Ursprungligen postat av Dyyk
Funderade på det här med att landa i vatten...
Tror ni att det skulle vara en bra idé att fälla ut landningsstället för att på nåt sätt sänka hastigheten, eller nåt åt det hållet? Så att hjulen tar största smällen och liksom "plöjer" upp ytan. Men det kanske inte funkar riktigt så med ytspänningen.
Skulle väl i så fall bygga på att man landar kanske plant med vattenytan. Fast det kanske finns en risk att framhjulet tar emot så att bakkroppen ställer sig lite, så man dyker brantare ner i vattnet..? Eller så knäcks det bara.
bara en fundering
Nej, dels så flyter det sämre, dels så utsätter du planet för stora G-krafter i onödan. Dessutom om inte motorerna fungerar (vilket är vanligast när man buklandar i vatten) riskerar du att planet når stallfart (alltså slutar att flyga kontrollerat, utan faller som en okontrollerad tegelsten i vattnet).
Ursprungligen postat av returned
Nu till min fråga. Man ser ibland att piloten eller styrmannen kommer ut för att gå på toaletten. Det sitter ju ofta kodlås på dörren. Är det möjligt för den som sitter kvar i cockpit att byta denna kod så att piloten som är på toaletten inte kommer in igen? Om den i cockpit nu skulle vara av den typen som "kapar" planet. För jag antar att dörren inte enbart kan öppnas inifrån då personen knackar på dörren utan att han kan komma in med kod om han vill det.
Vet inte om det går, men enda gången jag känner till nån suttit kvar i cockpiten har agerat på ett kriminellt sätt är när Egyptair kraschade i havet,
då co-piloten var ensam i cockpit.
Ursprungligen postat av bijjer
Extremt bra jobbat av besättningen ombord på flighten, ditching är av många ansett som mer osäkert än en nödlandning på land, men här visade man prov på att det fungerar med vatten också. Förvisso är Hudson River inte i närheten av att landa på ett öppet hav med strömmar och höga vågor, men ändå.
Dock förvånade det mig att se bilderna, jag tyckte det såg ut som att många av passagerarna inte hade sin flytvästar på sig, vilket skulle kunna blivit en katastrof om man hade landat på ett hav eller en sjö, och hjälp inte skulle kunna dyka upp så pass snabbt som de kan i den tätt trafikerade floden.
Dock ska man väl ha i åtanke att det inte dröjde många minuter efter start innan de låg i vattnet.
Fåglar kan vara ett problem. Om ett flygplan flyger rakt in i en stor flock kan båda motorerna träffas och tappa dragkraft. Jag tror att det står lite tidigare i tråden ang. Ryanairs incident på Ciampino i Rom för ett par månader sedan.
Jag tror att det finns en bild på det flygplanet tidigare i tråden, jag hinner inte leta upp det nu.
Problemet var nog inte att man inte hade flytväst på sig utan vattentempen, man överlever inte länge i den temperaturen utan överlevnadsdräkt.
Ursprungligen postat av Dyyk
Hallå där!
Har plöjt igenom hela den här tråden och vill tacka framför allt KSV och bijjer för alla utförliga svar.
Jag är själv flygrädd till den grad att jag har låtit det hindra mig från att resa. Dock har det inte alltid varit så. Jag har bl.a varit i både Spanien och på Dominikanska republiken två gånger vardera. I somras tog jag "mod" till mig och åkte till Spanien igen. Första flygresan på över fem år. Jag hade ångest vid start, men väl uppe i luften är det ungefär som att åka tåg (jag vet ju om det eftersom jag har flugit ett flertal gånger innan). Konstigt nog är jag inte lika nervös inför landningen fast jag vet att det är där den största "risken" ligger.
Sist jag åkte till Dominikanska är jag säker på att planet jag åkte med var det samma som just hade kommit därifrån, speciellt med tanke på att det tidigare har nämnts att planen måste va i luften för att vara lönsamma.
Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras. Hur många tekniker gör undersökningen? Har man en checklista (troligvis) som man går efter och letar inte efter något annat tänkbart fel? Jag tänker att motorerna måste vara väldigt varma efter typ 12h i luften.
Har framför allt två "fobier" när det gäller flygningen. Det ena är att jag är livrädd att nåt ska explodera. Och det andra är att jag har fått för mig att vibrationerna som uppstår i planet kan i förläningen leda till att skruvar/elektronik lossnar (som i karuseller på tivolin).
Utöver de kontroller som görs mellan flygningar, hur ofta går man igenom planen?
En annan sak jag kom o tänka på när jag såg lite videos på den stora Airbusen var att den ser ut att landa mycket mjukare än andra "vanliga" plan jag har sett. Är det bara nåt jag inbillar mig eller beror det på att det är en mycket skicklig pilot, eller är olika plan olika bra på att göra en "snygg" landning med?
Eftersom motorerna jobbar i en miljö där det är många minusgrader (hög höjd) när dom flyger så blir dom inte så varma. Piloterna har en checklista som dom går igenom före start, vill du veta hur en sån checklista går till så rekommenderar jag en film av
justplanes.com där man får följa med på en flygning. Stora flygplan är behagligare att flyga med tycker jag, oavsett fabrikat, t.ex Airbus, Boeing, Iljysin och McDonnell-Douglas, som att jämföra en liten och stor båt.
Ursprungligen postat av ksv
Var flera orsaker, men främst för att lektioner för a-cert kom att ta både tid och pengar.
Fast jag antar att man bör flyga något modernare än Bergfalke för att att uppskatta det fullt ut.
Har inte tillgång till data för just den typen, men det ska vara lägre farter än den förlängda -800.
Andra större maskiner som t.ex. 757 har lägre farter.
Ska även försöka svara på tidigare fråga:
Det finns tre olyckor med ryska TU-154 där man råkat stalla den och sedan spunnit hela vägen ner;
1985,
2001,
2006.
Vad jag vet finns inga liknande fall med de Boeing eller Airbus som används idag.
En bidragande orsak till att just TU-154 drabbats är säkert konstruktionen med tre motorer längst bak som gör att den får en väldigt märklig viktfördelning.
Tu-154, MD-80 och B727 har alla T-tail och drabbats av spin efter stall.
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
När jag flög till Thailand Januari 2007 så åkte jag med Thai Airways B747-400 och jag drack en hel del alkohol innan jag skulle på planet, som tur var kom jag på. Väl på planet drack jag en massa öl och sprit för jag trodde verkligen inte att en B747-400 skulle kunna lyfta från marken och klara en flygning på 10-12 timmar utan mellanladning. Så rädd som jag var under hela flygningen har jag aldrig nånsin varit. Men som ni ser så lever jag idag.
Är det inte märkligt ändå att en B747-400 kan lyfta från marken? En metallfågel som väger flera tusen ton och som sen flyger utan mellanlandning till Thailand/Bangkok?
Värre är det ju att flyga från London eller Frankfurt till Sydnet, jag hade dött eller svimmar redan vid starten.
ksv - Vad är starthastigheten för en B747 jämfört med B737 eller en A330? Skiljer det något på starhastigheterna på banan när dessa flygtyper ska upp i skyn?
Nej, B744 väger inte flera tusen ton, världens största frkatflygplan An-225 väger ett par hundra ton vid start, idag finns det ännu större passagerarflygplan som A380 än B744.
Ursprungligen postat av oZbay
Tjabba! Jag ska flyga till Australien om en månad och är skeptisk till tryckskillnaderna då jag kan få så sjukt ont i öronen och i bihålorna.
Vad kan jag göra för att förhindra den smärtan? Går den ens att förhindra? Kan ett glas whiskey lindra det?
Sist när jag flög långt, till New York, så grät jag bokstavligen för jag fick så ont i öronen och bihålor.
Tugga tuggummi brukar vara det vanligaste tricket.
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Finns det någon sån där radar för hela världen så man kan titta och klicka på alla flygplan och få upp information?
Jag tyckte den var riktigt intressant ändå. Att kunna klicka på flygplan, få upp all intressant information.
Piloterna som flyger B747-400, hur många flygtimmar har dom i bagaget? Är det en dröm för dom flesta piloter att få flyga en B747-400?
Sen har jag en hört en annan sak. Att när man flyger en B747-400 som passagerare så känner man mindre av luftgroparna än när man flyger en Airbus. Är det en myt eller är det sant?
Det beror väl på individen, B744 är ju en 20 år gammal variant, så det finns
nyare plan som är större.
Ursprungligen postat av Deco89
Tjena tänkte fråga en liten konstig fråga men
när man flyger är det möjligt att råka ta sönder glasrutorna som är där man sitter?
När jag flyger tror jag hela tiden att dom kommer gå sönder så jag vågar inte röra dom hur tåliga är dom ?
Nej, det är mycket hållbart glas, då det skall tåla tryckförändringar.
Ursprungligen postat av Coolcitte
Fråga till dig ksv: Får man som Pilot In Command sitta och läsa te x böcker under långa flighter? Uppe på cruise då givetvis.
Läser väl manualer isåfall.
Ursprungligen postat av spruttis
Vingletter finns väl på både Airbus och Boeing?
Förresten tyckte jag att det var svårt att se skillnader på nosen eftersom det är olika på olika modeller. Någon som har något jättebra tips för identifikation?
Winglet finns bara i försöksstadium på A320, däremot finns det på B737.
På större Airbus som t.ex A380 finns det winglets.