Min undrar är just nu om OMX kommer ihåg att handelsstoppa skiten. Annars lär tradingssystemet braka ihop när varenda småsparare vräker ut aktier för 1 öre styck vid handelsstart. I teorin kan ju OMX vänta med att handelsstoppa fram till konkursen är ett faktum, alternativt bara sätta SAS på OBS-listan...
I morgon lär hur som helst bli känt som blodiga måndagen på börsen...
OMX kommer stoppa aktien med säkerhet i morgonbitti då börsen öppnar, Ja OMX Index på STHLM börsen kommer störtdyka tyvärr!
OMX kommer stoppa aktien med säkerhet i morgonbitti då börsen öppnar, Ja OMX Index på STHLM börsen kommer störtdyka tyvärr!
Den mest intressanta frågan är dock vilka företag som kommer att falla tillsammans med SAS.
Initialt kan nog MA och Norwegian också falla, men lär sedan göra en jäkla rekyl. Med, diverse SAS-nära bolag lär ju ta en jämra smäll och Swedbank, SEB och Nordea lär ju få ta en redig sättning.
Du kan inte avboka din biljett?
Om du gör det innan konkursen är ett faktum så borde du klara dig. Hoppas att du betalat med ditt kreditkort. Håller tummarna för dig.
Det går inte att avboka, inga pengar tillbaka i sådanafall. Dock fick jag precis reda på av min resekamrat att hon betalat med Amex, så med största sannolikhet får vi tillbaka pengarna.
Gillar förövrigt hur nästan alla företag nära konkurs kör på som business as usual in den elfte timman.
Det går inte att avboka, inga pengar tillbaka i sådanafall. Dock fick jag precis reda på av min resekamrat att hon betalat med Amex, så med största sannolikhet får vi tillbaka pengarna.
Gillar förövrigt hur nästan alla företag nära konkurs kör på som business as usual in den elfte timman.
Den mest intressanta frågan är dock vilka företag som kommer att falla tillsammans med SAS.
Initialt kan nog MA och Norwegian också falla, men lär sedan göra en jäkla rekyl. Med, diverse SAS-nära bolag lär ju ta en jämra smäll och Swedbank, SEB och Nordea lär ju få ta en redig sättning.
Den rimliga reaktionen är väl ändå att Norwegian stiger direkt - då de kommer ta över en del av SAS rutter/mindre konkurrens osv.
Den mest intressanta frågan är dock vilka företag som kommer att falla tillsammans med SAS.
Initialt kan nog MA och Norwegian också falla, men lär sedan göra en jäkla rekyl. Med, diverse SAS-nära bolag lär ju ta en jämra smäll och Swedbank, SEB och Nordea lär ju få ta en redig sättning.
Norwegian är mer kapitalstarkt än vad SAS är, Kjös som äger Norwegian har gjort smarat drag då han började i Norge för att sedan köpa upp FlyNordic och komma in på den Svenska marknaden!
SAS har jobbat länge i motvind och säkerligen sett med onda ögon mot det Norwegian haft som raketboost och nu hinner investar i 787 Dreamliner samt inköp av nya 737or samt nya Airbus 320Neo, SAS har ju inte haft den möjlighet och där har det klickat enormt fel iom att dagsens resenärer är medvetan om service och bekvämlighet på sina resor inom och utanför Sverige!
Först och främst så hoppas jag att du har en biljett som är möjlig att fritt avboka. Om så skulle jag avboka den i dag och be en bön om att du hinner få tillbaka pengarna innan konkursen är effektuerad. Om du inte har en fritt avbokningsbar så skulle jag boka en ny (naturligtvis avbokningsbar) med ett annat bolag.
Jag tror nämligen inte att SAS överlever fram till den 25e December då jag har mycket svårt att tro att de får igenom löneminskningskraven för fackförbunden. Ovanpå det så är det ju så att SAS inte blir lönsamt trots detta.
Jag bedömer chansen som 50 procent att SAS begär sig själva i konkurs i morgon måndag, och ungefär 90 procent att så sker inom 2 månader.
Vi kommer troligtvis, via försäkringsbolaget, att få pengarna tillbaka.
Eftersom det är ganska klart att SAS kommer att lämna in konkursansökan i morgon; Hur lång tid tar det innan Norwegian/MA tar över rutterna? Dvs, när kan man boka biljetter hos dem? (Ska från Arlanda till London/Heathrow den 26:e dec).
Den rimliga reaktionen är väl ändå att Norwegian stiger direkt - då de kommer ta över en del av SAS rutter/mindre konkurrens osv.
Marknaden brukar dock ha en lustig tendens att även sänka andra bolag i samma segment vid en konkurs oavsett om det är starka välskötta aktörer. Både Norwegian and MA riskerar att bli temporärt påslagna av en sänkning, men gissningsvis så får de en jäkla rekyl upp när de börjar släppa nyheter om att de tar över lönsamma linjer med mera.
Just det, demiurg2 du klagade på att man inte fick kaffe och te på SAS. Mig veterligen har det alltid ingått
Nä men det är rätt så intressant att studera flygbranschens förändring.
Minns när jag var en knatte på slutet av 90-talet och flög en väl trafikerad inrikeslinje med SAS jämnt och ständigt. Det var standard att dricka och kaffe/te, bröd, sallad och varm mat ingick under varje flight. Varma, våta handdukar erbjöds också alltid innan landning.
Sedan, ett par månader innan 9/11 hade den varma måltiden istället ersatts med en matig macka istället. Dricka och kaffe ingick dock fortfarande.
Något år efter 9/11 hade några mystiska orange boxar införts på menyn, som var tänkt att representera en full måltid, men innehållet var snålare tilltaget (och kallt!) än den matiga mackan. Dricka och kaffe ingick fortfarande. De varma, våta handdukarna var nu ersatta med illaluktande desinficerade våtservetter.
De orange boxarnas tid varade dock inte speciellt länge. En inte lika matig macka, oftast två val dock, fanns nu istället. Fortfarande så ingick dricka och te/kaffe. Men se det gjorde inte våtservetter!
En solig höstdag i mitten av 00-talet hade den inte så matiga mackan försvunnit, nu fick man betala för tilltugg! Dricka, kaffe eller te ingick dock. Fri påfyllning för den som ville ha det blaskiga kaffet eller det smaklösa teet ingick även i flygbiljetten.
För ett par år sedan försvann även den svalkande drycken och man fick numera bara kaffe och te.
Och nu sitter vi här, med ingenting alls...
Skulle vilja påstå att serviceförmågan har försvunnit i parallell takt med SAS tillgångar...
Spoiler:
Reserverar mig för eventuella historiska felaktigheter
Svaret på frågan var det finns flygplan...
MAs systerbolag Transwede har 3 Avro RJ-70 parkerade som reserv. Dessa tar det bara några timmar att få ut i trafik då de tydligen står som reservplan för MA i dag för när de behöver ta något ordinarie plan ur trafik. Detta räcker för två flyglinjer. Sedan har Brussels Airlines 6 Avro RJ-100 plan i reserv startklara för i morgon och BA lär ju inte säga nej till MA om de frågar. Båda dessa flygplanstyper finns redan inom MA och det är inga problem med att få tag på piloter till dessa plan.
Svaret på frågan var det finns flygplan...
MAs systerbolag Transwede har 3 Avro RJ-70 parkerade som reserv. Dessa tar det bara några timmar att få ut i trafik då de tydligen står som reservplan för MA i dag för när de behöver ta något ordinarie plan ur trafik. Detta räcker för två flyglinjer. Sedan har Brussels Airlines 6 Avro RJ-100 plan i reserv startklara för i morgon och BA lär ju inte säga nej till MA om de frågar. Båda dessa flygplanstyper finns redan inom MA och det är inga problem med att få tag på piloter till dessa plan.
Tror att BA ställer upp med dessa piloter om MA frågar no problems där!
Vi kommer troligtvis, via försäkringsbolaget, att få pengarna tillbaka.
Eftersom det är ganska klart att SAS kommer att lämna in konkursansökan i morgon; Hur lång tid tar det innan Norwegian/MA tar över rutterna? Dvs, när kan man boka biljetter hos dem? (Ska från Arlanda till London/Heathrow den 26:e dec).
Svårt att säga, men du kan nog boka redan nu med något annat bolag, men om du nu vill flyga Norwegian så har jag ingen aning faktiskt.