Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#829 2009-03-04, 19:02
LTkung
Att flyga är verkligen det värsta ja vet, bara tanken på att sitta i ett plan får min mage att vändas ut och in, har fått svar på många av mina frågor i den där tråden och det tackar jag för.
Om 2 veckor far jag iväg, redan nu kan ja inte koncentrera mig på ett skit, går bara runt med dödsångest och vet att ja kommer dö, planet jag flyger med är ett Boeing 737-800, och bolaget är Primera, så töntig som jag är så e min fråga, kommer ja komma fram till min slutdestination? fyfan..hatar de här..
#830 2009-03-04, 20:26
ksv
Ursprungligen postat av LTkung
min fråga, kommer ja komma fram till min slutdestination?
Den största risken ligger i resan till och från flygplatsen.
Överlever du den är resten av resan relativt riskfri.
#831 2009-03-05, 00:08
Robota
Undrar lite ang. roder och noshjul.
När du taxar och svänger så rörs ju inte rodret och vice versa när du flyger och trampar roder så vrids inte noshjulet, eller?

Är det vid ngn hastighet eller hur fungerar det?
#832 2009-03-05, 00:44
Ursprungligen postat av LTkung
Att flyga är verkligen det värsta ja vet, bara tanken på att sitta i ett plan får min mage att vändas ut och in, har fått svar på många av mina frågor i den där tråden och det tackar jag för.
Om 2 veckor far jag iväg, redan nu kan ja inte koncentrera mig på ett skit, går bara runt med dödsångest och vet att ja kommer dö, planet jag flyger med är ett Boeing 737-800, och bolaget är Primera, så töntig som jag är så e min fråga, kommer ja komma fram till min slutdestination? fyfan..hatar de här..

Omöjliga frågor att svara på.
#833 2009-03-05, 00:47
Ursprungligen postat av Robota
Undrar lite ang. roder och noshjul.
När du taxar och svänger så rörs ju inte rodret och vice versa när du flyger och trampar roder så vrids inte noshjulet, eller?

Är det vid ngn hastighet eller hur fungerar det?

Varför skulle det sitta ihop för? Roder fungerar ju vid högre hastigheter, inte när du taxar.
#834 2009-03-05, 01:00
Robota
Ursprungligen postat av Alessandro
Varför skulle det sitta ihop för? Roder fungerar ju vid högre hastigheter, inte när du taxar.


Jag antar att man använder samma del av pedalen när man "rör" på sidorodret som man gör när man svänger på marken?



Jag kanske fattat fel??
#835 2009-03-05, 02:30
ksv
Ursprungligen postat av Robota
Undrar lite ang. roder och noshjul.
När du taxar och svänger så rörs ju inte rodret och vice versa när du flyger och trampar roder så vrids inte noshjulet, eller?
Jo, både noshjul och sidroder rör sig när man trampar på pedalerna.

Ursprungligen postat av Robota
Är det vid ngn hastighet eller hur fungerar det?
Man kan bara styra noshjulet upp till ca 7 grader med pedalerna, alltså tillräckligt för att hålla kursen på banan.

När man taxar och behöver göra skarpare svängar använder man en speciell ratt eller spak (tiller) som däremot inte är kopplad till sidrodret.
#836 2009-03-05, 04:00
Robota
Tack, funderat på det ett bra tag.
#837 2009-03-05, 14:35
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Jo, både noshjul och sidroder rör sig när man trampar på pedalerna.

Man kan bara styra noshjulet upp till ca 7 grader med pedalerna, alltså tillräckligt för att hålla kursen på banan.

När man taxar och behöver göra skarpare svängar använder man en speciell ratt eller spak (tiller) som däremot inte är kopplad till sidrodret.


Har också funderat på det här.
När man gjort push-back och jag som startledare står på sidan och väntar på att planet ska åka brukar man se att piloterna testar saker (går väl igenom en checklista kan jag tänka mig), bland annat att roder och flaps (kanske inte är flaps, men det delarna som fälls upp under bromsning kommer upp iaf) fungerar. Kan dock inte dra mig till minnes att jag sett hjulen svänga, men de kanske inte gör det när man står stilla med bromsen i?
#838 2009-03-05, 14:44
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
Har också funderat på det här.
När man gjort push-back och jag som startledare står på sidan och väntar på att planet ska åka brukar man se att piloterna testar saker (går väl igenom en checklista kan jag tänka mig), bland annat att roder och flaps (kanske inte är flaps, men det delarna som fälls upp under bromsning kommer upp iaf) fungerar.
Spoilers på ovansidan av vingarna är ihopkopplade med skevrodren och följer med när man vrider på ratten.

Ursprungligen postat av sleinad
Kan dock inte dra mig till minnes att jag sett hjulen svänga, men de kanske inte gör det när man står stilla med bromsen i?
Stämmer.
På Boeing får man hålla handen på tillern när man testar sidrodren genom att trampa på pedalerna. På så sätta kan man hålla emot så att noshjulet inte följer med.
#839 2009-03-05, 21:53
Ursprungligen postat av Robota
Jag antar att man använder samma del av pedalen när man "rör" på sidorodret som man gör när man svänger på marken?



Jag kanske fattat fel??

Du ser alltid lär man sig något nytt, senaste är tydligen att A380 har haft problem med noshjulet.
#840 2009-03-08, 21:48
Mylph
Kan inte direkt påstå mig vara flygrädd, men har ändå något som väldigt ofta lugnar mig då jag går ombord. Det är när piloten står utanför cockpit så man liksom får 'träffa' honom och inte känna att det är någon robot som sitter i cockpiten och säger sina sedvanliga saker, väder, vind, beräknad ankomstid etc. Känns bra att bara nicka åt honom.

Vad är de avgörande faktorerna för att en pilot inte ska gå gå ut och står med när passagerarna kommer ombord, har de alltid fullt upp innan start? Kanske inte högsta prioritet på det kanske dock, vad gör ni annars, sitter och väntar?

Jaja, ni kan ta detta som ett tips, finns tiden - gå ut och ställ dig då passagerarna går ombord!

EDIT:
Kom på ett par frågor till:
Varför meddelas inte när piloterna kommer börja gå ner? När de drar ner motorvarvet så de låter som om motorerna stannar, för att sedan 10-15 min senare meddela att inflygningen börjat? Vad är definitionen för inflygning? Är inte det just att man börjar gå ner mot landningsbana?

Flög med Swiss för två veckor sedan, vi skulle landa på Arlanda och han tog en riktig rundtur så han kom in rätt mot landningsbanan (upp mot Uppsala och sen ner igen såg det ut som). Dock lät det lite ovanligt vid nedstigningen, efter som han svängde samtidigt som han gick ner så lät de också som han gasade på som tusan när han lutade planet neråt. Lät nästan som de ljudet som kommer i starten. Gasar man verkligen på vid nedstigning? Kan förstå om man gasar på efter att man gått ner för att inte tappa fart, fast när nosen är lite lite lutat ner behöver man väl inte gasa för att inte tappa fart? Inte första gången jag flyger med Swiss och tycker de ofta verkar trycka på med gasen vid nedstigning likt inget annat flygbolag?

Värt att nämna är att jag är mycket nöjd med Swiss, det var bara ett par funderingar kring deras inflygning/nedstigningar.

Sen flög jag till USA för ett år sedan, vid inflygningen slocknade all belysning förutom nödbelysningen i kabinen, varför släcks ljusen ibland? Sen antar man att det är kritiskt då ingen i personalen berättade vad felet var. Vad är felet med största sannolikhet då belysningen slutar fungera?

Sen undrar jag en icke-flygrädsla sak. Finns det någon 'pilothierarki' - kan man bli imponerad om man ser piloter från ett visst flygbolag? Och andra sidan, ser de piloterna från de högt ansedda flygbolagen ner på piloter från mindre ansedda?


För övrigt, grym tråd! Bra jobb ni som besvarar våra frågor!