Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1009 2009-05-04, 23:31
[QUOTE=SexyBeast]Det låter farligt, finns det ingen risk när man är nära marken att denna luftström sliter ned en på marken i en krasch?



Trettio grader är nog så otäckt



[QUOTE]
Flygplatsen på Väröy i Norge fick stängas efter en sån olycka för passagerartrafik med flygplan. Idag flyger dom passagerarna dit med helikopter.
#1010 2009-05-04, 23:35
Ursprungligen postat av SexyBeast
Ett par frågor

När planet svänger, landar eller lyfter pirrar det i magen, ta nu inte detta som oseriöst. Ja det känns alltså som om planet plötsligt ska slå runt och flyga upp och ned. Frågan är alltså:

Sker många olyckor när ni svängar planet?
Om något går snett i luften, om motorna plötsligt lägger av, hur långt kan man glidflyga?
Gör piloterna något för att undvika pirr i magen och pirrar det även i piloternas magar?
Om något går fel vid starten, innebär den stora mängden bränsle något problem vid en eventuell nödlandning?
Om någon blir sjuk på planet hur gör ni då?

Beror helt vilket plan det är, dels hur motorerna slutar att fungera, låser sig
rotorbladen inuti motorn så blir det betydligt mer motstånd än om man kör "windmilling" (alltså att motorn rör sig av fartvinden), sen är frågan också om du har massa bränsle ombord och vilket flygplans modell du använder, dvs om du kan dumpa flygbränslet eller inte?
Sjukdom, läs igenom tråden det finns redan avhandlat.
#1011 2009-05-04, 23:51
pilot
Ursprungligen postat av Alessandro
Beror helt vilket plan det är, dels hur motorerna slutar att fungera, låser sig
rotorbladen inuti motorn så blir det betydligt mer motstånd än om man kör "windmilling" (alltså att motorn rör sig av fartvinden), sen är frågan också om du har massa bränsle ombord och vilket flygplans modell du använder, dvs om du kan dumpa flygbränslet eller inte?
Sjukdom, läs igenom tråden det finns redan avhandlat.


Antar att du pratar om gliddistansen. Det är ganska lätt att tro att vikten påverkar glidtalet men i själva verket spelar det inte speciellt stor roll hur mycket du väger. Du kommer sjunka fortare men å andra sidan så flyger du snabbare fram. Glidtalet blir mer eller mindre detsamma.
#1012 2009-05-04, 23:58
Ursprungligen postat av pilot
Antar att du pratar om gliddistansen. Det är ganska lätt att tro att vikten påverkar glidtalet men i själva verket spelar det inte speciellt stor roll hur mycket du väger. Du kommer sjunka fortare men å andra sidan så flyger du snabbare fram. Glidtalet blir mer eller mindre detsamma.

Fast glider du fortare så har du inte samma möjlighet att planera hur du skall
använda termiken samt även är du tvungen att fälla ut landningsställen tidigare för att bromsa farten vid landning.
#1013 2009-05-05, 00:01
pilot
Ursprungligen postat av Alessandro
Fast glider du fortare så har du inte samma möjlighet att planera hur du skall
använda termiken samt även är du tvungen att fälla ut landningsställen tidigare för att bromsa farten vid landning.


hehe planera hur jag ska använda termiken? Nu har du antingen sett för många filmer eller så pratar vi inte om samma typ av flygplan. Använda termik gör man i segelflygplan inte i en 737

Sen är du inte alls tvungen att fälla ut ställen tidigare då du även kommer att landa med högre fart.
#1014 2009-05-05, 08:06
hoboken
Bara en allmänkommentar till tråden och till folk som oroar sig: är det inte säkrare att flyga än att åka bil?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, det är i alla fall vad jag alltid hört.
#1015 2009-05-05, 12:22
SexyBeast
Ursprungligen postat av hoboken
Bara en allmänkommentar till tråden och till folk som oroar sig: är det inte säkrare att flyga än att åka bil?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, det är i alla fall vad jag alltid hört.


Det är möjligt men i en bil har jag själv kontroll över säkerheten. Ökar jag hastigheten minskar säkerheten och tvärtom. I ett flygplan kan jag bara hoppas att det går bra. Vilket det verkar göra oftast.
#1016 2009-05-05, 19:48
Coolcitte
Ursprungligen postat av SexyBeast
Det är möjligt men i en bil har jag själv kontroll över säkerheten. Ökar jag hastigheten minskar säkerheten och tvärtom. I ett flygplan kan jag bara hoppas att det går bra. Vilket det verkar göra oftast.


Då är du med andra ord lika rädd när du åker med i en kompis bil?
#1017 2009-05-05, 20:19
crazyman
[QUOTE=pilot]hehe planera hur jag ska använda termiken? Nu har du antingen sett för många filmer eller så pratar vi inte om samma typ av flygplan. Använda termik gör man i segelflygplan inte i en 737

#1018 2009-05-06, 12:13
SexyBeast
Ursprungligen postat av Coolcitte
Då är du med andra ord lika rädd när du åker med i en kompis bil?


Nej nu missförstod du mig eller så uttryckte jag mig illa. I en bil känner jag ju till vilka missöden som kan uppstå. Skulle min kompis få hjärnsläpp och stampa plattan i botten på en dålig väg skulle jag ju naturligtvis förmå honom att behärska sig.
Det finns ju onekligen inget jag kan göra i ett flygplan om något skulle gå fel.
#1019 2009-05-06, 20:49
ardinex
Mycket trevlig tråd! Jag som är flygrädd men även flygintresserad gillar den! Nu till några frågor..

Jag har i 10 år undvikit och tackat nej till att flyga, men nu är det dags... Jag ska åka till Seoul med Finnair (A-340 trafikerar sträckan helsingfors-seoul). Jag undrar:

Är denna rutt "känd för turbulens"? Om jag förstått rätt uppstår svårare turbulens ofta i tropiska områden kring ekvatorn eller vid flygning över berg. Väder är såklart också en orsak, men den är ju mer slumpartad.

Att klassa turbulens: Vad innebär egentligen "hård/svår" turbulens eller för den delen "lätt turbulens?" Alltså, om det skakar så mycket att ett glas kan ramla exempelvis. Vad är det? Hård? Medel? Om det skakar så kraftigt att grejer flyger upp i taket, är det extremt, hårt, medel?.. Ja, ni förstår säkert. Sen som avslut så undrar jag hur mycket turbulens det är under en normal flygning.

Någon som flugit med finnar till Seoul/Asien? Vad tyckte du isf om resan?

Tack på förhand!
#1020 2009-05-06, 21:10
ksv
Ursprungligen postat av ardinex
Är denna rutt "känd för turbulens"?
Nej.
Egentligen kan jag inte komma på någon särskilt rutt som har mer turbulens än någon annan, utan det är snarare tillfälligheter hur jetströmmar ligger.

Ursprungligen postat av ardinex
Att klassa turbulens: Vad innebär egentligen "hård/svår" turbulens eller för den delen "lätt turbulens?"
  • Light — turbulence that momentarily causes slight, erratic changes in altitude and/or attitude. Occupants may feel a slight strain against seat-belts or shoulder straps.
  • Moderate — turbulence that is similar to Light Turbulence but of greater intensity. Changes in altitude and/or attitude occur but the aircraft remains in positive control at all times. Occupants feel definite strains against seat-belts.
  • Severe — turbulence that causes large, abrupt changes in altitude and/or attitude. It usually causes large variations in indicated airspeed. Occupants are forced violently against seat-belts or shoulder straps.


Ursprungligen postat av ardinex
Alltså, om det skakar så mycket att ett glas kan ramla exempelvis. Vad är det? Hård? Medel? Om det skakar så kraftigt att grejer flyger upp i taket, är det extremt, hårt, medel?..
Hoppar kaffekoppen upp och sedan trillar omkull är det måttlig (moderate) turbulens.

Ursprungligen postat av ardinex
Sen som avslut så undrar jag hur mycket turbulens det är under en normal flygning.
Normalt sett lätt turbulens av och till åtminstone någon gång under flygningen.
Kanske en av tio flygningar som periodvis kan närma sig måttlig, men då inte under någon längre tid.
Blir det måttlig turbulens försöker vi oftast byta höjd med förhoppning om att resan ska bli behagligare där.