Ursprungligen postat av lollarn
ksv
undrar varför inte alla plan har motorerna under vingarna?
finns det några fördelar med att ha dom längst bak?
har även sett plan som har en under varje vinge och en tredje längst bak....
är det stort skillnad att flyga dom beroende på vart motorerna sitter?
sen undrar jag vad dom stora avlånga klumparna som sitter under vingarna e till för.....gissar på nått som ska öka lyftkraften...
Nu heter jag inte ksv, men jag svarar iallafall.
Dom frågor du har gäller främst aerodynamik och balans på flygplanet, med motorerna bak du menar främst
jetmotorer antar jag. Det var något som fransmännen började med Caravellen på 1950-talet, visade sig vara en bra konstruktion att Sovjetunionen kopierade av detta. Idag är det inte så vanligt på större flygplan, dock på mindre jetplan förekommer det nytillverkade flygplan.
Idag har dom flesta flygplan antingen 2- eller 4 motorer under vingarna,
dom tremotoriga planen du tänker på är förmodligen DC-10/MD-11 eller Tristar,
vilka är 1960-tals konstruktioner som flög första gången i början på 1970-talet. På den tiden var motorerna mycket sämre och slutade fungera mycket oftare än idag, därför var det krav på att ha minst 3 motorer under många flygningar
över vatten eller bergsområden, idag är motorerna så mycket bättre att
det inte behövs, regeln som styr detta heter ETOPS.