Ursprungligen postat av Rytve
Jag såg en film på Youtube från South African Airways A340-600 och där säger kaptenen att dom använder kameror vid hjulen för att kunna svänga rätt osv eftersom planet är så långt.
Ok, det var nytt för mig. Men normalt är taxibanorna tillräckigt breda för att det ska räcka att följa det gula strecket när man taxar.
Ursprungligen postat av Rytve
Kom på en fråga till, eftersom vi flög charter med många glada flygamatörer så prata piloten ganska mycket om flygningen, väldigt intressant tyckte jag. Men pratar piloterna lika mycket på tex SAS och liknande bolag?
Jag skulle tro att det är olika från pilot till pilot. SAS flyger f.ö. charter också.
Ursprungligen postat av Rytve
Sen en sak jag tycker hade känts väldigt kränkande att så fort dom pratar i högtalarna handlar det om att "kaptenen" ska föras oss ner, aldrig får styrmannen cred för det han gör.
Styrmannen flyger varannan flygning och då är det normalt han/hon som också pratar med passagerarna när man kommit upp.
Ursprungligen postat av Alessandro
Ksv, Tajikistan och Turkmenistan är två olika länder
Helt korrekt. Brukar flyga över dem då och då.
Ursprungligen postat av Alessandro
det finns lågprisbolag i europa som flyger Boeing 737 (ganska stora plan) som dom hyr och inte kan betala piloterna i tid, månadslönen släpar efter ett par månader, piloter och andra inom företaget får köra med sina privata bilar och inte får betalt för det. Det ser jag som ett värre säkerhetsproblem, man får bara kvar dom som är villiga att offra sig för att få fler timmar i sin CV än dom som är bra piloter.
Finns bolag som vill ha co-piloter på stora plan (typ A320) få timmar som får betala för att flyga, för att dom vill förbättra sin CV och bolaget spara pengar.
Det du skriver stämmer och är ett problem flyget levt med länge.
På mitt första jobb hade jag en månadslön på dryg 14000 kr/mån (inkl. obegränsad övertid) samt fick betala 60000 kr för att alls få jobbet.
Däremot vill jag bestämt påstå att man inte låter bli att göra en extralandning om man har en passagerare som läkare bedömer vara akut sjuk! Ett sådant beslut fattas inte av flygbolagets ekonomidirektör utan enbart av kaptenen.
Klarar ett flygbolag inte något sådant är det förmodligen kört ändå och som kapten kan man alltid få ett nytt jobb - såvida man inte gjort bort sig genom att inte landa när man borde.
Däremot landar man inte bara för att någon känner sig lite krasslig, utan det är ju akutfall vi pratar om. Men det brukar sällan vara något problem då folk inte vill bli avlämpade ensamma i något långtbortistan-land om det inte är absolut nödvändigt.
Ursprungligen postat av Alessandro
Charter är typisk sån flygning där man har små marginaler och ekonomi är a och o, nödlandar man så skall man helst ha någon annan som betalar för det (som fyllskallar som slåss ombord).
Tyvärr får man i praktiken sällan in de pengar det kostar. :|
Man får helt enkelt räkna med att det blir ett visst antal extralandningar per år och budgetera för det.
Ursprungligen postat av Powerless1
Behöver inte vara så generellt. Även reguljära bolag kan vara illa ute ekonomiskt. Finns flera exempel men dagsfärskt är ju SAS senaste rapport.
Absolut.
Charterbolag har ofta slimmade organisationer uppbyggda på marknadsmässiga villkor och som läget är idag finns det ju t.o.m. charterbolag i norden som nyanställer piloter.
Ursprungligen postat av JudgeDredd
5. Vad är det för skillnad på kapten och styrman? Har kaptenen mer utbildning? Kan man utbilda sig till kapten, eller är det arbetsgivaren som väljer vilka de befordrar?
Även jag gör ett litet tillägg till föregående talares utmärkta förklaringar.
Har styrmännen i bolaget tillräcklig erfarenheten att bli kaptener är det anställningsordningen som avgör.
Så även om man arbetat som kapten tidigare får man ändå ofta börja om som styrman när man går till ett större bolag, för att sedan vänta på att expansion eller pensionsavgångar lämnar kaptensplatser lediga.