersökningen? Har man en checklista (troligvis) som man går efter och letar inte efter något annat tänkbart fel? Jag tänker att motorerna måste vara väldigt varma efter typ 12h i luften.

Har framför allt två "fobier" när det gäller flygningen. Det ena är att jag är livrädd att nåt ska explodera. Och det andra är att jag har fått för mig att vibrationerna som uppstår i planet kan i förläningen leda till att skruvar/elektronik lossnar (som i karuseller på tivolin).
Utöver de kontroller som görs mellan flygningar, hur ofta går man igenom planen?

En annan sak jag kom o tänka på när jag såg lite videos på den stora Airbusen var att den ser ut att landa mycket mjukare än andra "vanliga" plan jag har sett. Är det bara nåt jag inbillar mig eller beror det på att det är en mycket skicklig pilot, eller är olika plan olika bra på att göra en "snygg" landning med?
#717 2009-01-13, 22:55
alver
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Finns det någon sån där radar för hela världen så man kan titta och klicka på alla flygplan och få upp information?


Star Alliance har en skärmsläckare med flyg som ingår i alliansen.

http://www.staralliance.com/en/travellers/tools_services/screensaver.html
#718 2009-01-13, 23:57
alex1987
Ursprungligen postat av Dyyk
Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras.


2-3h ? - haha vilken lyx, Ryanair har en turn-around på 30 minuter.
#719 2009-01-13, 23:58
ksv
Ursprungligen postat av Dyyk
Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras.
Normalt utförs en lite större check av tekniker en gång per dygn, men mellan två flygningar på en bortaflygplats görs bara en yttre inspektion som får utföras av piloterna.

Du nämner Dominikanska republiken och då det innefattar en längre flygning över öppet vatten krävs i det fallet dock en mer omfattande inspektion som bara får utföras av behörig tekniker.

Ursprungligen postat av Dyyk
Hur många tekniker gör undersökningen? Har man en checklista (troligvis) som man går efter och letar inte efter något annat tänkbart fel?
Väl på hemmabas går teknikerna igenom sina mer omfattande kontroller. Ju kortare tid de har till sitt förfogande desto fler tekniker behövs för att hinna utföra den service som krävs.
De har listor de följer över vad som ska kontrolleras som de noggrant följer. Är det något som behöver lagas eller bytas ut görs även detta.

Skulle inte tiden räcka till är man inte mindre noggrann med det som måste utföras, däremot kan man välja att vänta med att reparera mindre viktiga fel som t.ex. trasiga tv-monitorer på passagerarstolarna.
Men man kan inte välja själv vad som anses viktigt och vad som kan väntas med, utan allt sådant finns listat i en s.k. minimum equipment list där det regleras vad som behöver fungera för att man ska få flyga.

Ursprungligen postat av Dyyk
Jag tänker att motorerna måste vara väldigt varma efter typ 12h i luften.
Motorerna hamnar snabbt på en konstant temperatur, så det gör ingen skillnad.

Ursprungligen postat av Dyyk
Och det andra är att jag har fått för mig att vibrationerna som uppstår i planet kan i förläningen leda till att skruvar/elektronik lossnar (som i karuseller på tivolin).
Särskilt utsatta delar, som t.ex. propellrar och motorer har specifika serviceintervall och i vissa fall begränsning på maximal tillåten gångtid.

Ursprungligen postat av Dyyk
Utöver de kontroller som görs mellan flygningar, hur ofta går man igenom planen?
Man har fyra serviceintervall, som man benämner från A-check till D-check.
En A-check utförs ungefär en gång i månaden och hinns med över en natt.
Mest omfattande är en D-check. Då monteras i princip hela flygplanet ned och vitala delar undersöks med ultraljud. Enligt den här utmärkta artikeln handlar en sådan service om mellan 15000-35000 mantimmar!

Ursprungligen postat av Dyyk
En annan sak jag kom o tänka på när jag såg lite videos på den stora Airbusen var att den ser ut att landa mycket mjukare än andra "vanliga" plan jag har sett. Är det bara nåt jag inbillar mig eller beror det på att det är en mycket skicklig pilot, eller är olika plan olika bra på att göra en "snygg" landning med?
Sådant går inte avgöra från bildskärmen, men det kan finnas vissa mindre skillnader mellan olika typer.
I Boeing-familjen är generellt sett de större typerna lättare att landa.

Däremot kan man inte bedöma om en pilot är skicklig utifrån hur mjuk landningen är. Man strävar alltid efter att använda säkrast möjliga landningsteknik och skulle sättningen bli mjuk är det snarare en bonus.
Skulle man vilja prioritera en mjuk landning är det inte svårt med lite annan teknik, men då skulle man göra det osäkert genom att använda onödigt mycket bana.

Ursprungligen postat av Deco89
Tror det är för att många plan mellanlandar där.
Det beror på att ett av världens största flygbolag, Delta Air Lines, har sitt nav där.
Flygplatsen är dessutom väldigt smart uppbyggd vilket gör att den lätt kan hantera stora mängder trafik.

Ursprungligen postat av alex1987
2-3h ? - haha vilken lyx, Ryanair har en turn-around på 30 minuter.
Dimper man ner på Dominikanska mitt i siestan med 300 pax kan man glömma att vända på mindre än 1.5h iallafall.
#720 2009-01-14, 11:17
Dyyk
Se där.
Tack för svaren. Det kommer säkert flera frågor framöver