SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#193 2012-11-15, 15:52
Ursprungligen postat av TheYellowKid
SAS har presenterat sina krav till facket.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sas-vill-sanka-timlonen-till-80-kronor

Blir bland de sämst betalda på arbetsmarknaden I dag sätter sig SAS i förhandlingar med åtta fack. En del av sparkraven det krisande flygbolaget vill få igenom är att de timanställdas lön sänks till 80 kronor i timmen – vilket skulle göra dem till några av de sämst betalda på svenska arbetsmarknaden.

vidare

"Lönen ska vara 70 procent av en 100 procents lön omräknad till timlön. Det blir cirka 80 kronor i timmen mot i dag över 150 kronor i timmen" står det i sparpaketet som TT har tagit del av.

Om man jobbar 40 timmar per vecka ger det en lön på knappt 13 000 kronor i månaden, före skatt."


Snacka om klassresa!




13k i månaden - det är då man förstår att Facket ljuger, och Aftonbladet hänger såklart på.

Det kommer bli konkurs!
#194 2012-11-15, 17:54
x.xx.
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det har de väl heller inte sagt, bara att de skall klara sitt punktlighetsmål. Klart att det är enklare att klara målsättningen (førseningen handlar ju om när de landar) om man tjuvstartar med att stänga gaten tidigare än konkurrenterna.


Jobbar inte på SAS men jobbar med andra bolag.

Förseningar är när man landar mer än 15 minuter efter schemalagd tid, enligt praxis inom flygbolagen... Och det är normalt att stänga gaten 10-15 minuter för avgång på inrikes/europa flyg. Det är för att man måste hitta och ta av bagagen och se till att man får nya siffror på passagerarantal/hur bagen är lastad till beräkningen av vikt och balans.
#195 2012-11-15, 18:05
Tigerboll
Bristande kompetens i ledningen är det största hotet för SAS. Har dom fattat rätt beslut för flera år sen så har det här inte varit något problem. Tjänar man 10 miljoner om år så måst man kunna ställa krav att det fattas rätt beslut annars så är han inte värd 10 miljoner om året. Ge mig en årslön på 1 miljon så ska jag fatta bättre beslut än nuvarande vd. Varför har SAS blundat för det här? Har ledningen varit mer rädd om sina feta löner än att rädda SAS?
#196 2012-11-15, 19:14
You.are.whale.cum
Ursprungligen postat av Tigerboll
Bristande kompetens i ledningen är det största hotet för SAS. Har dom fattat rätt beslut för flera år sen så har det här inte varit något problem. Tjänar man 10 miljoner om år så måst man kunna ställa krav att det fattas rätt beslut annars så är han inte värd 10 miljoner om året. Ge mig en årslön på 1 miljon så ska jag fatta bättre beslut än nuvarande vd. Varför har SAS blundat för det här? Har ledningen varit mer rädd om sina feta löner än att rädda SAS?


Du ska komma ihåg att ryggsäcken VD'n fick ärva är tung.
Facken har inte bidragit i den takten som hade behövts för att SAS ska stå på egna ben heller.

Så nej, jag tror inte du hade gjort ett bättre jobb.
#197 2012-11-15, 23:48
GundeS
Jag tror att SAS VD åtog sig ett kamikazeuppdrag. Det är i sig oskickligt, men sedan dess har han nog inte gjort bort sig så mycket. Troligen sitter det i väggarna på SAS. Det gick inte att göra något.

Ett nytt SAS byggt från grunden kan bli mycket starkare än det SAS vi har idag.
#198 2012-11-16, 00:18
P.G
SAS blev helt enkelt för bekväma i sitt monopol. När marknaden avreglerades så kunde de helt enkelt inte konkurrera med varken kvalité eller pris, det sistnämnda tack vare allt för starka fack.
#199 2012-11-16, 00:49
Jeremy Roenick
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
13k i månaden - det är då man förstår att Facket ljuger, och Aftonbladet hänger såklart på.

Det kommer bli konkurs!


Inte sant. Facken har väl dementerat detta. Eller?
SAS tror sig kunna få ett par miljarder för Widerøe. Detta är ett lönsamt bolag i SAS. Personalen är intresserade av köpa lös Widerøe.
SAS ska även om Widerøe köps kunna viss kontroll av bolaget.
Men det som kan behövas är statens hjälp att kunna städa upp någorlunda i SAS för att kunna hitta en köpare.
#200 2012-11-16, 07:17
Morgonribba
Just nu sprids så otroligt mycket osanningar, piloter som tjänar 150 000 i månaden gråter ut i pressen, facken totalvägrar och riskerar därmed jobben för tusentals människor, etc etc.

Ang facken så är det ett spel för gallerierna som just nu pågår. De kan självklart inte bara säga ja direkt, för att behålla trovärdigheten hos medlemmarna och ansiktet så måste de först spela lite teater.

Det blir ingen konkurs, om några dagar har de sagt ja, och piloterna tjänar bara 120 000 i månaden.

Personalnedskärningarna kommer - enligt källa inom SAS - mest i Norge och Danmark: därför att de har ca 30% högre kostnadsläge än i Sverige.

Min gissning är att ganska få i Sverige förlorar jobben. Riktigt hemskt f.ö. för de som nu hotas, de sover nog väldigt dåligt just nu, stackarna.
#201 2012-11-18, 11:44
mattep74
http://www.expressen.se/nyheter/piloterna-om-budet-far-se-hur-sas-reagerar/

Det är nog inte långt kvar. Planen ska alltså vara fulltankade för alla eventualiteter. Det måste ju kännas bra för de som ska resa hem ikväll från ex USA
#202 2012-11-18, 12:11
Jeremy Roenick
Verkar inte som piloterna går med på en sänkning av lönerna.
Men vid en konkurs så kommer andra flygbolag att ta över SAS linjer i dag. Men tror dessa piloter att dom har jobb i dessa flygbolag med nuvarande lön?
#203 2012-11-18, 13:08
mattep74
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Verkar inte som piloterna går med på en sänkning av lönerna.
Men vid en konkurs så kommer andra flygbolag att ta över SAS linjer i dag. Men tror dessa piloter att dom har jobb i dessa flygbolag med nuvarande lön?


De tror att deras A-kassa drabbas, men de får inte 20 % av nuvarande lön ändå då maxtaket på A-kassan är 18000.
#204 2012-11-18, 13:18
KaninenSnuffe
Ursprungligen postat av mattep74
De tror att deras A-kassa drabbas, men de får inte 20 % av nuvarande lön ändå då maxtaket på A-kassan är 18000.


Det finns ju försäkringar inom facket för att täcka upp inkomstbortfall en bra bit över A-kassenivån.
Den drabbas ju vid en lönesänkning.