Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1237 2009-07-02, 09:58
pilot
Ursprungligen postat av Kalambolle
Kan man bli pilot om man har kontaktlinser? Har fått lite olika svar på det, något du kan klargöra?


Ja det kan du, kontaktlinser och glasögon går bra så länge du ligger inom ett visst värde.

Du ska kunna få 1,0 på varje öga med eller utan korrektion.max 5.0 dioptrier. fast om du har astigmatism så får du ha max 2 dioptrier. om du ser olika bra med ögonen får skillnaden bara vara 2 dioptrier mellan ögonen.

Det här kan ha ändrats men det är i den storleksordningen iaf.

mvh
#1238 2009-07-02, 17:47
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
Ja det kan du, kontaktlinser och glasögon går bra så länge du ligger inom ett visst värde.

Du ska kunna få 1,0 på varje öga med eller utan korrektion.max 5.0 dioptrier. fast om du har astigmatism så får du ha max 2 dioptrier. om du ser olika bra med ögonen får skillnaden bara vara 2 dioptrier mellan ögonen.

Det här kan ha ändrats men det är i den storleksordningen iaf.

mvh


Nu när jag var hos flygläkaren så sa dom att man var tvungen att se minst 1,0 med bägge. Sen undrar jag om det inte var så att man var tvungen att se minst 0,7 på det bästa?
Detta var för att klara klass 2 utan korrektion.
Fast det är ju inte läkaren som bestämmer i slutänden iaf.
Man kan väl läsa om detta hos luftis nånstans antar jag, har för mig det vart uppe innan.
#1239 2009-07-03, 06:59
bijjer
Ursprungligen postat av TheMouse
Nu när jag var hos flygläkaren så sa dom att man var tvungen att se minst 1,0 med bägge. Sen undrar jag om det inte var så att man var tvungen att se minst 0,7 på det bästa?
Detta var för att klara klass 2 utan korrektion.
Fast det är ju inte läkaren som bestämmer i slutänden iaf.
Man kan väl läsa om detta hos luftis nånstans antar jag, har för mig det vart uppe innan.


Jag är ganska säker på att det är rätt, jag undrar om det inte t.om. blivit lite enklare på senare tid. Har inte alla uppgifter i huvudet men det finns att läsa på transportstyrelsen.se misstänker jag.

Numera kan man dessutom operera sina ögon också.
#1240 2009-07-03, 14:42
pudrig
Jag ska ut och åka airbus om några dagar, jag har varit väldigt flygrädd i perioder pga en händelse för många år sen men trodde att jag var, så att säga "återhämtad" nu. Men efter allt ståhej i tidningarna... Jag är fullkomligt livrädd. Verkligen.

På något rationellt plan vet jag att rädslan är obefogad, men det är som att kroppen går i attackmode och minns, liksom ryggar tillbaka. Jag är nog mest rädd för själva rädslan, att bryta ihop under flygningen och börja snyfta. Den där hela paniken.

Jag har massor av frågor, jag försöker sålla bort dem som är knäppa och ställda av räddharen inom mig som "kan dörren gå upp" - för det är rätt omöjligt va...

Finns det någon speciell plats i planet som är bättre lämpad än andra ur både överlevnads- och flygräddperspektiv, alltså med mindre ljud, närmare utgång, vad som helst, bara någon plats som känns lugnare för en rädd person? Eller kvittar det?

Alkohol i måttlig mängd (någon öl/drink) innan flygning - bra eller dåligt?

Några speciella ljud under en flygresa som är rutin och bra att hålla reda på för någon slags inre kontroll? Så att inte minsta lilla knäpp innebär döden? En kort genomgång av procedurerna, när lampor släcks osv?

Kan en vinge bryt... den där skippar vi, för det kan den inte. Den kan inte det va?


Jag kan flyga, jag kan flyga, jag kan flyga!

Tack på förhand.
#1241 2009-07-03, 15:54
Coolcitte
Ursprungligen postat av pudrig
Jag ska ut och åka airbus om några dagar, jag har varit väldigt flygrädd i perioder pga en händelse för många år sen men trodde att jag var, så att säga "återhämtad" nu. Men efter allt ståhej i tidningarna... Jag är fullkomligt livrädd. Verkligen.

På något rationellt plan vet jag att rädslan är obefogad, men det är som att kroppen går i attackmode och minns, liksom ryggar tillbaka. Jag är nog mest rädd för själva rädslan, att bryta ihop under flygningen och börja snyfta. Den där hela paniken.

Jag har massor av frågor, jag försöker sålla bort dem som är knäppa och ställda av räddharen inom mig som "kan dörren gå upp" - för det är rätt omöjligt va...

Finns det någon speciell plats i planet som är bättre lämpad än andra ur både överlevnads- och flygräddperspektiv, alltså med mindre ljud, närmare utgång, vad som helst, bara någon plats som känns lugnare för en rädd person? Eller kvittar det?

Alkohol i måttlig mängd (någon öl/drink) innan flygning - bra eller dåligt?

Några speciella ljud under en flygresa som är rutin och bra att hålla reda på för någon slags inre kontroll? Så att inte minsta lilla knäpp innebär döden? En kort genomgång av procedurerna, när lampor släcks osv?

Kan en vinge bryt... den där skippar vi, för det kan den inte. Den kan inte det va?


Jag kan flyga, jag kan flyga, jag kan flyga!

Tack på förhand.


Finns det någon speciell plats i planet...

Ja, nödutgångarna (mitten av planet) ska tydligen vara bäst. Om planet nödlandar så kommer du ju komma ut först i alla fall. Jag har för mig att planet är starkast där också

Alkohol i måttlig mängd (någon öl/drink) innan flygning - bra eller dåligt?

Bra, i måttlig mängd

Några speciella ljud under en flygresa

Precis efter start så kommer hjulen fällas in. Det låter som ett svagt "duns" bara. Efter det så kommer antagligen klaffarna fällas in. Det låter som en vanlig elmotor bara. Lamporna släcks bara när det är mörkt ute vid start. Dom kommer tändas igen så fort planet kommit upp på högre höjd i luften. Sen kommer dom släckas igen när planet ska landa (om det är mörkt ute dvs). Lamporna släcks också om du ska flyga långt och alla ska sova.

Vingen ska inte kunna brytas. Kolla den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=pe9PVaFGl3o
#1242 2009-07-03, 16:18
TheMouse
Ursprungligen postat av pudrig
Jag ska ut och åka airbus om några dagar, jag har varit väldigt flygrädd i perioder pga en händelse för många år sen men trodde att jag var, så att säga "återhämtad" nu. Men efter allt ståhej i tidningarna... Jag är fullkomligt livrädd. Verkligen.

På något rationellt plan vet jag att rädslan är obefogad, men det är som att kroppen går i attackmode och minns, liksom ryggar tillbaka. Jag är nog mest rädd för själva rädslan, att bryta ihop under flygningen och börja snyfta. Den där hela paniken.

Jag har massor av frågor, jag försöker sålla bort dem som är knäppa och ställda av räddharen inom mig som "kan dörren gå upp" - för det är rätt omöjligt va...

Finns det någon speciell plats i planet som är bättre lämpad än andra ur både överlevnads- och flygräddperspektiv, alltså med mindre ljud, närmare utgång, vad som helst, bara någon plats som känns lugnare för en rädd person? Eller kvittar det?

Alkohol i måttlig mängd (någon öl/drink) innan flygning - bra eller dåligt?

Några speciella ljud under en flygresa som är rutin och bra att hålla reda på för någon slags inre kontroll? Så att inte minsta lilla knäpp innebär döden? En kort genomgång av procedurerna, när lampor släcks osv?

Kan en vinge bryt... den där skippar vi, för det kan den inte. Den kan inte det va?


Jag kan flyga, jag kan flyga, jag kan flyga!

Tack på förhand.


Nu skrev du att du skulle ut och åka om bara ett par dagar så jag vet inte om du hinner detta, men jag kan starkt rekommendera att du läser en bok som heter: "Ångest -om orsaker, uttryck och vägen bort från den..." av Christer L. Nordlund.
Han är Flygpsykolog och har jobbat med det i 40år.
Tro mig han vet vad han snackar om.
Han tog 151kr för den och det är värt vartenda öre.
Det är bara att googla antingen på antingen hans eller bokens namn.
Jag har läst den och jag blev mycket positivt överraskad.
#1243 2009-07-03, 22:38
Kalambolle
Ursprungligen postat av Coolcitte
Finns det någon speciell plats i planet...

Ja, nödutgångarna (mitten av planet) ska tydligen vara bäst. Om planet nödlandar så kommer du ju komma ut först i alla fall. Jag har för mig att planet är starkast där också


Statistiskt sett är det bäst att sitta längst bak.

http://sydsvenskan.se/varlden/article449740/Konsten-att-overleva-en-flyg...
Sitt långt bak!

Statistiken visar också att det är säkrast att sitta långt bak i ett flygplan om man vill överleva – av egentligen helt logiska skäl. Så gott som samtliga olycksplan är trots allt på väg framåt när de kraschar.



Har dock en fråga, får man välja vart man ska sitta?
#1244 2009-07-03, 22:44
TheMouse
Ursprungligen postat av Kalambolle
Statistiskt sett är det bäst att sitta längst bak.

http://sydsvenskan.se/varlden/article449740/Konsten-att-overleva-en-flyg...



Har dock en fråga, får man välja vart man ska sitta?


Om man får bestämma var man vill sitta verkar bero på lite olika saker såsom vilket bolag och vilken tid du checkar in och hur du checkar in m.m
Åker man med Sas och är i god tid och använder självincheckning så brukar man få välja.
Så har det vart för mig iaf.
Åker man med t.ex Ryanair så är det väl först till kvarn om man inte betalar extra?
#1245 2009-07-03, 23:57
Coolcitte
Ursprungligen postat av Kalambolle
Statistiskt sett är det bäst att sitta längst bak.

http://sydsvenskan.se/varlden/article449740/Konsten-att-overleva-en-flyg...



Har dock en fråga, får man välja vart man ska sitta?


Det där varierar hela tiden. Innan var det vid vingarna nära nödutgångarna man skulle sitta. Men okej, längst bak är det som gäller nu då!
#1246 2009-07-06, 13:33
Panguu
Jag vet inte om detta tagits upp tidigare (tråden är ju så jävla lång...), men saken är den att jag aldrig har flugit och är rädd för att göra det - samtidigt som jag älskar själva resandet. Min flygrädsla handlar dock inte (så mycket) om att jag är rädd för att planet ska största, utan om att jag är rädd för att bli illamående och spy. Jag lider helt enkelt av en ganska svår kräkfobi och jag kan bli fruktansvärt illamående bara jag sitter på en landsortsbuss.

Min lillebror som är van vid att flyga, han har t.o.m. flugit till och från Ostasien några gånger, hävdar att jag är fånig och att flygplan är bekvämare än bussar. Men jag litar inte riktigt på honom, jag menar; flygplan men inte landsortsbussar är utrustade med spypåsar...

Så:

1. Hur svåra skakningar får man räkna med under en normal flygresa?

2. Hur stor är risken för verklig turbulens?

3. Finns det åksjukemedicin som hjälper väl vid flygning? Är den i sådana fall receptfri?
#1247 2009-07-06, 13:44
ksv
Ursprungligen postat av Panguu
1. Hur svåra skakningar får man räkna med under en normal flygresa?
Oftast inte mer än lätt turbulens. Ibland måttlig men då vanligtvis inte mer än några minuter.
Sök i tråden så hittar du definitionerna på turbulens.

Ursprungligen postat av Panguu
2. Hur stor är risken för verklig turbulens?
Nu på sommaren hoppar och skakar det nästan alltid lite i samband med start och landning.

Ursprungligen postat av Panguu
3. Finns det åksjukemedicin som hjälper väl vid flygning? Är den i sådana fall receptfri?
Ja, det finns receptfri på apoteket som man ska ta en timma innan.
Den räcker åtminstone för att bota min ganska åksjuka sambo så att hon fixar att flyga utan problem.
#1248 2009-07-06, 14:20
kmbali
Jag har en liten fråga
Jag är flygrädd som sjutton.
Jag vet inte var det kom ifrån, tror det startade för typ 2-3 år sedan.
Innan har jag ALDRIG varit det minsta rädd för att flyga.
Har flygit helikopter, sessna, sk60, samt suttit i målflygplanet under LV övning.
Detta var för ca 15 år sedan.

Men som sagt för 2-3 år sedan blev jag plötsligt livrädd för att flyga.
Mest starten gör mig nervig som satan.
Jag tror på allvar att vi kommer störta varje gång, detta är riktigt jobbigt.

Nu är det så att jag bor i Indonesien och chansen att störtar när man flyger inrikes här är kanske en liten mikroprocent större än om man flyger i Europa.
Jag flyger ca 1 gång varje månad till Jakarta från Bali och tillbaka igen.

Det bolag jag känner är säkrast är Lion Air.
Jag vet att en av deras gamla plan (MD-90) landade utan noshjul i början av året men det bekymmrar mig inte så mycket.
Dessa plan trafikerar inte sträckan Bali-Jakarta.
Utan de plan som används här är Boeing 737-900ER.

Nu till min fråga; Är dessa plan bra grejer? Är de säkrare än många andra plan?
Har ni någon erfarenhet av dessa plan?

Tacksam för svar