Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1105 2009-06-02, 22:55
Bjurra
Ursprungligen postat av Peter-Sthlm
har tidigare aldrig upplevt nagon speciell radsla vid turbulens, men kanner redan nu obehag infor nasta resa... har aldrig forknippat turbulens och ovader med nagot farligt tidigare. kommentarer fran ksv och andra piloter?
/p


Turbulens i sig är inte farligt, däremot är åskväder en riskfaktor. Därför undviker trafikpiloter åskväder genom att flyga runt eller ovanför.
#1106 2009-06-03, 01:18
bottomprice
Alla säger att turbulens inte är särskilt farligt.

Varför hävdade då ngn förståsigpå are på tv att CAT klarluftsturbulens skulle kunna fått af 447 att brytas sönder?
#1107 2009-06-03, 14:50
buffalo
Vilka bolag tillåter att man som passagerare besöker cockpit under flygningen?

Det enda jag vet är 1time, men de flyger i Sydafrika, så det känns rätt hopplöst att åka med dem nu.
#1108 2009-06-03, 15:28
Max Power
Ursprungligen postat av Peter-Sthlm
blir litet konfunderad av den tragiska olyckan som drabbat air france och alla inblandade. jag reser ganska ofta med air france (oftast langdistans).
har tidigare aldrig upplevt nagon speciell radsla vid turbulens, men kanner redan nu obehag infor nasta resa... har aldrig forknippat turbulens och ovader med nagot farligt tidigare. kommentarer fran ksv och andra piloter?

/p


Det går nog inte ens att räkna ut sannolikheten för att ett Air France-plan kommer haverera inom den närmsta tiden.
#1109 2009-06-03, 18:22
Peter-Sthlm
Ursprungligen postat av Max Power
Det går nog inte ens att räkna ut sannolikheten för att ett Air France-plan kommer haverera inom den närmsta tiden.


mer undrande over vad ovader och turbulens kan hitta pa med karrorna!
#1110 2009-06-04, 13:21
Savoy
Det jag inte alls fattar omkring den här olycksrapporteringen är detta med åskväder...alltså flyger inte planen på ca 11000 meters höjd över Atlanten? Vad finns det för åskväder så högt upp? Jag har aldrig varit med om att man flyger annat än mycket högt över molnen, särskilt gäller det interkontinentalflygningar.

Som sagt, tycker man lämnar "vädermolnen" en kvart efter start och når ner till dem igen en kvart före landning...eller har jag flugit för lite? Har åkt en handfull interkontinental- och 20-30 Europa-flygningar.
#1111 2009-06-04, 13:39
ksv
Ursprungligen postat av Peter-Sthlm
blir litet konfunderad av den tragiska olyckan som drabbat air france och alla inblandade. jag reser ganska ofta med air france (oftast langdistans).
har tidigare aldrig upplevt nagon speciell radsla vid turbulens, men kanner redan nu obehag infor nasta resa... har aldrig forknippat turbulens och ovader med nagot farligt tidigare. kommentarer fran ksv och andra piloter?
Egentligen vet vi fortfarande inte om vädret alls hade med olyckan att göra.
Det var ju andra flygplan på samma rutt. De rundade ovädret, precis som man alltid brukar göra, och upplevde knappt någon turbulens alls.

Det är sällan en enda orsak när en flygolycka sker, utan nästan alltid en hel kedja av saker som bidragit.


Ursprungligen postat av bottomprice
Alla säger att turbulens inte är särskilt farligt.

Varför hävdade då ngn förståsigpå are på tv att CAT klarluftsturbulens skulle kunna fått af 447 att brytas sönder?
Turbulensen som orsakas av åskmoln räknas inte som klarluftsturbulens.

Ursprungligen postat av Savoy
Det jag inte alls fattar omkring den här olycksrapporteringen är detta med åskväder...alltså flyger inte planen på ca 11000 meters höjd över Atlanten? Vad finns det för åskväder så högt upp? Jag har aldrig varit med om att man flyger annat än mycket högt över molnen, särskilt gäller det interkontinentalflygningar.

Som sagt, tycker man lämnar "vädermolnen" en kvart efter start och når ner till dem igen en kvart före landning...eller har jag flugit för lite? Har åkt en handfull interkontinental- och 20-30 Europa-flygningar.
Åskmoln kan ofta bli så höga att man inte kommer över dem och då åker man runt dem.
Tropiska åskmoln på de här breddgraderna blir upp emot 17000 meter höga.
#1112 2009-06-05, 03:25
GliDerrox
Vet inte om frågan ställts redan, läst igenom en stor del av tråden men inte hela.

Jag har iaf på senare tid blivit sjukt flygrädd och jag är mest rädd för landningen, känner mig obekväm under turbulens när det blir lite för mkt etc men landningen e det som stör mig hela resan, vilket blir sjukt jobbigt när jag reser ensam t ex. från USA till sverige då jag sitter och oroar mig för landningen hela tiden hehe.. Det som gör mig orolig är att landningen känns som ett sånt oerhört svårt moment, även för en utbildad pilot så känns det som det borde vara intensiva 15 minuter där man verkligen måste vara 100% fokuserad etc. Så min fråga är väl egentligen, hur ser du och andra piloter på en landning? Känns det som nåt svårt/pirrigt etc eller sitter det verkligen helt i ryggmärgen?

Är också orolig över sidvindar och turbulens under nedgången etc som jag upplevt ett antal gånger, eller hur planet vingar fram och tillbaka ibland om d e stark vind, hur pass farliga är dessa? Kan inte sånt helt få planet ur kurs precis innan man landar ?, eller om det kommer stark turbulens/vindar precis innan landningen kan inte vingarna slå i marken? Jag undrar hur du som pilot ser på de olika faktorerna ifall du e orolig varje gång du ska landa för att d ska komma nån skum vind etc hehe?.
#1113 2009-06-05, 20:32
pilot
Ursprungligen postat av GliDerrox
Så min fråga är väl egentligen, hur ser du och andra piloter på en landning? Känns det som nåt svårt/pirrigt etc eller sitter det verkligen helt i ryggmärgen?


Hej hej,

Jadu - Landningen, det är ju bland det roligaste tycker jag

Klart man måste vara koncentrerad man dundrar ju fram i ca 250 km/h rakt ner mot terra firma. Men tänk på att vi piloter landar flygplan varjedag, vi kan det där.

Vindar påverkar oss väldigt mycket under landning det är därför vi har olika begränsningar på hur mycket det får blåsa i sidan tex.

En annan grej du nämnde är vad vi kallar för windshear. Man kan säga att det är när du får en kraftig ändring av vind. Det är väldigt farligt fast tack och lov så finns det nu varningssystem ombord som varnar oss ifall det kommer en windshear längre fram eller om vi ligger i en.

Vad vi gör då är att vi gasar på och försöker igen.

Tänk också på att vi alltid går runt och försöker igen om vi inte känner oss bekväma. Att gå runt är ingen konstig manöver, vad som händer är att vi gasar på motorerna stiger upp flyger runt fältet och försöker igen.

För att sammanfatta, lite så kan jag väl våga säga att landningen sitter i ryggmärgen fast ingen landning är den andra lik så koncentrationen är alltid på topp och vi går alltid runt och försöker igen om vi känner oss det minsta osäker.

Kan också nämna att jag själv personligen gått runt och försökt igen då vinden ändrade sig lite väl mycket och vi inte var stabiliserade som vi brukar säga (massa kriterier som vi har för vad som är stabiliserat).
#1114 2009-06-05, 21:50
lollarn
Ursprungligen postat av ksv
massa text


ksv!

vad tror du själv hände med air france-planet?

hittar dom inte "svarta"-låda innan den slutar sända kommer vi aldrig få veta vad som hände?
#1115 2009-06-05, 23:41
Välvillig
Pilot, vad finns det för gränsvärden för vind vid start och landning?

När jag flög i mars var det snöstorm och vindhastigheten måste ha varit minst 15 m/s. Dock hade vi vinden rakt framifrån, kan motvind tom underlätta vid starten?
#1116 2009-06-06, 02:52
ksv
Ursprungligen postat av lollarn
vad tror du själv hände med air france-planet?
Vi vet så lite att det är meningslöst att ens gissa. :|

Ursprungligen postat av lollarn
hittar dom inte "svarta"-låda innan den slutar sända kommer vi aldrig få veta vad som hände?
Nej.
Vi kanske inte ens kommer få veta helt säkert ens om den hittas.