Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#997 2009-05-03, 12:23
ksv
Ursprungligen postat av pilot
Händer ganska ofta att vi glömmer att stänga av lampan, ofta påminner flygvärdinnorna oss. Kan också vara att dom fått rapporter på ev. turbulens och tar det säkra före det osäkra, ibland får vi information om en massa turbulens men så är det som en varm kniv genom smör.
Vet inte om det stämmer, men jag har hört att en del amerikanska bolag har skylten tänd hela tiden.
Om någon vill resa sig upp sker det sedan på egen risk och bolaget kan inte bli stämt om det skakar till och någon ramlar.

Ursprungligen postat av pilot
eller just ja, efter en lång säker flygning och suverän landning vill jag bara springa fram och ge piloterna en fet kyss för att jag överlevde. skulle det uppskattas?!

Bara om du är en söt tjej



Ursprungligen postat av Alessandro
http://aviation-safety.net/database/events/
Databasen hos aviation-safety.net innehåller för all del mycket intressant läsning, men jag tror man ska ta deras kategorisering av olyckor med en nypa salt.
Dels är databasen väldigt inkomplett, den är inkonsekvent med identiska olycksorsaker indelade i olika kategorier, men också en del felaktigheter där olyckor listats under kategorier som inte alls orsakat olyckan.
#998 2009-05-03, 20:26
SexyBeast
Ett par frågor

När planet svänger, landar eller lyfter pirrar det i magen, ta nu inte detta som oseriöst. Ja det känns alltså som om planet plötsligt ska slå runt och flyga upp och ned. Frågan är alltså:

Sker många olyckor när ni svängar planet?
Om något går snett i luften, om motorna plötsligt lägger av, hur långt kan man glidflyga?
Gör piloterna något för att undvika pirr i magen och pirrar det även i piloternas magar?
Om något går fel vid starten, innebär den stora mängden bränsle något problem vid en eventuell nödlandning?
Om någon blir sjuk på planet hur gör ni då?
#999 2009-05-03, 20:46
ksv
Ursprungligen postat av SexyBeast
Sker många olyckor när ni svängar planet?
Nej.
Ursprungligen postat av SexyBeast
Om något går snett i luften, om motorna plötsligt lägger av, hur långt kan man glidflyga?
Med jetflygplan glidflyger man alltid hela vägen ned från marchhöjd till slutfasen av inflygningen, vilket tar 20-25 minuter från hög höjd.
Med andra ord kan man alltså glidflyga en bra stund.
Ursprungligen postat av SexyBeast
Gör piloterna något för att undvika pirr i magen
Ja, självklart gör vi vårt bästa för att passagerarna ska få en behaglig resa.
Ursprungligen postat av SexyBeast
och pirrar det även i piloternas magar?
Nix. Inte ens när man åker berg- och dalbana, så det verkar vara något som tränas bort.
Ursprungligen postat av SexyBeast
Om något går fel vid starten, innebär den stora mängden bränsle något problem vid en eventuell nödlandning?
Nej. Kan man starta på en bana vid en viss vikt kan man normalt sett även landa.

Riktigt stora flygplan har dessutom möjlighet att dumpa bränsle innan landning för att minska vikten om marginalerna skulle vara små.

Ursprungligen postat av SexyBeast
Om någon blir sjuk på planet hur gör ni då?
Verkar det vara allvarligt brukar vi fråga om det finns någon läkare bland passagerarna, vilket det ofta gör. Det finns ett "doctors kit" ombord med diverse substanser och utrustning som läkare kan tänkas vilja använda.
Vi har även möjlighet att komma i kontakt med jourhavande läkare via flygradio för att få en bedömning om vad som bör göras.

Görs bedömningen att vi bör landa snarast, gör vi det på närmast lämpliga ställe.
#1000 2009-05-03, 20:49
Ursprungligen postat av ksv
Vet inte om det stämmer, men jag har hört att en del amerikanska bolag har skylten tänd hela tiden.
Om någon vill resa sig upp sker det sedan på egen risk och bolaget kan inte bli stämt om det skakar till och någon ramlar.




Databasen hos aviation-safety.net innehåller för all del mycket intressant läsning, men jag tror man ska ta deras kategorisering av olyckor med en nypa salt.
Dels är databasen väldigt inkomplett, den är inkonsekvent med identiska olycksorsaker indelade i olika kategorier, men också en del felaktigheter där olyckor listats under kategorier som inte alls orsakat olyckan.

Självklart är inte aviation-safety.net perfekt, men dom jobbar hårt på det,
dom stängde sitt forum dock eftersom det inte tillförde något.
#1001 2009-05-03, 23:20
Deco89
First class kostar typ 30-60 000kr enkelreesa
#1002 2009-05-04, 08:08
SexyBeast
Ursprungligen postat av ksv
Nej.
Med jetflygplan glidflyger man alltid hela vägen ned från marchhöjd till slutfasen av inflygningen, vilket tar 20-25 minuter från hög höjd.

Ibland känns det som att flygplanet faller ett tiotal meter för att sedan lyfta igen under inflygningen. För att sedan upprepa denna procedur tills planet nått fast mark. Som att flyga i en trappa ungefär. Är detta ett vanligt förfarande? Och/Eller varför känns det så?

Hur snävt kan ett flygplan svänga? Finns det någon risk att planet tippar över om det svänger för snävt?

Har det någonsin skett en olycka där flygplanet tappar vingen/vingarna uppe i luften?
#1003 2009-05-04, 16:11
ksv
Ursprungligen postat av SexyBeast
Ibland känns det som att flygplanet faller ett tiotal meter för att sedan lyfta igen under inflygningen. För att sedan upprepa denna procedur tills planet nått fast mark. Som att flyga i en trappa ungefär. Är detta ett vanligt förfarande? Och/Eller varför känns det så?
Det är förmodligen termisk turbulens (luftströmmar som rör sig upp eller ned) som gör att det upplevs så.

Ursprungligen postat av SexyBeast
Hur snävt kan ett flygplan svänga? Finns det någon risk att planet tippar över om det svänger för snävt?
Normalt lutar man inte mer än 30 grader.
Men det går alldeles utmärkt att både flyga upp- och ned samt att rolla. Jag har själv provat, fast då i simulator förstås.

Ursprungligen postat av SexyBeast
Har det någonsin skett en olycka där flygplanet tappar vingen/vingarna uppe i luften?
Inte med ett modern stort passagerarflygplan.
Den enda liknande är isåfall olyckan över New York 2001 där de genom handhavandefel lyckades bryta av fenan på en Airbus.

Däremot finns det åtskilliga olyckor med mindre plan där vingar gått av. Senaste var ju den tragiska olyckan som svenska kustbevakningen råkade ut för.
Gemensamt för dessa är att de opererats på ett sätt de inte var avsedda för, med mycket flygning på låg höjd i kraftig turbulens. Alltså brandflyg, kartmätning, kustbevakning mm.
#1004 2009-05-04, 18:26
SexyBeast
Det är förmodligen termisk turbulens (luftströmmar som rör sig upp eller ned) som gör att det upplevs så.
Det låter farligt, finns det ingen risk när man är nära marken att denna luftström sliter ned en på marken i en krasch?


Normalt lutar man inte mer än 30 grader.
Men det går alldeles utmärkt att både flyga upp- och ned samt att rolla. Jag har själv provat, fast då i simulator förstås.

Trettio grader är nog så otäckt


Däremot finns det åtskilliga olyckor med mindre plan där vingar gått av. Senaste var ju den tragiska olyckan som svenska kustbevakningen råkade ut för.
Gemensamt för dessa är att de opererats på ett sätt de inte var avsedda för, med mycket flygning på låg höjd i kraftig turbulens. Alltså brandflyg, kartmätning, kustbevakning mm.


Finns det ingen risk att det händer i väldigt kraftig turbulens med stora passagerarflyg? Vilka åtgärder skulle du som pilot vidta om du tappade vingarna?

De ruskigaste delarna av resan är ju förstås lyftet och landningen och dessa är ju ganska snabbt avklarade men sedan smyger paniken sig på ibland när man är uppe på tiotusen, hur många olycker sker mellan lyftet och landning? Och hur?
#1005 2009-05-04, 19:31
hoboken
Hittar ingen bättre tråd, provar här.

Ska åka till New York i en vecka i slutet av oktober och ser att det billigaste är att flyga med LOT och byta i Warszawa, då kostar en biljett 3879 kr. Är det någon som har erfarenhet från det flygbolaget?

Det näst billigaste är att flyga med Malaysia Airlines direkt. Det kostar 4538 kr.

Vilket av dessa bör jag välja?
#1006 2009-05-04, 23:16
ksv
Ursprungligen postat av SexyBeast
Det låter farligt, finns det ingen risk när man är nära marken att denna luftström sliter ned en på marken i en krasch?
Knappast i Sverige.

Däremot har det skett olyckor i vissa delar av USA som orsakats av microbursts.

Ursprungligen postat av hoboken
Finns det ingen risk att det händer i väldigt kraftig turbulens med stora passagerarflyg?
Nej, flygplanen är byggda för att klara kraftig turbulens. Den största risken är att folk som inte är fastspända ramlar och i värsta fall slår ihjäl sig.
Ursprungligen postat av hoboken
Vilka åtgärder skulle du som pilot vidta om du tappade vingarna?
Utan vingar går det inte att göra så värst mycket.
Däremot undviker vi turbulens i den mån det går. T.ex. kan vi med hjälp av väderradar flyga runt områden med kraftig termisk turbulens.

Ursprungligen postat av hoboken
hur många olycker sker mellan lyftet och landning? Och hur?
De flesta olyckor sker just i samband med start och landning.
#1007 2009-05-04, 23:25
Ursprungligen postat av hoboken
Hittar ingen bättre tråd, provar här.

Ska åka till New York i en vecka i slutet av oktober och ser att det billigaste är att flyga med LOT och byta i Warszawa, då kostar en biljett 3879 kr. Är det någon som har erfarenhet från det flygbolaget?

Det näst billigaste är att flyga med Malaysia Airlines direkt. Det kostar 4538 kr.

Vilket av dessa bör jag välja?

LOT är ett bra flygbolag att flyga med, har flugit med dom flertal gånger,tyvärr dras dom av stora ekonomiska problem pga dom bundit sina bränslepriser på alltför hög pris.
#1008 2009-05-04, 23:30
Ursprungligen postat av SexyBeast
Det låter farligt, finns det ingen risk när man är nära marken att denna luftström sliter ned en på marken i en krasch?



Trettio grader är nog så otäckt




Finns det ingen risk att det händer i väldigt kraftig turbulens med stora passagerarflyg? Vilka åtgärder skulle du som pilot vidta om du tappade vingarna?

De ruskigaste delarna av resan är ju förstås lyftet och landningen och dessa är ju ganska snabbt avklarade men sedan smyger paniken sig på ibland när man är uppe på tiotusen, hur många olycker sker mellan lyftet och landning? Och hur?

Inte mycket man kan göra om delar av vingarna bryts av, visst kan det hända,
här är lista på såna händelser http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=ACAW
Men extremt ovanligt i länder där reglerna följs, däremot om du väljer att flyga i världens farligaste länder för flygplan som Kongo-Kinshasa så kan det hända.