Ursprungligen postat av Alessandro
Du har missat B777 som är den säkraste av deras flyg samt A340 och A380 som inte heller haft någon dödsolycka, dessutom har du ett par ryska flygplan som Il-96, Il-86 och Il-62 som tar mer än 200 passagerare.
Il-62 tar 186 passagarare. Dessutom har du Tristar och MD-11.
B777 har flugit länge utan någon dödsolycka även A340, så dom är nog dom säkraste planen som flyger idag i den storleksklassen. A380 och Il-96 är också befriade ifrån dödsolyckor, men dom har tillverkats i så få exemplar hittills så det är svårt att jämföra.
Saken är den att man inte kan veta hur pass farliga B777, A380 etc är eftersom det inte har varit några dödsolyckor med dem. För att kunna göra någon statistiskt meningsfull jämförelse med signifikans så måste planen ha varit inblandade i flertalet dödsolyckor.
Jag kommer ihåg under 90-talet då tidningar som Aftonbladet etc ivrigt skulle påpeka att Concorde var världens säkraste plan eftersom det aldrig hade störtat. Efter Roissy-kraschen så tvärvände man och hävdade att det mer eller mindre var världens farligaste flygplan.
Faktum är att ingen vet hur pass farlig Concorde var, och vi kommer aldrig att få veta det heller, eftersom det inte längre används. Det är möjligt att det var ett extremt farligt plan, men att slumpen gjorde så att det kunde få alla flygtimmar utan att förolyckas. Det kan dock mycket väl vara så att Concorde är det säkraste planet som någonsin byggts, men pga en extrem jäkla otur så störtade det.
Min poäng är att det är fel att säga "
...har flugit länge utan någon dödsolycka även A340, så dom är nog dom säkraste planen som flyger idag i den storleksklassen" , såvida man inte jobbar på Aftonbladet.