Ursprungligen postat av Darkwing Duck
I morse åkte jag i en MD-80 från Arlanda. Efter ca 10-15 minuter i luften kommer besked från kapten om att en av generatorerna har slutat att fungera, det medför att en del flyginstrument stängs av och de väljer därför att vända tillbaka till Arlanda, då det dessutom var dåligt väder på destinationen (CPH).
Det jag är nyfiken på är just det där med flyginstrumenten. När problemet började så släcktes kabinbelysningen, piloterna planade ut och sjönk t.o.m lite. De slog av på motorvarvet en kort stund. Men vilka flyginstrument är det som prioriteras bort?
Nu har jag inte flugit MD-80 men jag tror inte det skiljer så mycket.
Tappar man en generator försvinner normalt inga instrument. Däremot kanske man inte har tillräckligt med backupsystem för att få autolanda, vilket kan medföra problem om vädret är dåligt dit man ska.
Det första man gör i ett sådant läge är att starta
APU:n för att få en andra strömkälla.
Skulle man tappa alla generatorer inklusive APU:n och få ström från batterierna enbart, prioriteras däremot ganska många instrument bort. Det som blir kvar då är kaptenens flyginstrument och analoga mätare för motorvärden.
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
GPS?
Det är tveksamt om så gamla flygplan ens har GPS.
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Något jag märkte var att planet började svänga en gnutta fram och tillbaka i sidled - var det autopiloten som stängdes av, eller någon annan trimfunktion?
Ja, försörjdes autopiloten från generatorn som la av kopplades den säkert ur automatiskt.