Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1141 2009-06-09, 10:14
Broskbulle
Ja det är djävulens påfund att man på äldre dar ska bli flygrädd. Jag har också rest en hel del genom årens lopp och alltid njutit av att flyga samt jobbat på flygplats i ett antal år. Men sen man fick kids för 6-7 år sen har det totalt förändrats, kanske även rådande terroristklimat påverkar en del också.

Flyger en hel del i tjänsten och undrar om nån av piloterna i tråden har nåt att säga om Riga(RIX) som flygplats eller hur det funkar med starter och landningar där? Flyger dit om två veckor igen och kommer resa dit rätt frekvent.
#1142 2009-06-09, 10:28
pilot
Ursprungligen postat av Broskbulle

Flyger en hel del i tjänsten och undrar om nån av piloterna i tråden har nåt att säga om Riga(RIX) som flygplats eller hur det funkar med starter och landningar där? Flyger dit om två veckor igen och kommer resa dit rätt frekvent.


Jag flyger till Riga ganska ofta från Skavsta och det är inga konstigheter med Riga. Det är en stor och fin flyplats med en lång bana.

Vi försöker landa söderut om det går för att korta ner flygtiden lite.

Dom har bra instrumentinflygnings-hjälpmedel (ILS) till båda banorna. Skavsta tex: har bara till ena banan.

Förövrigt finns det en crewshop där piloter och besättning kan gå och handla billiga grejer under turnarounden

Om du undrar nått mer specifikt får du jättegärna fråga igen. Vet inte om jag svarade på din fråga.

Men för att sammanfatta så har jag aldrig haft några problem med att landa i Riga.
#1143 2009-06-09, 12:20
Broskbulle
Ursprungligen postat av pilot
Jag flyger till Riga ganska ofta från Skavsta och det är inga konstigheter med Riga. Det är en stor och fin flyplats med en lång bana.

Vi försöker landa söderut om det går för att korta ner flygtiden lite.

Dom har bra instrumentinflygnings-hjälpmedel (ILS) till båda banorna. Skavsta tex: har bara till ena banan.

Förövrigt finns det en crewshop där piloter och besättning kan gå och handla billiga grejer under turnarounden

Om du undrar nått mer specifikt får du jättegärna fråga igen. Vet inte om jag svarade på din fråga.

Men för att sammanfatta så har jag aldrig haft några problem med att landa i Riga.


Låter bra!
Jag jobbade på Skavsta i 7 år men slutade precis innan dom fick "hubben". Jag reser från Skavsta den 22/6 med morgon flighten, så får väl hoppas du styr upp den flygningen då. Kör ett välkommen ombord meddelande med ett dolt FB-budskap
#1144 2009-06-09, 16:52
pilot
Ursprungligen postat av Broskbulle
Låter bra!
Jag jobbade på Skavsta i 7 år men slutade precis innan dom fick "hubben". Jag reser från Skavsta den 22/6 med morgon flighten, så får väl hoppas du styr upp den flygningen då. Kör ett välkommen ombord meddelande med ett dolt FB-budskap


Jag är standby den 22/6 men får väl hoppas jag blir inringd för att flyga riga flighten då lovar jag att det kommer ett dolt FB budskap

Men du har absolut inget att oroa dig för Riga är en bra flygplats.
#1145 2009-06-09, 17:39
sleinad
Apropå att A330 är ett säkert flygplan

http://www.dn.se/nyheter/varlden/air-france-byter-ut-hastighetsmatare-pa...

Det låter ju rent spontant lite förhastat, men som vanligt är det väl långt ifrån hela sanningen.
#1146 2009-06-09, 18:19
mickes418
Ursprungligen postat av pilot
Det där stämmer inte nånstans kan jag lova dig. Snarare tvärtom!
Vi måste göra minst 1 autoland per halvår. 95% av alla landningar är manuella.


Är inte det lite olika beroende på pilot mm? En kollegas vän brukar ratta 747 och han säger att i hans fall är merparten autolandning, även om han i många fall föredrar manuell landning då den blir mjukare.
#1147 2009-06-09, 20:29
pilot
Ursprungligen postat av mickes418
Är inte det lite olika beroende på pilot mm? En kollegas vän brukar ratta 747 och han säger att i hans fall är merparten autolandning, även om han i många fall föredrar manuell landning då den blir mjukare.


Kan inte svara för 747 piloter fast jag tvekar starkt på att dom skulle köra autoland då dom ändå bara gör typ 3-4 landningar per månad eller nått. (gissar hejvilt jag flyger inte longhaul)

Jag flyger iaf 737 och göra autoland är verkligen inte vanligt, nästan alla flygplatser jag flyger till har inte ens utrustning för att klara av en autoland.

Sen är det tråkigt också görs bara när det måste
#1148 2009-06-10, 03:31
ksv
Ursprungligen postat av pilot
Sen är det tråkigt också görs bara när det måste
Jag kan lova att man är ännu mindre sugen på att autolanda när man flyger long haul.
#1149 2009-06-10, 11:46
BelfastBoy
Inget om flygrädsla direkt, men antar att du har koll på det mesta runt om och kanske andra också. Nu är det så att jag ska på semester i Sverige bara, då undrar jag om man får ta med rakhyvel i väskan. Menar inte handbagage utan det andra bagaget vad det nu heter.. Är det tillåtet?
#1150 2009-06-10, 11:54
pilot
Ursprungligen postat av BelfastBoy
Inget om flygrädsla direkt, men antar att du har koll på det mesta runt om och kanske andra också. Nu är det så att jag ska på semester i Sverige bara, då undrar jag om man får ta med rakhyvel i väskan. Menar inte handbagage utan det andra bagaget vad det nu heter.. Är det tillåtet?


Inga problem
#1151 2009-06-11, 10:17
FreeDerry
Ursprungligen postat av ksv
Nu har jag bara flugit -800 i 737-serien, men jag tror inte det är någon större skillnad.
Går man däremot upp till t.ex. B767 är den stabilare att flyga, men det är ju ändå samma sak man gör när man sidvindslandar.

På större flygplan tappar man av varmluft från motorerna som sedan leds till framkanten av vingar och motorintag för att värma upp dessa.
Man slår alltid på avisning när det finns risk för isbildning.


Helt korrekt!
Jag började flyga B747 för lite mer än ett år sedan, och jag stormtrivs
Flög tidigare B767 i 5 år, och B707 i 3 år. Me love Boeing
#1152 2009-06-12, 00:11
Bill Cliff
Ursprungligen postat av pilot
Jag är standby den 22/6 men får väl hoppas jag blir inringd för att flyga riga flighten då lovar jag att det kommer ett dolt FB budskap


"God morgon och välkommen till denna morgonflygning som kommer ta oss till Riga. Flygtiden är beräknad till cirka 1 timme och 20 minuter. Vädret över östersjön är bra så så det kommer att bli en lugn flygning. Jag önskar alla passagerare en trevlig flygtur och ta den i tvåan."

Haha, sorry för off topic.