Kan inte direkt påstå mig vara flygrädd, men har ändå något som väldigt ofta lugnar mig då jag går ombord. Det är när piloten står utanför cockpit så man liksom får 'träffa' honom och inte känna att det är någon robot som sitter i cockpiten och säger sina sedvanliga saker, väder, vind, beräknad ankomstid etc. Känns bra att bara nicka åt honom.
Vad är de avgörande faktorerna för att en pilot inte ska gå gå ut och står med när passagerarna kommer ombord, har de alltid fullt upp innan start? Kanske inte högsta prioritet på det kanske dock, vad gör ni annars, sitter och väntar?
Jaja, ni kan ta detta som ett tips, finns tiden - gå ut och ställ dig då passagerarna går ombord!
EDIT:
Kom på ett par frågor till:
Varför meddelas inte när piloterna kommer börja gå ner? När de drar ner motorvarvet så de låter som om motorerna stannar, för att sedan 10-15 min senare meddela att inflygningen börjat? Vad är definitionen för inflygning? Är inte det just att man börjar gå ner mot landningsbana?
Flög med Swiss för två veckor sedan, vi skulle landa på Arlanda och han tog en riktig rundtur så han kom in rätt mot landningsbanan (upp mot Uppsala och sen ner igen såg det ut som). Dock lät det lite ovanligt vid nedstigningen, efter som han svängde samtidigt som han gick ner så lät de också som han gasade på som tusan när han lutade planet neråt. Lät nästan som de ljudet som kommer i starten. Gasar man verkligen på vid nedstigning? Kan förstå om man gasar på efter att man gått ner för att inte tappa fart, fast när nosen är lite lite lutat ner behöver man väl inte gasa för att inte tappa fart? Inte första gången jag flyger med Swiss och tycker de ofta verkar trycka på med gasen vid nedstigning likt inget annat flygbolag?
Värt att nämna är att jag är mycket nöjd med Swiss, det var bara ett par funderingar kring deras inflygning/nedstigningar.
Sen flög jag till USA för ett år sedan, vid inflygningen slocknade all belysning förutom nödbelysningen i kabinen, varför släcks ljusen ibland? Sen antar man att det är kritiskt då ingen i personalen berättade vad felet var. Vad är felet med största sannolikhet då belysningen slutar fungera?
Sen undrar jag en icke-flygrädsla sak. Finns det någon 'pilothierarki' - kan man bli imponerad om man ser piloter från ett visst flygbolag? Och andra sidan, ser de piloterna från de högt ansedda flygbolagen ner på piloter från mindre ansedda?
För övrigt, grym tråd! Bra jobb ni som besvarar våra frågor!