Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#757 2009-01-18, 17:51
AmandaPanda
Ursprungligen postat av Tiingeling
Jag är så förbannat jävla flygrädd och jag är så less på det! :'( Ska flyga om några dagar och vill få bort min rädsla, fast jag måste ändå säga att kvss kommentarer har hjälpt mig oerhört mycket och jag har fått reda på en massa info som jag inte har haft en aning om innan som tex. varför vissa saker låter som dom gör m.m. Men jag ändå inställd på att jag kommer dö i veckan jävligt trist att man inte kan njuta av resan istället för att vara livrädd ge mig mer kanontips!


Ställ dig med armarna rakt ut, ta några djupa andetag och säg tyst för dig själv: "jag kan flyga, jag är inte rädd". Upprepa vid behov.
#758 2009-01-18, 18:18
Tiingeling
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ställ dig med armarna rakt ut, ta några djupa andetag och säg tyst för dig själv: "jag kan flyga, jag är inte rädd". Upprepa vid behov.





Aaa det är det jag får göra helt enkelt! Det kanske hjälper! Taack!
#759 2009-01-18, 20:12
lellep
Kanske en dum fråga egentligen, men jag undrar faktiskt vad man egentligen dör av i en flygkrasch? Till exempel, dör de som sitter längst fram i planet pga. smällen medan de som sitter längst bak dör av det brinnande infernot? Är det över på en blank sekund?

Jag är personligen flygrädd till den graden att jag absolut inte kan slappna av och somna. Sitter alltid och studerar alla ljud och framförallt alla medpassagerare. Det ringer alarm i huvudet när en man med utländskt ursprung ska på toaletten. Jag gör mig då redo att ställa mig upp för kamp mot terroristen. Det har dock aldrig hänt att han har kommit ut beväpnad.

Vid luftgropar och turbulens kollar jag alltid på flygvärdinnorna hur dom reagerar och vad dom ger varandra för blickar. Förstår inte hur man kan jobba som flygvärd faktiskt. Är det för pengarna? Det verkar ju inte vara så jätte bra betalt om man jämför med riskerna det medför. Jag skulle inte vilja få en matvagn på mig.

När jag åkte hem från Turkiet -07 var jag nog tillsammans med piloterna den enda som var vaken på flygplanet. Satt jävligt nervös och diggade Bee Gees - Stayin' Alive i takt med luftgroparna. Sket nästan på mig. Som krydda på moset så var landningsbanan på Arlanda blöt så planet svängde ofrivilligt till vid den hårda inlandningen. Blev helt knäpptyst innan vi stod stilla då alla började applådera. Vilken trygg känsla att vara på mark igen. Synd att klockan var så jävla tidigt på morgonen annars hade jag fan beställt in en flaska champagne för att fira.

Sen så undrar jag hur läget inuti ett flygplan ser ut när man är påväg att krascha eller gå in för en hård nödlandning? Är det totalt panikartat eller sitter alla tysta och väntar? Någon som överlevt en krasch borde väl ha gått ut med en detaljrik berättelse?

Hur fan överlever man en krasch förresten? Planet förvandlas ju till ett brinnande inferno innan man hunnit blinka... Jag skulle vilja införa flygstolar med fallskärm som man kan trycka på innan krasch. Flyga ut och få glida ner i en skön stol under en stor fallskärm i lugn och ro, kanske med ett sletet 25cl öl glas som man får under resan, kan inte vara annat än skönt. Fatta komiken i att trycka på en polares stolknapp när man flyger över mellanöster, hahaha!!

För att ställa en sista fråga så måste jag höra med er vad som är säkrast att flyga över? Och vilken tid på dygnet är den mest olycksdrabbade tiden? Har de flesta olyckorna skett på natten t.ex.
#760 2009-01-18, 20:41
cmd
Ursprungligen postat av lellep
Kanske en dum fråga egentligen, men jag undrar faktiskt vad man egentligen dör av i en flygkrasch? Till exempel, dör de som sitter längst fram i planet pga. smällen medan de som sitter längst bak dör av det brinnande infernot? Är det över på en blank sekund?

Jag är personligen flygrädd till den graden att jag absolut inte kan slappna av och somna. Sitter alltid och studerar alla ljud och framförallt alla medpassagerare. Det ringer alarm i huvudet när en man med utländskt ursprung ska på toaletten. Jag gör mig då redo att ställa mig upp för kamp mot terroristen. Det har dock aldrig hänt att han har kommit ut beväpnad.

Vid luftgropar och turbulens kollar jag alltid på flygvärdinnorna hur dom reagerar och vad dom ger varandra för blickar. Förstår inte hur man kan jobba som flygvärd faktiskt. Är det för pengarna? Det verkar ju inte vara så jätte bra betalt om man jämför med riskerna det medför. Jag skulle inte vilja få en matvagn på mig.

När jag åkte hem från Turkiet -07 var jag nog tillsammans med piloterna den enda som var vaken på flygplanet. Satt jävligt nervös och diggade Bee Gees - Stayin' Alive i takt med luftgroparna. Sket nästan på mig. Som krydda på moset så var landningsbanan på Arlanda blöt så planet svängde ofrivilligt till vid den hårda inlandningen. Blev helt knäpptyst innan vi stod stilla då alla började applådera. Vilken trygg känsla att vara på mark igen. Synd att klockan var så jävla tidigt på morgonen annars hade jag fan beställt in en flaska champagne för att fira.

Sen så undrar jag hur läget inuti ett flygplan ser ut när man är påväg att krascha eller gå in för en hård nödlandning? Är det totalt panikartat eller sitter alla tysta och väntar? Någon som överlevt en krasch borde väl ha gått ut med en detaljrik berättelse?

Hur fan överlever man en krasch förresten? Planet förvandlas ju till ett brinnande inferno innan man hunnit blinka... Jag skulle vilja införa flygstolar med fallskärm som man kan trycka på innan krasch. Flyga ut och få glida ner i en skön stol under en stor fallskärm i lugn och ro, kanske med ett sletet 25cl öl glas som man får under resan, kan inte vara annat än skönt. Fatta komiken i att trycka på en polares stolknapp när man flyger över mellanöster, hahaha!!

För att ställa en sista fråga så måste jag höra med er vad som är säkrast att flyga över? Och vilken tid på dygnet är den mest olycksdrabbade tiden? Har de flesta olyckorna skett på natten t.ex.


Otroligt inlägg! Du har läst VARENDA liten tanke jag har, och jag gör EXAKT samma sak som du på planet. Jag studerar flygvärdinnorna noga, ser hur det reagerar på olika saker, kollar även i planet om det finns någon som ser ut att vara "högre upp" dvs någon väldigt rik Chef eller liknande, halvkändis eller så, dom har jag också koll på hur dom reagerar. Vid varje ljud eller rörelse så har man EXTRA koll på hur folk reagerar.
#761 2009-01-18, 22:00
zizacon
Ursprungligen postat av lellep
Kanske en dum fråga egentligen, men jag undrar faktiskt vad man egentligen dör av i en flygkrasch? Till exempel, dör de som sitter längst fram i planet pga. smällen medan de som sitter längst bak dör av det brinnande infernot? Är det över på en blank sekund?

Jag är personligen flygrädd till den graden att jag absolut inte kan slappna av och somna. Sitter alltid och studerar alla ljud och framförallt alla medpassagerare. Det ringer alarm i huvudet när en man med utländskt ursprung ska på toaletten. Jag gör mig då redo att ställa mig upp för kamp mot terroristen. Det har dock aldrig hänt att han har kommit ut beväpnad.

Vid luftgropar och turbulens kollar jag alltid på flygvärdinnorna hur dom reagerar och vad dom ger varandra för blickar. Förstår inte hur man kan jobba som flygvärd faktiskt. Är det för pengarna? Det verkar ju inte vara så jätte bra betalt om man jämför med riskerna det medför. Jag skulle inte vilja få en matvagn på mig.

När jag åkte hem från Turkiet -07 var jag nog tillsammans med piloterna den enda som var vaken på flygplanet. Satt jävligt nervös och diggade Bee Gees - Stayin' Alive i takt med luftgroparna. Sket nästan på mig. Som krydda på moset så var landningsbanan på Arlanda blöt så planet svängde ofrivilligt till vid den hårda inlandningen. Blev helt knäpptyst innan vi stod stilla då alla började applådera. Vilken trygg känsla att vara på mark igen. Synd att klockan var så jävla tidigt på morgonen annars hade jag fan beställt in en flaska champagne för att fira.

Sen så undrar jag hur läget inuti ett flygplan ser ut när man är påväg att krascha eller gå in för en hård nödlandning? Är det totalt panikartat eller sitter alla tysta och väntar? Någon som överlevt en krasch borde väl ha gått ut med en detaljrik berättelse?

Hur fan överlever man en krasch förresten? Planet förvandlas ju till ett brinnande inferno innan man hunnit blinka... Jag skulle vilja införa flygstolar med fallskärm som man kan trycka på innan krasch. Flyga ut och få glida ner i en skön stol under en stor fallskärm i lugn och ro, kanske med ett sletet 25cl öl glas som man får under resan, kan inte vara annat än skönt. Fatta komiken i att trycka på en polares stolknapp när man flyger över mellanöster, hahaha!!

För att ställa en sista fråga så måste jag höra med er vad som är säkrast att flyga över? Och vilken tid på dygnet är den mest olycksdrabbade tiden? Har de flesta olyckorna skett på natten t.ex.


Jag kanske inte är rätt person att svara riktigt men utifrån tråden så verkar de som sitter över vingarna och längst fram ha bäst chans att klara sig.

Nu spekulerar jag bara så rätta mig gärna men att krasha från 10 000 meters höjd där piloten inte har någon som helst kontroll och plantet faller rakt ner i backen är väl extremt extremt sällsynt om det ens har hänt. Det verkar ju i princip alltid vara start, landning eller kontrollerad nödlandning det är frågan om. Senast i New York var det ju motorbortfall vid start exempelvis.

Förmodligen såvida det inte är precis vid starten så hinner således troligtvis besättningen oftast då gå igenom lite säkerhetsgrejer inför nödlandningen och det är väl knappast ren panik då man inte vet exakt hur allvarligt det är. Åtminstone verkade det så om man läser om olyckan i New York verkade det ganska samlat även om folk naturligtvis är nervösa och oroliga.

Fallskärmar har tagits upp här innan också. Förutom att det är iskallt, och tryckskillnader så är ett hopp från ett jetplan sannolikt ingen enkel historia. Men visst många skulle säkert känna sig säkrare över att ha en alternativ väg ner.

Angående det brinnande infernot så tål väl moderna plan eld någorlunda. Finns iaf en film på youtube http://www.youtube.com/watch?v=uxFaaENnRRU där Nasa krashar ett plan medvetet mot metallstänger man satt upp i marken som sliter upp motorerna och sätter eld på hela skiten, så man tycks ha testat det där med infernon så det räcker och blir över verkar det som iaf.
#762 2009-01-18, 23:14
returned
Ursprungligen postat av ksv
När rätt kod slås in låses inte dörren upp direkt, utan en ljudsignal hörs först i cockpit.
Den pilot som är kvar i cockpit kan då titta via övervakningskamerorna som finns i främre delen av kabinen och bestämma om dörren ska öppnas.

Vill man inte att dörren ska öppnas trycker man "deny", vill man öppna dörren direkt trycker man "open". Gör man ingenting låses dörren upp automatiskt efter en halv minut om rätt kod har slagits, detta för det ska gå att komma in om piloten som är kvar blivit medvetslös.

Men det går alltså inte för en kapare att ta sig in i cockpit genom att tvinga någon i personalen att slå koden.



så med andra ord kan den som är kvar där inne helt enkelt neka den andre att komma in och "kapa" planet?
#763 2009-01-19, 07:55
bijjer
Ursprungligen postat av returned
så med andra ord kan den som är kvar där inne helt enkelt neka den andre att komma in och "kapa" planet?


Ja, men å andra sidan så kan den som är där inne också plocka fram brandsläckaren och drämma den i skallen på den som sitter bredvid.

Poängen är att de som är piloter och är anställda av flygbolag har genomgått en rad olika undersökningar, framförallt om man varit i USA och genomgått en del av sin utbildning där. Jänkarna kräver en detaljerad beskrivning av hela din bakgrund från dagen du föddes för att de ska släppa in dig som pilot.

I Sverige genomför man kriminella bakgrundskontroller där bl.a. SÄPO är inblandade för att få tillstånd att befinna sig på flygplatsernas säkerhetsområde.
#764 2009-01-19, 08:15
Erik1974
Jag ska flyga om ett par veckor och är redan nervös. En fråga till TS. När planet lyfter låter det alltid som om piloten drar ner på "gasen" ganska omgående efter det att planet har lyft. Då hugger det alltid till lite extra och jag blir nervös att vi ska störta rakt ner! Varför drar man ner på "gasen" (om man nu gör det förståss)?
#765 2009-01-19, 08:36
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag ska flyga om ett par veckor och är redan nervös. En fråga till TS. När planet lyfter låter det alltid som om piloten drar ner på "gasen" ganska omgående efter det att planet har lyft. Då hugger det alltid till lite extra och jag blir nervös att vi ska störta rakt ner! Varför drar man ner på "gasen" (om man nu gör det förståss)?


Jag har också känt att han drar av på thrusten när planet rätar ut, känns precis som om man skulle börja sjunka när som helst.
#766 2009-01-19, 09:38
zizacon
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag ska flyga om ett par veckor och är redan nervös. En fråga till TS. När planet lyfter låter det alltid som om piloten drar ner på "gasen" ganska omgående efter det att planet har lyft. Då hugger det alltid till lite extra och jag blir nervös att vi ska störta rakt ner! Varför drar man ner på "gasen" (om man nu gör det förståss)?


Ursprungligen postat av ksv


Man har samma motorpådrag under hela starten upp till ungefär 1000-1500 fot, där man drar av för att minska bullret.
.
#767 2009-01-19, 16:27
sleinad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4216801.ab

Bra att personalen fick stopp på det i alla fall.
#768 2009-01-19, 22:08
Ursprungligen postat av lellep
Kanske en dum fråga egentligen, men jag undrar faktiskt vad man egentligen dör av i en flygkrasch? Till exempel, dör de som sitter längst fram i planet pga. smällen medan de som sitter längst bak dör av det brinnande infernot? Är det över på en blank sekund?

Jag är personligen flygrädd till den graden att jag absolut inte kan slappna av och somna. Sitter alltid och studerar alla ljud och framförallt alla medpassagerare. Det ringer alarm i huvudet när en man med utländskt ursprung ska på toaletten. Jag gör mig då redo att ställa mig upp för kamp mot terroristen. Det har dock aldrig hänt att han har kommit ut beväpnad.

Vid luftgropar och turbulens kollar jag alltid på flygvärdinnorna hur dom reagerar och vad dom ger varandra för blickar. Förstår inte hur man kan jobba som flygvärd faktiskt. Är det för pengarna? Det verkar ju inte vara så jätte bra betalt om man jämför med riskerna det medför. Jag skulle inte vilja få en matvagn på mig.

När jag åkte hem från Turkiet -07 var jag nog tillsammans med piloterna den enda som var vaken på flygplanet. Satt jävligt nervös och diggade Bee Gees - Stayin' Alive i takt med luftgroparna. Sket nästan på mig. Som krydda på moset så var landningsbanan på Arlanda blöt så planet svängde ofrivilligt till vid den hårda inlandningen. Blev helt knäpptyst innan vi stod stilla då alla började applådera. Vilken trygg känsla att vara på mark igen. Synd att klockan var så jävla tidigt på morgonen annars hade jag fan beställt in en flaska champagne för att fira.

Sen så undrar jag hur läget inuti ett flygplan ser ut när man är påväg att krascha eller gå in för en hård nödlandning? Är det totalt panikartat eller sitter alla tysta och väntar? Någon som överlevt en krasch borde väl ha gått ut med en detaljrik berättelse?

Hur fan överlever man en krasch förresten? Planet förvandlas ju till ett brinnande inferno innan man hunnit blinka... Jag skulle vilja införa flygstolar med fallskärm som man kan trycka på innan krasch. Flyga ut och få glida ner i en skön stol under en stor fallskärm i lugn och ro, kanske med ett sletet 25cl öl glas som man får under resan, kan inte vara annat än skönt. Fatta komiken i att trycka på en polares stolknapp när man flyger över mellanöster, hahaha!!

För att ställa en sista fråga så måste jag höra med er vad som är säkrast att flyga över? Och vilken tid på dygnet är den mest olycksdrabbade tiden? Har de flesta olyckorna skett på natten t.ex.

Finns tusen olika varianter på flygolyckor, precis som olyckor med bil. Fallskärmar, du flyger i så hög fart med ett större passagerarflyg att du skulle till 99,9% sannolikhet
skulle slås medvetslös och skada dig allvarligt om du skulle hoppa ifrån ett trafikflygplan, finns en kapare som kallade sig själv "Dan Cooper" som
hoppade ifrån ett gammal Boeing 727 genom bakre trappan (idag finns det inte såna trappor på dom modernare passagerarflygen) och man tror att han överlevde, ingen som vet. Tid på dygnet är nog inte något som spelar störst roll, utan dom flesta olyckor med dödlig utgång sker under start och landning.