SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#277 2012-11-18, 20:31
Mutbar
Ursprungligen postat av demiurg2
Svaret på frågan var det finns flygplan...
MAs systerbolag Transwede har 3 Avro RJ-70 parkerade som reserv. Dessa tar det bara några timmar att få ut i trafik då de tydligen står som reservplan för MA i dag för när de behöver ta något ordinarie plan ur trafik. Detta räcker för två flyglinjer. Sedan har Brussels Airlines 6 Avro RJ-100 plan i reserv startklara för i morgon och BA lär ju inte säga nej till MA om de frågar. Båda dessa flygplanstyper finns redan inom MA och det är inga problem med att få tag på piloter till dessa plan.


...du glömde tillägga att hela Europa har kraftig överkapacitet vintertid. Det blir nog inget problem att skaka fram några kärror till oss nordbor.
#278 2012-11-18, 20:32
Mutbar
Ursprungligen postat av DjPutte
Norwegian är mer kapitalstarkt än vad SAS är, Kjös som äger Norwegian har gjort smarat drag då han började i Norge för att sedan köpa upp FlyNordic och komma in på den Svenska marknaden!

SAS har jobbat länge i motvind och säkerligen sett med onda ögon mot det Norwegian haft som raketboost och nu hinner investar i 787 Dreamliner samt inköp av nya 737or samt nya Airbus 320Neo, SAS har ju inte haft den möjlighet och där har det klickat enormt fel iom att dagsens resenärer är medvetan om service och bekvämlighet på sina resor inom och utanför Sverige!


Och Norwegian betalar alla dessa 787, 737-800 och 320Neo med intjänade pengar, eller..? Finns en risk att även det korthuset rasar vid en längre svacka.

Vad gäller SAS, har jag hela tiden haft en aning om att styrelsen en vacker dag vill begrava detta missfoster och gå vidare. Nu fick de sin chans. Helt meningslöst att köpa hö till en död häst.
#279 2012-11-18, 20:33
DjPutte
SAS@xxxxxxx Checka vad du har för försäkring via din hemförsäkring eller om det kortföretag du betalat med har skydd.

Så svarar SAS nu ikväll på denna fråga:

"Hej på er! Om det blir så att SAS tyvärr skulle lägga ner, är det möjligt för resenärer som betalt för biljett, att få tillbaka pengar?"

Från twittern som SVD/näringsliv citerar!
#280 2012-11-18, 20:34
demiurg2
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Just det, demiurg2 du klagade på att man inte fick kaffe och te på SAS. Mig veterligen har det alltid ingått

Nä men det är rätt så intressant att studera flygbranschens förändring.

Minns när jag var en knatte på slutet av 90-talet och flög en väl trafikerad inrikeslinje med SAS jämnt och ständigt. Det var standard att dricka och kaffe/te, bröd, sallad och varm mat ingick under varje flight. Varma, våta handdukar erbjöds också alltid innan landning.

Sedan, ett par månader innan 9/11 hade den varma måltiden istället ersatts med en matig macka istället. Dricka och kaffe ingick dock fortfarande.

Något år efter 9/11 hade några mystiska orange boxar införts på menyn, som var tänkt att representera en full måltid, men innehållet var snålare tilltaget (och kallt!) än den matiga mackan. Dricka och kaffe ingick fortfarande. De varma, våta handdukarna var nu ersatta med illaluktande desinficerade våtservetter.

De orange boxarnas tid varade dock inte speciellt länge. En inte lika matig macka, oftast två val dock, fanns nu istället. Fortfarande så ingick dricka och te/kaffe. Men se det gjorde inte våtservetter!

En solig höstdag i mitten av 00-talet hade den inte så matiga mackan försvunnit, nu fick man betala för tilltugg! Dricka, kaffe eller te ingick dock. Fri påfyllning för den som ville ha det blaskiga kaffet eller det smaklösa teet ingick även i flygbiljetten.

För ett par år sedan försvann även den svalkande drycken och man fick numera bara kaffe och te.

Och nu sitter vi här, med ingenting alls...

Skulle vilja påstå att serviceförmågan har försvunnit i parallell takt med SAS tillgångar...

Spoiler:
Reserverar mig för eventuella historiska felaktigheter


Jag tror du har prickat alla försämringarna inom SAS klockrent. Vad du glömde att säga är att biljettpriset aldrig sjönk tillsammans med försämringarna. Sist jag flög med SAS var något år sedan, då fick jag betala för kaffet och biljetten var dubbelt så dyr som med Malmö. (Skulle vidare från Arlanda och Norwegian var fullbokat)
MA = Kaffe och ett litet tilltugg (brukade vara frukost på morgonflighten och matig macka på resten), men de varma mysiga fuktiga handdukarna är fortfarande kvar. Däremot bytte min Malmö-favoritchef jobb så jag gissar att mina kramar är på upphällningen... Ska dock fråga hennes efterträdare om jag kan få dem av henne istället... :'(
#281 2012-11-18, 20:36
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
SAS@xxxxxxx Checka vad du har för försäkring via din hemförsäkring eller om det kortföretag du betalat med har skydd.

Så svarar SAS nu ikväll på denna fråga:

"Hej på er! Om det blir så att SAS tyvärr skulle lägga ner, är det möjligt för resenärer som betalt för biljett, att få tillbaka pengar?"

Från twittern som SVD/näringsliv citerar!


Okej, då var konkursen nu uppgraderad till halvofficiell. Om de inte tänkta ta ut en konkurs så skulle svaret ha blivit att de kommer att fortsatt fullfölja alla flygningar och att en konkurs inte är aktuell.
#282 2012-11-18, 20:41
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Okej, då var konkursen nu uppgraderad till halvofficiell. Om de inte tänkta ta ut en konkurs så skulle svaret ha blivit att de kommer att fortsatt fullfölja alla flygningar och att en konkurs inte är aktuell.

aftenposten.no har ett artikel ett citat:
Den norske SAS-toppen Eivind Roald sitter tett på de dramatiske forhandlingene i København. Til Aftenposten sier han dette nå i kveld:

- Vi har 50 prosent sjanse for å lykkes. Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning, sier Roald.

Hade dem inte vart nära konkurs så hade det vart andra tongångar all over så att säga!
#283 2012-11-18, 20:45
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
aftenposten.no har ett artikel ett citat:
Den norske SAS-toppen Eivind Roald sitter tett på de dramatiske forhandlingene i København. Til Aftenposten sier han dette nå i kveld:

- Vi har 50 prosent sjanse for å lykkes. Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning, sier Roald.

Hade dem inte vart nära konkurs så hade det vart andra tongångar all over så att säga!


Notera att han sitter i Köpenhamn medan styrelseordföranden och två ledamöter är i Stockholm för rakning hos bankerna. Det låter verkligen som att han är på topp av vad som händer. I och med att de inte fått till stånd den uppgörelse som bankerna krävt för att låna ut mer pengar så är därmed konkursen ett faktum. Jag gissar att bankerna kräver den samtidigt som jag skriver detta.
#284 2012-11-18, 20:52
demiurg2
Verkar som att MA ska ta emot SAS biljetter för de som blir strandsatta på annan ort än hemorten ifall SAS konkursar på sina ordinarie linjer samt lustigt nog linjen Bromma - Luleå, enligt en källa på Malmö.
MA flyger i dag inte på Bromma - Luleå.

Edit: Detta har MA gjort tidigare när bland annat Norwegian glömde bort en flygning, samt även minst en gång när Ryan fuckade upp en flygning Bryssel - Skavsta. Milt sagt ett bra sätt att skaffa trogna kunder.
#285 2012-11-18, 20:54
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Notera att han sitter i Köpenhamn medan styrelseordföranden och två ledamöter är i Stockholm för rakning hos bankerna. Det låter verkligen som att han är på topp av vad som händer. I och med att de inte fått till stånd den uppgörelse som bankerna krävt för att låna ut mer pengar så är därmed konkursen ett faktum. Jag gissar att bankerna kräver den samtidigt som jag skriver detta.

Dett är mer och mer min analys av läget rätt mig nu om jag har fel:
1: Styrelseordf och de 2st ledamöter har insett detta går inte att rädda åker till STHLM ger den info åt bankerna
2: Nästa andetag så börjar dem förhandla ev kerditer för ett nytt bolag SAS 2.0 i samma veva som dem sitter med dessa banker
3: Konkursen är ett faktum och inlämnas 09:00 till tingsrätten i STHLM och förhandligarna hålls samt konkursförvaltare utses
4: Konkursförvaltaren får upp planen säg Torsdag för att få igon inrikes trafiken samt delar av utrikes på de lönsama linjerna
5: Ny ledning utses för SAS 2.0 och ansökan om flyglinje certifikat etc etc kommer in till LFV
6: Inom 6mån är det nya bolaget i luften och flyger SAS 2.0 i en smalare och effektivare kostym
#286 2012-11-18, 20:55
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Verkar som att MA ska ta emot SAS biljetter för de som blir strandsatta på annan ort än hemorten ifall SAS konkursar på sina ordinarie linjer samt lustigt nog linjen Bromma - Luleå, enligt en källa på Malmö.
MA flyger i dag inte på Bromma - Luleå.

Edit: Detta har MA gjort tidigare när bland annat Norwegian glömde bort en flygning, samt även minst en gång när Ryan fuckade upp en flygning Bryssel - Skavsta. Milt sagt ett bra sätt att skaffa trogna kunder.

Då lär dem öppna upp den linjen Luleå - Bromma - Luleå MA som det verkar vad du säger!
#287 2012-11-18, 20:57
DjPutte
Vice ordförande i det danska kabinfacket, Jean Pierre Schomburg till TT:

- Det är oansvarigt av företaget att tillåta en förhandlingsprocess på det här viset. Vi har lagt ett seriöst bud som bland annat innehåller arbetstid, lön och flexibilitet, säger han.

Kabinfacket ska bland annat ha erbjudit en ökad arbetstid med tre och en halv timme per vecka — från 44 till 47,5.
#288 2012-11-18, 20:58
discomusen
Senaste nytt:
20.30 Fortfarande finns det inte någon överenskommelse som kan rädda SAS undan konkurs. SAS deadline för en överenskommelse är satt till midnatt. Då ska förhandlingarna med facken vara klara.

Vad säger ni? Jag har flyg bokat till sthlm på torsdag eftermiddag. Norwegian har ett flyg samma tid för dubbla priset. Ska jag boka det nu direkt eller vänta till konkurs är officiellt?