SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#157 2012-11-11, 17:49
sushita
Skrämmande att se hur branschen går längre och längre ner i det mörkaste djupet. Jag jobbar inte på SaS, men gå på ett annat bolag som kapten och jag har gått ner 7000 kr i lön. Har funderat länge på att omskola mig till något annat..
#158 2012-11-11, 17:59
You.are.whale.cum
Ursprungligen postat av namram
Om inte flygfacket går med på lönesänkningarna, blir det konkurs då?


Ja, förr eller senare så blir det så.
Det är dock inte bara lönerna som behöver sänkas.
#159 2012-11-11, 18:00
You.are.whale.cum
http://www.dn.se/nyheter/varlden/personalen-i-norge-sager-blankt-nej


Jag hade haft väldigt stor respekt för RG om han sänkt sin lön med 30-40%.
#160 2012-11-11, 18:15
Repo
Många rykten i farten. Aktien åt fanders. Medial press. Man kan fråga sig vem det är som driver detta drev och vad man får ut utav det..
Synd om SAS nu bara har konkurs kvar att ta till.
Sedan är det skrämmande hur vissa fackpersoner uttalar sig, kanske i brist på kunskap eller att verkligheten knackar på.
http://www.nrk.no/okonomi/godtar-ikke-lavere-lonn-i-sas-1.8392613
"Om den er på 10, 15 eller fem prosent, de kan bare glemme det. Vi har gitt vårt i mer enn ti år"

Man föredrar alltså att samtliga får sparken och en total konkurs framför en lönesänkning på upp till 20%? De olika facken har faktiskt legat till grund för att SAS nu sitter i den här positionen så nu kan de väl ta och orsaka bolagets död också. :angry:
#161 2012-11-11, 18:29
Alma-Ata
Ursprungligen postat av Repo

Man föredrar alltså att samtliga får sparken och en total konkurs framför en lönesänkning på upp till 20%? De olika facken har faktiskt legat till grund för att SAS nu sitter i den här positionen så nu kan de väl ta och orsaka bolagets död också. :angry:


Om de accepterar en lönesänkning och det nu räddar företaget så är resultatet för de anställda bara att de får leva under samma fattiga organisation med med sämre villkor. Det finns ingen som helst garanti att detta räddar SAS ur dess i detta läge kanske oundvikliga undergånger, så varför skall man leva med att få sämre betalt när andra företag, och framför allt andra branscher, faktiskt kan ge de anställda årliga löneökningar så som är praxis.
#162 2012-11-11, 18:38
Dandel
Ursprungligen postat av Repo
Många rykten i farten. Aktien åt fanders. Medial press. Man kan fråga sig vem det är som driver detta drev och vad man får ut utav det..
Synd om SAS nu bara har konkurs kvar att ta till.
Sedan är det skrämmande hur vissa fackpersoner uttalar sig, kanske i brist på kunskap eller att verkligheten knackar på.
http://www.nrk.no/okonomi/godtar-ikke-lavere-lonn-i-sas-1.8392613

Man föredrar alltså att samtliga får sparken och en total konkurs framför en lönesänkning på upp till 20%? De olika facken har faktiskt legat till grund för att SAS nu sitter i den här positionen så nu kan de väl ta och orsaka bolagets död också. :angry:


Ja rätt konstigt att man utalar sig så, 15 % lönesänkning mot en total konkurs där de alla blir arbetslösa i en branch där konkurensen om de jobb som finns är mördande. De som får jobb på andra bolag lär få ännu sämre avtal än man hade på sas. Piloterna läste jag däremot var beredda att acceptera sämre avtal.
#163 2012-11-11, 18:54
crilleP
Jag befinner mig i USA nu och flyger hem med SAS i slutet av december. Jag har tecknat en solid konkursförsäkring. 1) Har SAS hunnit gå i konkurs tills dess? 2) Hur fungerar Solidförsäkringen? Jag reser först från Memphis till Chicago med American Airlines och därefter med SAS till Arlanda. Täcker försäkringen ny resa eller får jag enbart de pengar jag betalt för min hemresa återbetald?
#164 2012-11-11, 19:11
Morgonribba
Det är symptomatiskt för hela västeuropa, företag går under, jobb försvinner. Fler och fler arbetslösa som ska försörjas av den krympande skara som fortfarande har jobb -- men det är förvånande många som inte tycks fatta det, som tror att räcker med att höja skatterna.

Problemet är att det blir ju färre och färre jobb. Det finns inga nya företag som är beredda att anställa SAS-anställda, majoriteten kommer bli långtidsarbetslösa.

Och att den där korkade fack-idioten i Norge yttrar sig som han gör, det kanske är OK i Norge med tanke på att de är ett MYCKET rikare land än Sverige. Men för svenskarnas skull vore det ju helt otroligt korkat att hellre ta en konkurs och arbetslöshet, än att gå ner i lön 10-15% och fortfarande ha ett arbete att gå till.

Volvo varslar, Atlas Copco varslar, SAAB går i konkurs, Telia Sonera varslar, Ericsson varslar. Hittills i år har 45 000 personer varslats, och 54 000 nya asylsökande förväntas välla in nästa år.

Ett sätt att maskera arbetslösheten är att låta arbetslösa ta hand om asylsökande, det blir en per gubbe ungefär - 100 000 nya arbetslösa nästa år. Men det är ju inga riktiga jobb, det är påhittade jobb som måste betalas av vanligt folk via skattsedeln.

Hur går den kalkylen ihop? Och när ska folk fatta att det inte håller?
#165 2012-11-11, 19:12
mattep74
Nu gillar jag inte lågprisbolagen, men undrar varför de kan ta halva priset på resor till NY mot SAS även inräknat bagagekostnad och matkostnad som tillkommer. Jag flyger förvisso helst med SAS då det känns tryggast. När gick SAS med vinst på ett år senast förresten? Tycker mest jag hört minusresultat och knorr från främst Danmark
#166 2012-11-11, 19:42
R-G-B
Ursprungligen postat av mattep74
...undrar varför de kan ta halva priset på resor ...


Det är väl inte så jättekonstigt. Piloter som har mindre än hälften betalt i månaden och som flyger max vad ICAO tillåter per månad. Piloter som själva får betala biljetter att ta sig till jobbet i annat land. Dåliga arbetstidsvillkor. Ej mer än 2 veckors semester på sommaren. Jobbsökare får betala vad det kostar bolaget att läsa jobbansökan, intervjua/testa jobbsökare (Ryanair). Piloter som själva får bekosta type-rating då de behöver lära sig ny flygplanstyp. Bränslesnålare plan. Billigare hotell. Anställning utan trygghet i lågskatteländer. Operera från de billigaste flygplatserna. Tanka där det är billigast. Lägga schema och rutter så besättningen ej behöver ta in på hotell (charterflygningar mitt i natten). Dröja och försvåra för passagerarna att få ersättning vid inställda eller försenade plan. Ej bjuda på lite övervikt utan krama ut vad det går av passagerarna om de avviker från idealkunden. Det finns hur mycket som helst ...
Tyvärr har alla i SAS förutsatt att man ska få det lite bättre och förmånligare varje år. Efter ett tag har det blivit orimligt förmånligt. Men det håller inte längre när ekonomin skruvas åt med global konkurrens och mindre pengar att dela på. Nästa skyddade verkstad är väl läkarkåren och politikerna?
#167 2012-11-11, 20:12
P.G
Under 1970-talets stålkris så vägrade det starka facket i USA att gå med på sänkta löner och det resulterade istället i att industrin mer eller mindre gick under i landet. Ser ut som att SAS-anställdas fack gör sina medlemmar samma björntjänst.
#168 2012-11-11, 21:03
teflonpannan69
Känns det här ändå inte lite som PanAm anno 2012?