Ursprungligen postat av lollarn
undrar varför inte alla plan har motorerna under vingarna?
De senaste modellerna från Boeing och Airbus har motorerna under vingarna.
Ursprungligen postat av lollarn
finns det några fördelar med att ha dom längst bak?
Tappar man dragkraften från en motor drar det inte lika snett om den kvarvarande motorn sitter bak nära flygkroppen, som det gör om motorn sitter hänger en bit ut på vingen.
En annan fördel man hoppades uppnå var minskad risk att suga in skräp i motorn, eftersom markfrigången blir större än om motorerna hänger under vingarna.
Det har dock visat sig vara tvärt om, då allt ifrån sprut från hjulen till is från vingarna (Gottröra) riskerar sugas in.
En annan nackdel med att ha motorerna långt bak är att man får tyngdpunken väldigt långt bak, vilket gör att flygplanet kan bli knepigt att få balans i när man lastar. Flygplan som t.ex. MD-80 och F-100 måste man ofta barlasta fram om de ska flygas tomma.
Ursprungligen postat av lollarn
är det stort skillnad att flyga dom beroende på vart motorerna sitter?
Nej, det är ingen större skillnad.