Ursprungligen postat av Dyyk
Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras.
Normalt utförs en lite större check av tekniker en gång per dygn, men mellan två flygningar på en bortaflygplats görs bara en yttre inspektion som får utföras av piloterna.
Du nämner Dominikanska republiken och då det innefattar en längre flygning över öppet vatten krävs i det fallet dock en mer omfattande inspektion som bara får utföras av behörig tekniker.
Ursprungligen postat av Dyyk
Hur många tekniker gör undersökningen? Har man en checklista (troligvis) som man går efter och letar inte efter något annat tänkbart fel?
Väl på hemmabas går teknikerna igenom sina mer omfattande kontroller. Ju kortare tid de har till sitt förfogande desto fler tekniker behövs för att hinna utföra den service som krävs.
De har listor de följer över vad som ska kontrolleras som de noggrant följer. Är det något som behöver lagas eller bytas ut görs även detta.
Skulle inte tiden räcka till är man inte mindre noggrann med det som
måste utföras, däremot kan man välja att vänta med att reparera mindre viktiga fel som t.ex. trasiga tv-monitorer på passagerarstolarna.
Men man kan inte välja själv vad som anses viktigt och vad som kan väntas med, utan allt sådant finns listat i en s.k.
minimum equipment list där det regleras vad som behöver fungera för att man ska få flyga.
Ursprungligen postat av Dyyk
Jag tänker att motorerna måste vara väldigt varma efter typ 12h i luften.
Motorerna hamnar snabbt på en konstant temperatur, så det gör ingen skillnad.
Ursprungligen postat av Dyyk
Och det andra är att jag har fått för mig att vibrationerna som uppstår i planet kan i förläningen leda till att skruvar/elektronik lossnar (som i karuseller på tivolin).
Särskilt utsatta delar, som t.ex. propellrar och motorer har specifika serviceintervall och i vissa fall begränsning på maximal tillåten gångtid.
Ursprungligen postat av Dyyk
Utöver de kontroller som görs mellan flygningar, hur ofta går man igenom planen?
Man har fyra serviceintervall, som man benämner från
A-check till D-check.
En A-check utförs ungefär en gång i månaden och hinns med över en natt.
Mest omfattande är en D-check. Då monteras i princip hela flygplanet ned och vitala delar undersöks med ultraljud. Enligt
den här utmärkta artikeln handlar en sådan service om mellan 15000-35000 mantimmar!
Ursprungligen postat av Dyyk
En annan sak jag kom o tänka på när jag såg lite videos på den stora Airbusen var att den ser ut att landa mycket mjukare än andra "vanliga" plan jag har sett. Är det bara nåt jag inbillar mig eller beror det på att det är en mycket skicklig pilot, eller är olika plan olika bra på att göra en "snygg" landning med?
Sådant går inte avgöra från bildskärmen, men det kan finnas vissa mindre skillnader mellan olika typer.
I Boeing-familjen är generellt sett de större typerna lättare att landa.
Däremot kan man inte bedöma om en pilot är skicklig utifrån hur mjuk landningen är. Man strävar alltid efter att använda säkrast möjliga landningsteknik och skulle sättningen bli mjuk är det snarare en bonus.
Skulle man vilja prioritera en mjuk landning är det inte svårt med lite annan teknik, men då skulle man göra det osäkert genom att använda onödigt mycket bana.
Ursprungligen postat av Deco89
Tror det är för att många plan mellanlandar där.
Det beror på att ett av världens största flygbolag, Delta Air Lines, har sitt nav där.
Flygplatsen är dessutom väldigt smart uppbyggd vilket gör att den lätt kan hantera stora mängder trafik.
Ursprungligen postat av alex1987
2-3h ? - haha vilken lyx, Ryanair har en turn-around på 30 minuter.
Dimper man ner på Dominikanska mitt i siestan med 300 pax kan man glömma att vända på mindre än 1.5h iallafall.