SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#205 2012-11-18, 14:31
ledarskap
Jag har biljetter bokade med ett SAS-plan den 25:e december. Hur stor är chansen att SAS fortfarande är vid liv då?
Ska jag börja se om det finns andra alternativ?
#206 2012-11-18, 14:59
C Bildts Kostym
Ursprungligen postat av ledarskap
Jag har biljetter bokade med ett SAS-plan den 25:e december. Hur stor är chansen att SAS fortfarande är vid liv då?
Ska jag börja se om det finns andra alternativ?


Vid eventuellt konkursbeslut gäller det åtminstone att vara beredd eftersom det kommer vara fler än du som måste boka om resor.
#207 2012-11-18, 16:12
demiurg2
Ursprungligen postat av ledarskap
Jag har biljetter bokade med ett SAS-plan den 25:e december. Hur stor är chansen att SAS fortfarande är vid liv då?
Ska jag börja se om det finns andra alternativ?


Först och främst så hoppas jag att du har en biljett som är möjlig att fritt avboka. Om så skulle jag avboka den i dag och be en bön om att du hinner få tillbaka pengarna innan konkursen är effektuerad. Om du inte har en fritt avbokningsbar så skulle jag boka en ny (naturligtvis avbokningsbar) med ett annat bolag.
Jag tror nämligen inte att SAS överlever fram till den 25e December då jag har mycket svårt att tro att de får igenom löneminskningskraven för fackförbunden. Ovanpå det så är det ju så att SAS inte blir lönsamt trots detta.
Jag bedömer chansen som 50 procent att SAS begär sig själva i konkurs i morgon måndag, och ungefär 90 procent att så sker inom 2 månader.
#208 2012-11-18, 16:21
DjPutte
SAS kommer nog gå i konkurs om inte facken får med på SAS sperkrav som finns, Det är omöjligt uppdrag att få tex kabinpersonalen att jobba för 80:-/tim istället för 150:-/tim!

Sedan rapporteras det att pilotfackets förslag har avvisats etc etc så nog är det mörkare i dag för SAS än det var tex i förrgår då dem började förhandla, Sedan rapporterar tex XP att en tung svensk affärsjurist Björn Riese har anlänt till Köpenhamn och styrelsemötet känns som att SAS själv börjar inse att loppet är kört då dem har svårt att få igenom sina krav för besparingar!

Vilka som kommer ta över om nu planen står still från och med i morgon:
Norwegian kommer MED all säkerhet plocka in alla resurser de har för att täcka upp SAS avgångar inrikes som utrikes så gott dem nu kan, Sedan så finns det aktörer bland de stora flygbolagen utomlands Finnair - Lufthansa - Swiss som kan ha intresse att ta över vissa sträckor på inrikes trafik som utrikes ia deras nav i respektive land!
#209 2012-11-18, 16:21
Stormaren
Jag saknar kommentarer från dom som hackar ner på folk som använder annat än SAS i den här tråden. Var är ni ???
#210 2012-11-18, 16:33
DjPutte
Ursprungligen postat av Stormaren
Jag saknar kommentarer från dom som hackar ner på folk som använder annat än SAS i den här tråden. Var är ni ???

Även om jag flyger som regel med Norwegian så ser jag likosm inget läge i det du säger kacka på folk, Känner ett rent jäkelskap bara i sikte inget annat!
#211 2012-11-18, 16:37
Atomist
Ursprungligen postat av Stormaren
Jag saknar kommentarer från dom som hackar ner på folk som använder annat än SAS i den här tråden. Var är ni ???


Dem sitter stumma av förvåning..

Över att det inte går att bedriva bolag med löner som är 140 procent av marknadslön..
Att man inte kan ha en administration som mer liknar en statlig satsning i facket arbetsmarknadspolitiska åtgärder när man verkar i en konkurrensutsatt bransch.
Att det inte är exklusivt att flyga, majoriteten resenärer är vanligt folk som skiter i hummer och skumpa och bryr sig om priset INTE tvärtom..
#212 2012-11-18, 16:44
DjPutte
Största problemet SAS haft är deras flygplansflotta är ålderstigen som sjutton tex dem flyger fortf med MD-80 plan, Sak samma med äldre serien av 737:an totalt sett så är det sådant också som gör att bolahet tappar marknadsandelar mot tex Norwegian på inrikes trafiken!

Sedan så den kostym som dem har är förstor i dagsläget mot vad bolaget klarar av att fungera med, Dra ned på sträckorna ha kvar de lönsamaste och lägg ned eller släj de som har mindre beläggning samt kolla av på utrikes sak samma!
#213 2012-11-18, 16:45
DjPutte
läste detta på XP:

SAS har nu tagit bort den banner med budkapet "Boka först - Fråga sen" man tidigare haft högst upp på hemsidan. En senkommen insikt hos komunikationsavdelningen eller baserat på ny information internt från ledningen?

verkar som att något är på g då!
#214 2012-11-18, 17:05
henrik21
Ursprungligen postat av DjPutte
SAS kommer nog gå i konkurs om inte facken får med på SAS sperkrav som finns, Det är omöjligt uppdrag att få tex kabinpersonalen att jobba för 80:-/tim istället för 150:-/tim!

Sedan rapporteras det att pilotfackets förslag har avvisats etc etc så nog är det mörkare i dag för SAS än det var tex i förrgår då dem började förhandla, Sedan rapporterar tex XP att en tung svensk affärsjurist Björn Riese har anlänt till Köpenhamn och styrelsemötet känns som att SAS själv börjar inse att loppet är kört då dem har svårt att få igenom sina krav för besparingar!

Vilka som kommer ta över om nu planen står still från och med i morgon:
Norwegian kommer MED all säkerhet plocka in alla resurser de har för att täcka upp SAS avgångar inrikes som utrikes så gott dem nu kan, Sedan så finns det aktörer bland de stora flygbolagen utomlands Finnair - Lufthansa - Swiss som kan ha intresse att ta över vissa sträckor på inrikes trafik som utrikes ia deras nav i respektive land!


Fast det man läst om sparkraven och de specifika sänkningarna till 80kr/tim så ska det väl endast gälla de timanställda?

Annars har du helt rätt i sakfrågorna.
#215 2012-11-18, 17:12
DjPutte
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det man läst om sparkraven och de specifika sänkningarna till 80kr/tim så ska det väl endast gälla de timanställda?

Annars har du helt rätt i sakfrågorna.

Nu verkar pilotfacken lämnat nytt bud till SAS enl SVD/Närigsliv enl citat: DR Nyheter erfar att de tre nordiska pilotföreningarna i SAS har kommit med ett nytt förslag, rapporterar Ritzau. Förslaget tillmötesgår SAS krav på en rad punkter. Just nu bedöms förslaget av SAS styrelse, rapporterar TT.

Sedan måste kabinpersonalen komma överens och det är nog där det kommer haverera då Sverige - Norge - Danmark förhandlar om separata avtal, Medans SAS vill ha alla avtal under ett och samma tak och det kommer bli svårt!
#216 2012-11-18, 17:19
DjPutte
Konkurs är det troligaste för SAS efter kvällens styrelsemöte i Köpenhamn. Det säger två experter på rekonstruktioner och konkurser som SvD Näringlsiv pratat med. "Om man är förståndig så sätter man bolaget i konkurs", säger en av dem. Det som då kan hända är att ett nytt SAS, "SAS 2.0", återuppstår inom någon månad med de livskraftiga delarna av gamla SAS i ett nytt bolag.