Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#937 2009-03-29, 20:19
Ursprungligen postat av spoon
Många olika typer av flygplan som åker ner till holmarna, men troligtvis så kommer MD-80 vara lite mindre än flygplanet du åkte med sist och du kommer ha lite mer benutrymme. MD-80 tycker jag personligen är supertrevligt flygplan, vibbrerar lika lite som andra plan. Om man sitter långt fram slipper man ljudet från motorerna helt, inte för att det skulle vara öronbedövande långtbak.

Första resan så kommer du först åka runt 40min och sen byta flygplan.
Resan till Paris tar 2:40. Så om du känner av paniken redan på arlanda så hoppa av istället. För att göra livet lättare för alla kan du säga till incheckningspersonalen att sätta på en "load for easy access" i fall du inte kan resa vidare, så lastar man väskan ytterst så är den enkel att ta ut.

Har aldrig flugit en 777 så där kan jag inte yttra mig, men dom ska vara jävligt fina. Då blir det ju en mellanlandning i London där du byter flyg.
Alltså ett "mindre" flygplan till LHR och större till LAX.

Motorerna sitter bak på MD-80, så högre ljudnivå där. Supertrevligt är väl att ta i, som att åka en gammal jänkarbil typ Corvette om man får jämföra, B777 är som att åka en Lexus SUV.
#938 2009-03-30, 01:35
Jag tycker att det blir ett helt annan trust i MD80 än i flygplan som har spisarna hängandes under vingarna, rent mattematiskt så måste det ju bli det också.
Önskar dig lycka till med Resan. Jag hatar att flyga med md80orna, tycker dom är så grymt svajiga till skillnad från konstruktioner med spisarna undertill tex 737.
#939 2009-03-30, 07:01
TheMouse
Man får tacka för alla svaren
Jag lovar att återkomma om hur det gick.
Åker till paris om 18 dagar.
#940 2009-03-30, 19:45
InvestoR
Har några frågor till er här inne.

Hur lätt är det att styra ett flygplan? Är det lika lätt som att köra bil?
Hur stora marginaler har man på sig? När man kör bil kan man släppa ratten ett tag och om bilen skulle vara påväg åt höger kan man räta upp den igen utan problem, fungerar det lika bra på flygplan? Kan man slappna av?
#941 2009-03-30, 21:41
ksv
Ursprungligen postat av InvestoR
Hur lätt är det att styra ett flygplan? Är det lika lätt som att köra bil?
Något man gör dagligen blir ju lätt tillslut, om inte annat.

Ursprungligen postat av InvestoR
Hur stora marginaler har man på sig? När man kör bil kan man släppa ratten ett tag och om bilen skulle vara påväg åt höger kan man räta upp den igen utan problem, fungerar det lika bra på flygplan? Kan man slappna av?
Ja, flygplan är byggda för att vara stabila av sig själva.
Däremot krävs det en del precision under landningsfasen.
#942 2009-03-31, 00:07
LTkung
Vill främst tacka ksv och bijjer, resan till hurghada gick fint då ja somna innan start och vakna lagom till landningen, hemresan var däremot lite jobbigare, men satt och tänkte på allt ni sagt, statistik som ni har hänvisat till, vad de olika ljuden var, hur ofarlig tubulensen var o.s.v, och jag kände mig ändå till slut riktigt trygg...
Tack, helt gratis har ni till stora delar botat min flygrädsla, vardagshjältar.
#943 2009-03-31, 00:52
BelfastBoy
Ursprungligen postat av LTkung
Vill främst tacka ksv och bijjer, resan till hurghada gick fint då ja somna innan start och vakna lagom till landningen, hemresan var däremot lite jobbigare, men satt och tänkte på allt ni sagt, statistik som ni har hänvisat till, vad de olika ljuden var, hur ofarlig tubulensen var o.s.v, och jag kände mig ändå till slut riktigt trygg...
Tack, helt gratis har ni till stora delar botat min flygrädsla, vardagshjältar.


Det var inte så farligt att flyga trots allt va? :-)
#944 2009-04-03, 00:05
lollarn
ksv

undrar varför inte alla plan har motorerna under vingarna?

finns det några fördelar med att ha dom längst bak?

har även sett plan som har en under varje vinge och en tredje längst bak....

är det stort skillnad att flyga dom beroende på vart motorerna sitter?

sen undrar jag vad dom stora avlånga klumparna som sitter under vingarna e till för.....gissar på nått som ska öka lyftkraften...
#945 2009-04-03, 01:00
Ursprungligen postat av lollarn
ksv

undrar varför inte alla plan har motorerna under vingarna?

finns det några fördelar med att ha dom längst bak?

har även sett plan som har en under varje vinge och en tredje längst bak....

är det stort skillnad att flyga dom beroende på vart motorerna sitter?

sen undrar jag vad dom stora avlånga klumparna som sitter under vingarna e till för.....gissar på nått som ska öka lyftkraften...

Nu heter jag inte ksv, men jag svarar iallafall.
Dom frågor du har gäller främst aerodynamik och balans på flygplanet, med motorerna bak du menar främst
jetmotorer antar jag. Det var något som fransmännen började med Caravellen på 1950-talet, visade sig vara en bra konstruktion att Sovjetunionen kopierade av detta. Idag är det inte så vanligt på större flygplan, dock på mindre jetplan förekommer det nytillverkade flygplan.
Idag har dom flesta flygplan antingen 2- eller 4 motorer under vingarna,
dom tremotoriga planen du tänker på är förmodligen DC-10/MD-11 eller Tristar,
vilka är 1960-tals konstruktioner som flög första gången i början på 1970-talet. På den tiden var motorerna mycket sämre och slutade fungera mycket oftare än idag, därför var det krav på att ha minst 3 motorer under många flygningar
över vatten eller bergsområden, idag är motorerna så mycket bättre att
det inte behövs, regeln som styr detta heter ETOPS.
#946 2009-04-03, 08:08
pilot
Ursprungligen postat av lollarn

sen undrar jag vad dom stora avlånga klumparna som sitter under vingarna e till för.....gissar på nått som ska öka lyftkraften...


Dom kallas för flap track fairings och dom är som ett täcke över mekanismen som rör klaffarna (flapsen). Dom är till för att minska motståndet
#947 2009-04-03, 14:58
lollarn
aha tackar!

vad jag förstått är det nästintill omöjligt att få sitta i cockpit under en flygning nu för tiden (tacka kroknäsorna) men jag undrar ifall det finns nån chans att få sitta där efter att planet har landat? har piloterna fullt upp eller vågar man fråga?
#948 2009-04-03, 15:17
pilot
Ursprungligen postat av lollarn
aha tackar!

vad jag förstått är det nästintill omöjligt att få sitta i cockpit under en flygning nu för tiden (tacka kroknäsorna) men jag undrar ifall det finns nån chans att få sitta där efter att planet har landat? har piloterna fullt upp eller vågar man fråga?


I mitt bolag får vi inte släppa in någon i cockpit under flygningen så länge dom inte har speciella staff tickets. Men jag vet att på tex SAS brukar man alltid få sitta där fram om man frågar snällt och verkar intresserad.
Det går bäst om du frågar när du har gått ombord. Bäst är om du frågar flygvärdinnan om du bara får säga hej till kapten och frågar honom direkt om du får sitta där fram. Vi har alltid tid för en Ja eller Nej fråga.

Mvh. en av dom där "kroknäsorna"