Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#901 2009-03-27, 21:39
pilot
Ursprungligen postat av Princan
hörru göran, att vara pilot är inte samma sak som att veta hur man hanterar flygrädsla. en psykolog vet sannerligen mer om hur en sådan skräck behandlas!


Jag är inte här för att bota dom eller komma fram till den underliggande orsaken till varför dom är flygrädda. Bryr mig inte om deras mamma tvingade i dom äckliga ärtor och låtsades att skeden var ett flygplan och med det traumatiserade dom för livet.

Vad jag kan göra är att svara på frågor baserad på mina egna erfarenheter och mina kunskaper.
#902 2009-03-27, 22:08
Mrs Jones
Ursprungligen postat av Helfyllekille

Vart ska du åka och vilket bolag/flygplanstyp?
Är det bara själva "turbulensen" du tycker är otäck?
Och isf. i vilka faser?


Jag ska åka Arlanda-Atlanta-Las Vegas och tillbaka med Delta, flygplanen ska enligt biljetten vara Boeing 767-300ER och 757.

Starten tycker jag alltid är läskig, landningen är läskig ibland om det är guppigt (Innsbruck var inte kul ). Det är alltid en väldig lättnad när dom släcker "fasten seat bealts"-skylten, då vet man att läget är under kontroll där framme. Om piloten sen dessutom säger att det är bra flygväder så är nästan kul att flyga. Men om det blir skumpigt (som det av någon anledning alltid blir så fort man får in maten ) så blir det jobbigt.
#903 2009-03-27, 22:15
Skruffs
Går motorn sönder om man får in en skata i porpellrarna? Eller blir det bara hacke biff av skatan?
#904 2009-03-27, 22:36
pilot
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Jag ska åka Arlanda-Atlanta-Las Vegas och tillbaka med Delta, flygplanen ska enligt biljetten vara Boeing 767-300ER och 757.

Starten tycker jag alltid är läskig, landningen är läskig ibland om det är guppigt (Innsbruck var inte kul ). Det är alltid en väldig lättnad när dom släcker "fasten seat bealts"-skylten, då vet man att läget är under kontroll där framme. Om piloten sen dessutom säger att det är bra flygväder så är nästan kul att flyga. Men om det blir skumpigt (som det av någon anledning alltid blir så fort man får in maten ) så blir det jobbigt.


767an och 757 är jättefina flygplan och har ett väldigt bra säkerhetsrekord.

Jag förstår att starten kan vara lite skrämmande och att du mår bättre när dom släcker fasten belts-skylten. Fast vi har kontroll hela tiden

I mitt bolag är det vår procedur att vi släpper passagerarna när vi passerar 10 000ft (ca 3000m) om det inte är nån förväntad turbulens.
#905 2009-03-27, 22:53
Mrs Jones
Det där med "fasten seatbelt"-skylten är en liten hang-up som jag har efter en resa hem från England. Då släckte dom aldrig skylten och flygvärdinnorna stod och tisslade bakom skynket länge och väl. Jag hann gå igenom alla möjliga och omöjliga saker det kunde bero på. Till sist visade det sig att autopiloten inte funkade så vi fick vända och byta plan. Det var ju verkligen inget jättefel men sen den gången sitter jag och stirrar på skylten tills den släcks.
#906 2009-03-28, 00:39
Deco89
Är det möjligt att om båda motorerna stannar nä-r man flyger och är påväg upp till marshöjd kan planet då åka baklänges å störta?
#907 2009-03-28, 00:43
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Deco89
Är det möjligt att om båda motorerna stannar nä-r man flyger och är påväg upp till marshöjd kan planet då åka baklänges å störta?


Nej det händer inte. Flygplanet har redan fart frammåt och är därmed kontrollerbart. Dock måste man börja sjunka för att bibehålla en fart som flygplanet behöver för att kunna flyga.

Tänk dig att du kastar iväg en snöboll, i och med att bollen lämnar din hand tappar den sin kraft framåt (lika med motorstopp) men bollen stannar ju inte upp i luften pga det.
#908 2009-03-28, 00:57
Ursprungligen postat av Skruffs
Går motorn sönder om man får in en skata i porpellrarna? Eller blir det bara hacke biff av skatan?

Beror lite på hur den träffar, här har du en lista på krascher pga fåglar
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=COOB
#909 2009-03-28, 00:57
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Nej det händer inte. Flygplanet har redan fart frammåt och är därmed kontrollerbart. Dock måste man börja sjunka för att bibehålla en fart som flygplanet behöver för att kunna flyga.

Stallfart kallas det, går man under stallfart så händer detta.
#910 2009-03-28, 00:58
Ursprungligen postat av Deco89
Är det möjligt att om båda motorerna stannar nä-r man flyger och är påväg upp till marshöjd kan planet då åka baklänges å störta?

Stallfart kallas det, kommer man under detta så händer det du beskriver.
#911 2009-03-28, 01:01
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Alessandro
Stallfart kallas det, går man under stallfart så händer detta.


Aha, noterar det. Knepigt ord för övrigt. Nåja.
#912 2009-03-28, 01:02
Ursprungligen postat av pilot
767an och 757 är jättefina flygplan och har ett väldigt bra säkerhetsrekord.

Jag förstår att starten kan vara lite skrämmande och att du mår bättre när dom släcker fasten belts-skylten. Fast vi har kontroll hela tiden

I mitt bolag är det vår procedur att vi släpper passagerarna när vi passerar 10 000ft (ca 3000m) om det inte är nån förväntad turbulens.

Nja, B757 och B767 har varit inblandade i en del dödsolyckor, dock blir statestiken lite skev eftersom dom var inblandade i 9/11 och även kapningen i som kraschade utanför Komorerna.
Väldigt bra säkerhetsrekord har Boeing 777 och Airbus 340, inga dödsoffer alls.