SAS stora problem är de facto inte lönerna. Den stora boven i dramat är den uråldriga flottan av flygplan. Det går helt enkelt inte att piska bränsleeffektivitet ur så gamla motorer hur mycket man än skriker om saken.
I dag ligger SAS på ett snitt av 78 öre per passagerarkilometer, Norwegian ligger på 52 öre. Om SAS skulle sänka sina lönekostnader till noll så skulle de ändå ha en passagerarkilometerkostnad på 68 - 70 öre...
SAS behöver minst komma ned i 60 öre för att uppnå break even. Det går inte då man inte har pengar till att byta ut planen. Antingen pytsar ägarna in mer och mer pengar i ett bolag vars plan nu är så gamla att de snart får flygförbud, eller så låter man naturen ha sin gång och dinosaurien dör.
Personligen flyger jag Malmö så långt det bara går. Bäst service, landar i Stockholm och inte ute i ingenstans, samt är betydligt billigare än SAS. Räknar man in transporterna till och från Arlanda spöar Malmö Norwegian i pris, och man får kaffe med kaka och en varm fuktig tygduk att torka nyllet med
Sedan skadar det väl inte att en av Malmös högsta chefer (kvinnlig) brukar krama mig varje gång hon ser mig...
Edit:
Räknas kaffe med kaka, varm tygduk och kramar som mutor? Hell Yeah! And proud of it!
Edit Reloaded:
SAS har aldrig kramat mig, Norwegians plan försvinner när de ser mig och Ryan Air lade ned flygplatsen så de skulle slippa flyga hem mig... Och så undrar alla varför jag älskar Malmö Aviation. Sade jag förresten att Malmös kramar är förstklassiga?
Edit Regurgitated:
Fortsätter sjunga Malmös lov. Både när Norwegian och Ryan rövknullade mig så flög Malmö Aviation mig hem gratis. Notera, de flög inte ens från flygplatsen Ryan hade lagt ner, de fixade ändå en gratis flygresa hem med ett annat flygbolag än deras eget. Och jag fick en tröstkram när jag kom hem...
Kunde jag gifta mig med Malmö Aviation skulle jag göra det.