SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#169 2012-11-11, 21:37
von Hindenburg
Är inte hundra på att SAS är så illa ute just idag som det verkar i svensk press. Däremot är de jävligt illa ute om de inte kan få bort sin pensionsskuld senast 1 november nästa år.

Det är synd att branschen blivit som den blivit med så mycket skit från lågkostnadsbolagen. Nog för att jag inte är någon sosse men när Ryanair och Norwegian bygger på att personalen ska komma från fattigare europeiska länder och/eller låtsas vara anställda i bemanningsföretag i diverse suspekta länder så att bolagen inte ska behöva betala skatt blir man alldeles matt. Helt lagligt allting men det finns en anledning till att EU gjort om reglerna för var flygande personal ska betala sina sociala avgifter. Det kan förhoppningsvis justera lite till.

Flyga med Ryanair? Är man det minsta vänster ska man hålla sig jävligt långt borta eller fira när ens eget jobb flyttar utomlands. Norwegian tänker förresten ha thailändare på sina plan till USA. Det är billigare så...
#170 2012-11-11, 22:12
Morgonribba
Jag kan förstå att en bagagehanterare som bara har kanske 18, inte vill gå ner i lön. Men hur är det med SAS, har man en massa onödig administrativ personal som bara kostar pengar och drar ner företaget?

Och/eller gammal personal med höga löner som också drar ner företaget?

Jag undrar för att jag är nyfiken om det finns rättvisare ställen att spara på - och facket VET det, och det är därför de så benhårt vägrar en generell lönesänkning?
#171 2012-11-11, 22:32
klinger75
Tar inte de anställda sitt ansvar och sänker sina löner avsevärt så kommer det bli konkurs jag tror inte 15% hjälper . de med högre löner borde justera ned 25-30% (kan de få högre löner någon annanstans är det ju bara att gå dit )

En kunkurs kanske är det bästa som kan hända och vi skulle få in nytt friskt blod och kapital , för svenska norska och danska staten blir det dock en förlust affär vilket som.
#172 2012-11-11, 22:42
BaldiN
Är det så konstigt att det går dåligt för SAS? Har flugit både med SAS och Ryan till och från London och SAS flyger uteslutande med gamla skitplan som förmodligen var tillverkade före Berlinmurens fall och Ryan flyger med nya plan som är betydligt bränslesnålare.
#173 2012-11-12, 08:17
BehindRayban
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Är inte hundra på att SAS är så illa ute just idag som det verkar i svensk press. Däremot är de jävligt illa ute om de inte kan få bort sin pensionsskuld senast 1 november nästa år.

Det är synd att branschen blivit som den blivit med så mycket skit från lågkostnadsbolagen. Nog för att jag inte är någon sosse men när Ryanair och Norwegian bygger på att personalen ska komma från fattigare europeiska länder och/eller låtsas vara anställda i bemanningsföretag i diverse suspekta länder så att bolagen inte ska behöva betala skatt blir man alldeles matt. Helt lagligt allting men det finns en anledning till att EU gjort om reglerna för var flygande personal ska betala sina sociala avgifter. Det kan förhoppningsvis justera lite till.

Flyga med Ryanair? Är man det minsta vänster ska man hålla sig jävligt långt borta eller fira när ens eget jobb flyttar utomlands. Norwegian tänker förresten ha thailändare på sina plan till USA. Det är billigare så...


Att jämföra RyanAir och Norwegian med SAS är som att jämföra nyköpta Volvo med volvo amazon.

Sedan är SAS en statlig konstruktion och kan inte konkurrera på en konkurrensutsatt marknad.

Tycker slutligen att det börjat bli dokusåpa av SAS räddningspaket.
Argumentationen från oppositionen: "Rösta på oss, vi har läst på tex. flashback hur det kommer att gå för SAS".....
#174 2012-11-12, 09:25
GlisseradSkvimpa
Ursprungligen postat av BaldiN
Är det så konstigt att det går dåligt för SAS? Har flugit både med SAS och Ryan till och från London och SAS flyger uteslutande med gamla skitplan som förmodligen var tillverkade före Berlinmurens fall och Ryan flyger med nya plan som är betydligt bränslesnålare.

En viktig iakttagelse. Gamla plan som drar mer bränsle och bränslepriserna går bara uppåt.
Nedanstående diagram som sammanställer samtliga bolag visar ganska tydligt att det bör vara en fördel att ha fräscha plan som drar lite bränsle:

http://centreforaviation.com/images/stories/2010/febuary/12/sia2.png
#175 2012-11-12, 10:49
BehindRayban
Ursprungligen postat av GlisseradSkvimpa
En viktig iakttagelse. Gamla plan som drar mer bränsle och bränslepriserna går bara uppåt.
Nedanstående diagram som sammanställer samtliga bolag visar ganska tydligt att det bör vara en fördel att ha fräscha plan som drar lite bränsle:

http://centreforaviation.com/images/stories/2010/febuary/12/sia2.png


Bränslepriserna är en mycket liten del av ekvationen. Den främre delarna av ekvationen är:

1. Nästan 5x icke operativa kostnader jämfört med konkurrenter. Utväxlingen på Eurobonus är några enstaka % och täcker inte kostnaderna.
2. Löner mm. hos anställda.
3. Ålderstigna flygplan som kräver monumentala underhållskostnader, vilka ökar över tiden.
4. Kass fördelning av flygplantyper, vilka medför otroligt höga kostnader jämfört med konkurrenterna.
#176 2012-11-12, 15:52
Fick precis ett mail..

Kjære SAS-kunde,

SAS har i dag mandag 12. november, lagt fram en plan som skal skape et fremtidsrettet SAS. Planen er omfattende og innebærer blant annet reduksjon av våre kostnader og salg av eiendeler – noe som er nødvendig for å møte fremtiden i en bransje med store endringer.

I media har det den senere tid vært spekulasjoner om SAS vil selge EuroBonus, det er derfor viktig å presisere at EuroBonus er en del av SAS sitt tilbud til sine lojale kunder og en integrert del av vår virksomhet. Det er det i dag og det vil det være i fremtiden, og vi ser derfor frem til å fortsette å utvikle programmet i samarbeid med våre partnere til glede for alle våre kunder.

For deg som kunde og reisende vil ikke planen vi i dag har lagt frem føre til forandringer – vi flyr fortsatt til de samme destinasjonene med den standarden og service du er vant med hos SAS. På samme måte vil vi fortsette å utvikle produkter som er enkle å bruke og som gjør reisen lettere, og vår flyflåte vil fortsatt fornyes slik at ved utgangen av 2014 vil hele SAS' flåte være Next Generation.

I tillegg skal vi i fremtiden også bygge videre på SAS sine allerede kjente og sterke egenskaper:

• KONKURRANSEDYKTIGE PRISER: SAS er Skandinavias største tilbyder av billigbilletter til mange ulike destinasjoner
• INKLUDERT I REISEN: Når du flyr med SAS får du alltid inkludert i din reise gratis bagasje (1 kolli 23 kg), kaffe/te, avis, setevalg og frokost før kl 0900 (Norge, Sverige, Danmark)
• PUNKTLIGHET: SAS har en punktlighet i verdensklasse, som stadig har sterkt fokus.
• SERVICE: Vi har 27 millioner kunder årlig med en all time high kundetilfredshet, som vi skal fortsette å øke.
• FREKVENS OG DESTINASJONER: SAS vil fortsatt ha de fleste avgangene, de beste transfermulighetene og fly til flere destinasjoner i verden enn noe annet flyselskap i Skandinavia.
Vi er klare til å foreta de endringene som må til for at vi også i fremtiden skal gi deg det beste tilbudet, og vi ser fram til å ønske deg velkommen om bord ved neste anledning.

Takk for at du velger SAS.

Med vennlig hilsen
Eivind Roald
Konserndirektør Sales & Marketing
#177 2012-11-12, 17:30
nordkorean
Fy fan. Rätt åt SAS. Sämre inter-continental carrier finns fan inte. Inrikes och kontinentalt är som det är med tanke på den mördande konkurrensen. Men jag hatar verkligen deras kabin-personal, otrevligaste jag mött och stämningen är fan vedervärdig på planet. Snacka om att bolaget har zero-stolthet, detta framförallt bland deras FA:s. Gamla sura kärringar rent utsagt.

Då har jag rest med I princip alla legacy carriers I Europa samt en hel del utom-europeiska.


Svenskt flygindustri är pinsam, och kan inte bara SAS lägga ner, så skiter vi I alla jävla TREATIES och låter istället Lufthansa betjäna Sverige.
#178 2012-11-12, 17:43
Ursprungligen postat av Benzoftw
Fick precis ett mail..


Alla vet väl/ju hur de klarar punktlighetsmålet: Gaten stänger tio minuter innan alla andra med samma avgångstid, åtminstone i Norge. Jävligt irriterande om man glømmer att det är SAS som skall skøta transporten.
#179 2012-11-12, 21:05
Morgonribba
Ursprungligen postat av R-G-B
Det är väl inte så jättekonstigt. Piloter som har mindre än hälften betalt i månaden och som flyger max vad ICAO tillåter per månad. Piloter som själva får betala biljetter att ta sig till jobbet i annat land. Dåliga arbetstidsvillkor. Ej mer än 2 veckors semester på sommaren. Jobbsökare får betala vad det kostar bolaget att läsa jobbansökan, intervjua/testa jobbsökare (Ryanair). Piloter som själva får bekosta type-rating då de behöver lära sig ny flygplanstyp. Bränslesnålare plan. Billigare hotell. Anställning utan trygghet i lågskatteländer. Operera från de billigaste flygplatserna. Tanka där det är billigast. Lägga schema och rutter så besättningen ej behöver ta in på hotell (charterflygningar mitt i natten). Dröja och försvåra för passagerarna att få ersättning vid inställda eller försenade plan. Ej bjuda på lite övervikt utan krama ut vad det går av passagerarna om de avviker från idealkunden. Det finns hur mycket som helst ...
Tyvärr har alla i SAS förutsatt att man ska få det lite bättre och förmånligare varje år. Efter ett tag har det blivit orimligt förmånligt. Men det håller inte längre när ekonomin skruvas åt med global konkurrens och mindre pengar att dela på. Nästa skyddade verkstad är väl läkarkåren och politikerna?



Jag vet inte vad du grundar dina påståenden på? Jag arbetar inte själv på SAS, men jag har en bekant som arbetar som pilot på SAS, och han tjänade enligt egen utsago 156 000 i månaden förra året.

Det är ju inte så illa pinkat, om det nu stämmer?
#180 2012-11-12, 21:18
You.are.whale.cum
Ursprungligen postat av Gromgutten
Alla vet väl/ju hur de klarar punktlighetsmålet: Gaten stänger tio minuter innan alla andra med samma avgångstid, åtminstone i Norge. Jävligt irriterande om man glømmer att det är SAS som skall skøta transporten.


SAS är inte punktligast längre.
Sen mäter inte alla bolagen lika. Det kommer dock framöver, om jag inte minns helt fel.