Har flugit ganska mycket de senaste tre veckorna, så jag har upplevt lite allt möjligt nu och har därför lite frågor.
Min första resa var med SAS från Arlanda till Ronneby, en kort flight på c:a 50 minuter. Flög en B736 en vanlig fredageftermiddag. Fint väder hemma Stockholm, lite mulet i Ronneby var det jag fick veta.
Helt plötsligt började det dock vingla en del, och detta utan att piloterna sa något (ni brukar vara bra på att meddela sådant i vanliga fall). Jag hade bältet på mig hela tiden och är inte flygrädd så jag brydde mig inte så, men man märkte på många andra i planet att de blev oroliga. När vi började gå ner för landning och "bältesskylten" var tänd igen började det skaka och vingla rätt rejält, minns även att vi måste hamnat i någon typ av luftgrop för man kände att vi föll nån meter eller två väldigt snabbt.
Vi kom dock ner säkert, men det kändes väldigt vingligt. Det visade sig när jag landade att det blåste rejält så det var ju inte så konstigt att flighten var som den var.
Det som dock förvånade mig var att vi passagerare inte fick någon varning alls från piloterna. Nu blir väl frågan svår att svara på, men jag försöker ändå.
Kan piloterna ha blivit överraskade av vinden?
Händer det ofta?
Eller gjorde de bara bedömningen att det inte var så farligt?
Upplevs det olika i cockpit och kabin?
Min andra resa var från Arlanda till New York med SAS i en A333. Det var en behaglig flight på alla sätt förutom längden, men den är svår att göra något åt
Dock så sa den gången piloten direkt att det blåser mycket över Norge och Boston och där kommer det antagligen bli mycket turbulens. När vi var över dessa områden och bältesskylten var tänd så kändes det ingenting. Det skakade till lite någon gång men det kan det ju göra när som helst.
Så till frågorna:
Är större plan bättre på att ta sig an vind?
Att det är skillnad på till exempel en Cessna och en B747 förstår jag ju, men om man jämför till exempel B736 och A333, hur stora är skillnaderna där?
Är det till och med skillnad på B736 och B738?
Tredje resan var i torsdags, den gick till Nürnberg i Tyskland, via Köpenhamn. Även denna gång blev det med SAS och nu i en A321 till CPH. Det var också en bra flight på alla sätt förutom en sak som även mina vänner reagerade på. Under start och landning svängde planet otroligt mycket när det var på marken, som om piloten hade svårt att köra rakt.
Hur svårt är att det att hålla ett sådant plan rakt? Släpper man bara pedalerna så den håller sig rak eller sitter den styrande piloten och parerar hela tiden?
Så, det blev långt men jag fick iaf iväg lite frågor
PS. Lustigt nog gick samtliga flighter tillbaka till Arlanda helt utan "anmärkningar"