Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1129 2009-06-08, 18:48
ksv
Ursprungligen postat av Broskbulle
Om ni vore pilot(vilket en del av er kanske är iof) och flög passagerare på daglig basis. Vilken kärra(minst 189 pax) skulle ni då vilja ratta sett ur säkerthets skäl?
Vilket någorlunda modern flygplan som helst egentligen.

Det som däremot spelar roll är vilket flygbolag, eller åtminstone i vilket land.

Ursprungligen postat av Mylph
Hur ofta händer det att medvinden är för stark så att man behöver gasa på och stiga och göra ett nytt försök?
Man vet ju hur det blåser innan man påbörjar inflygningen, så det är sällan man avbryter inflygningar.
Men i princip kan man sätta ned hjulen i banan och ändå välja att dra på och gå om. Det är mycket viktigt att som pilot hela tiden vara mentalt förberedd på att dra på igen.
#1130 2009-06-08, 19:10
sleinad
Har flugit ganska mycket de senaste tre veckorna, så jag har upplevt lite allt möjligt nu och har därför lite frågor.

Min första resa var med SAS från Arlanda till Ronneby, en kort flight på c:a 50 minuter. Flög en B736 en vanlig fredageftermiddag. Fint väder hemma Stockholm, lite mulet i Ronneby var det jag fick veta.
Helt plötsligt började det dock vingla en del, och detta utan att piloterna sa något (ni brukar vara bra på att meddela sådant i vanliga fall). Jag hade bältet på mig hela tiden och är inte flygrädd så jag brydde mig inte så, men man märkte på många andra i planet att de blev oroliga. När vi började gå ner för landning och "bältesskylten" var tänd igen började det skaka och vingla rätt rejält, minns även att vi måste hamnat i någon typ av luftgrop för man kände att vi föll nån meter eller två väldigt snabbt.
Vi kom dock ner säkert, men det kändes väldigt vingligt. Det visade sig när jag landade att det blåste rejält så det var ju inte så konstigt att flighten var som den var.

Det som dock förvånade mig var att vi passagerare inte fick någon varning alls från piloterna. Nu blir väl frågan svår att svara på, men jag försöker ändå.

Kan piloterna ha blivit överraskade av vinden?
Händer det ofta?
Eller gjorde de bara bedömningen att det inte var så farligt?
Upplevs det olika i cockpit och kabin?


Min andra resa var från Arlanda till New York med SAS i en A333. Det var en behaglig flight på alla sätt förutom längden, men den är svår att göra något åt
Dock så sa den gången piloten direkt att det blåser mycket över Norge och Boston och där kommer det antagligen bli mycket turbulens. När vi var över dessa områden och bältesskylten var tänd så kändes det ingenting. Det skakade till lite någon gång men det kan det ju göra när som helst.

Så till frågorna:
Är större plan bättre på att ta sig an vind?
Att det är skillnad på till exempel en Cessna och en B747 förstår jag ju, men om man jämför till exempel B736 och A333, hur stora är skillnaderna där?
Är det till och med skillnad på B736 och B738?


Tredje resan var i torsdags, den gick till Nürnberg i Tyskland, via Köpenhamn. Även denna gång blev det med SAS och nu i en A321 till CPH. Det var också en bra flight på alla sätt förutom en sak som även mina vänner reagerade på. Under start och landning svängde planet otroligt mycket när det var på marken, som om piloten hade svårt att köra rakt.

Hur svårt är att det att hålla ett sådant plan rakt? Släpper man bara pedalerna så den håller sig rak eller sitter den styrande piloten och parerar hela tiden?

Så, det blev långt men jag fick iaf iväg lite frågor

PS. Lustigt nog gick samtliga flighter tillbaka till Arlanda helt utan "anmärkningar"
#1131 2009-06-08, 19:48
mickes418
Ursprungligen postat av sleinad
Kan piloterna ha blivit överraskade av vinden?
Händer det ofta?
Eller gjorde de bara bedömningen att det inte var så farligt?
Upplevs det olika i cockpit och kabin?


Piloterna blir ytterst sällan överraskade. De får all information via dator och vet i god tid innan. För lite vind gör man nog inga varningar till passagerare då det kan skrämma upp en massa fast det är ganska ofarligt.

Ursprungligen postat av sleinad
Är större plan bättre på att ta sig an vind?
Att det är skillnad på till exempel en Cessna och en B747 förstår jag ju, men om man jämför till exempel B736 och A333, hur stora är skillnaderna där?
Är det till och med skillnad på B736 och B738?


Nu vet jag inte hur stor skillnaden blir mellan just de modellerna, men alla trafikflyg klarar ganska rejäla vindpustar. Man låter autopiloten hantera planet så långt det är möjligt då den kan parera vindarna bättre än piloter i många fall. En vind kan bli så stark att den slår av autopiloten, men dessa vindar vet man om innan och då väljer man en annan flygplats med mindre vind.

Ursprungligen postat av sleinad
Hur svårt är att det att hålla ett sådant plan rakt? Släpper man bara pedalerna så den håller sig rak eller sitter den styrande piloten och parerar hela tiden?


Med starka vindar så måste man parera. Det är inte ovanligt att man landar med nosen nästan 45 grader bort från landningsbanan för att kompensera vind. Men det justerar man snabbt vid touchdown.
#1132 2009-06-08, 20:11
sleinad
Ursprungligen postat av mickes418


Med starka vindar så måste man parera. Det är inte ovanligt att man landar med nosen nästan 45 grader bort från landningsbanan för att kompensera vind. Men det justerar man snabbt vid touchdown.


Fast just den gången blåste det inte något märkbart alls. Flyger ganska mycket men har aldrig upplevt vare sig en start eller landning så "svajig" om inte resten av flighten är blåsig. Till exempel var landningen i Ronneby, där det verkligen blåste mycket, betydligt rakare än starten och landningen från Arlanda till Köpenhamn.
#1133 2009-06-08, 20:20
mickes418
Ursprungligen postat av sleinad
Fast just den gången blåste det inte något märkbart alls. Flyger ganska mycket men har aldrig upplevt vare sig en start eller landning så "svajig" om inte resten av flighten är blåsig. Till exempel var landningen i Ronneby, där det verkligen blåste mycket, betydligt rakare än starten och landningen från Arlanda till Köpenhamn.


Det kan vara så att piloten gjorde en manuell landning. Normalt sett så låter man datorn i planet göra jobbet åt en, men man måste göra ett visst antal manuella landningar varje år för att inte tappa kunskaperna. Och inflygningen kan bli svajig ibland då och kan bero på många orsaker, men det är ingen fara för det.
#1134 2009-06-08, 21:42
sleinad
Ursprungligen postat av mickes418
Det kan vara så att piloten gjorde en manuell landning. Normalt sett så låter man datorn i planet göra jobbet åt en, men man måste göra ett visst antal manuella landningar varje år för att inte tappa kunskaperna. Och inflygningen kan bli svajig ibland då och kan bero på många orsaker, men det är ingen fara för det.


Jo sådant vet jag. Jag är generellt intresserad av flygning och jobbar med lastning på Arlanda så lite koll har jag
Frågorna var mer riktade till de piloter som hänger i tråden (bijjer, ksv, pilot och ursäkta om jag missade någon) då de brukar kunna ge lite bättre och framförallt djupare svar.
#1135 2009-06-08, 22:11
pilot
Ursprungligen postat av mickes418
Det kan vara så att piloten gjorde en manuell landning. Normalt sett så låter man datorn i planet göra jobbet åt en, men man måste göra ett visst antal manuella landningar varje år för att inte tappa kunskaperna. Och inflygningen kan bli svajig ibland då och kan bero på många orsaker, men det är ingen fara för det.


Det där stämmer inte nånstans kan jag lova dig. Snarare tvärtom!
Vi måste göra minst 1 autoland per halvår. 95% av alla landningar är manuella.
#1136 2009-06-08, 22:24
pilot
"Kan piloterna ha blivit överraskade av vinden?
Händer det ofta?
Eller gjorde de bara bedömningen att det inte var så farligt?
Upplevs det olika i cockpit och kabin?
"

Självklart händer det att vinden inte är som man förväntade sig. Men det är därför vi får betalt.

Turbulens är väldigt personligt, det jag anser är jättelätt kanske någon annan anser är väldigt svår. En definition är att om du trycks våldsamt mot ditt säkerhets bälte så är det svår turbulens.

Vi brukar vara ganska duktiga med säkerhetsbälte-skylten men ibland kommer turbulensen utan förvarning, därför är det alltid bra att ha sitt bälte på under hela resan. (så jobbigt är det inte)

När du närmar dig marken så blir turbulensen i regel lite värre då vinden påverkas av allt på marken (skog, hus, kullar osv). Det kallas för mekanisk turbulens. Även nu under sommaren får vi uppåtvindar som kan göra att det blir lite hoppigt när solen värmer upp tex ett fält och gör att luften stiger just där.
Andra anledningar till varför det är hoppigt när man går ner mot landning är att det är oftast där vi har molnen. Nu under sommaren börjar alla "vackert-vädermoln" dyka upp (cumulus) det är alltid lite hoppigt i dom.

Ang. din fråga om det är hoppigare på olika ställen i kabinen så har jag inbillat mig att det hoppar väldigt mycket mer längst bak i flygplanet (jag vet inte varför )

"Hur svårt är att det att hålla ett sådant plan rakt? Släpper man bara pedalerna så den håller sig rak eller sitter den styrande piloten och parerar hela tiden?"

Jadu, vi slutar absolut inte flyga bara för att hjulen har nått terra firma. Utan det pågår hela tiden korrektioner tills vi når taxifart. hade du bara släppt kontrollerna så fort huvudhjulen tog i backen hade det inte slutat vackert
#1137 2009-06-08, 22:34
kovo


Nu är man flygrädd igen.. Har flygit 30-40 ggr, i början var jag inte flygrädd men rätt var det var blev jag skit nojjig för att flyga, var nojjig flera veckor innan en flight. Sedan släppte det igen och började tycka det var riktigt trevligt att flyg, dock ogillar jag starten.

Aldrig varit med om kraftig turbulence eller Go Around eller något liknande.
Var med om Avbruten Takeoff med Finnair i Bkk för 2 år sedan. Inget speciellt. Bromsade in efter typ 100 m vid starten och tillbaks till Gate för rep.

Men om en vecka är det dags för en tur till Bkk igen, med Austiran 777, Och är jobbigt nojjig igen, Blev det efter all rapportering man läst om AF olycka. Tycker det verkar skitvidrigt att ett plan bara dimper ner när dom ligger på Marsh höjd. Nu vet jag att jag kommer ha 13 vidriga timmar i luften framför mig, sitta på helspänn! Känna efter vibrationer och röklukt, nojja vid svängningar, och att det ska bli turbulence! Har läst mkt här idag men känner mig iallafall inte riktigt nöjd.

Bira dricker jag alltid innan tur, men så jäkla jobbig baksmälla efteråt.
Postafen tar jag också för då inbillar jag mig att jag inte känner svängarna lika mkt..

Fan, pallar inte flyga! Kommer nog bli tvungen att ge mig på Spriten den här gången med en 7-jäkla baksmälla för att inte nojja sönder mig..

Förlåt att jag sabbar tråden lite..Men tack till Ksv, pilot och bijjer för alla svar man fått ändå..
#1138 2009-06-08, 23:07
sleinad
Ursprungligen postat av pilot


Jadu, vi slutar absolut inte flyga bara för att hjulen har nått terra firma. Utan det pågår hela tiden korrektioner tills vi når taxifart. hade du bara släppt kontrollerna så fort huvudhjulen tog i backen hade det inte slutat vackert


Nej det var väl det jag trodde. Då berodde det nog mest på den danske piloten, de är ju som de är
#1139 2009-06-09, 00:48
Resistor
Mycket intressant tråd, har inte riktigt hunnit läsa igenom hela ännu, men jag kom på en fråga som jag inte hittade.

Är det någon risk att det bildas is på vingarna när man flyger? Man flyger ju genom en del moln som innehåller vatten och då borde ju en del kunna fastna. Tycker ju inte att detta borde vara helt ofarligt, fast det kanske är så små mängder?
#1140 2009-06-09, 01:34
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
Är större plan bättre på att ta sig an vind?
Att det är skillnad på till exempel en Cessna och en B747 förstår jag ju, men om man jämför till exempel B736 och A333, hur stora är skillnaderna där?
Är det till och med skillnad på B736 och B738?
Nu har jag bara flugit -800 i 737-serien, men jag tror inte det är någon större skillnad.
Går man däremot upp till t.ex. B767 är den stabilare att flyga, men det är ju ändå samma sak man gör när man sidvindslandar.

Ursprungligen postat av Resistor
Är det någon risk att det bildas is på vingarna när man flyger? Man flyger ju genom en del moln som innehåller vatten och då borde ju en del kunna fastna. Tycker ju inte att detta borde vara helt ofarligt, fast det kanske är så små mängder?
På större flygplan tappar man av varmluft från motorerna som sedan leds till framkanten av vingar och motorintag för att värma upp dessa.
Man slår alltid på avisning när det finns risk för isbildning.