SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#289 2012-11-18, 20:58
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Dett är mer och mer min analys av läget rätt mig nu om jag har fel:
1: Styrelseordf och de 2st ledamöter har insett detta går inte att rädda åker till STHLM ger den info åt bankerna
2: Nästa andetag så börjar dem förhandla ev kerditer för ett nytt bolag SAS 2.0 i samma veva som dem sitter med dessa banker
3: Konkursen är ett faktum och inlämnas 09:00 till tingsrätten i STHLM och förhandligarna hålls samt konkursförvaltare utses
4: Konkursförvaltaren får upp planen säg Torsdag för att få igon inrikes trafiken samt delar av utrikes på de lönsama linjerna
5: Ny ledning utses för SAS 2.0 och ansökan om flyglinje certifikat etc etc kommer in till LFV
6: Inom 6mån är det nya bolaget i luften och flyger SAS 2.0 i en smalare och effektivare kostym


Min bedömning också. Men, jag misstänker att när SAS 2.0 är i gång och konkursbo-SAS är igång så har redan konkurrenterna huggit de lönsamma linjerna och vunnit nya trogna kunder. Även efter rekonstruktion kan SAS ha ett mycket hårt läge.
Det jag är mest intresserad av just nu är om Swedavia arbetar natt för att behandla ansökningar om att få nyttja Arlanda och diverse andra flygplatser (för Malmös räkning), samt ökat antal gater (för Norwegians räkning). Jag misstänker att båda dessa har sökt för detta under dagen/kvällen/natten.
#290 2012-11-18, 20:59
teflonpannan69
Ursprungligen postat av DjPutte
Då lär dem öppna upp den linjen Luleå - Bromma - Luleå MA som det verkar vad du säger!


En sådana linje verkar ju väldigt intressant faktiskt! Perfekt, slipper man ta sig ut till Arlanda. Lär väl kosta lite mer, men billigare än SAS
#291 2012-11-18, 20:59
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Vice ordförande i det danska kabinfacket, Jean Pierre Schomburg till TT:

- Det är oansvarigt av företaget att tillåta en förhandlingsprocess på det här viset. Vi har lagt ett seriöst bud som bland annat innehåller arbetstid, lön och flexibilitet, säger han.

Kabinfacket ska bland annat ha erbjudit en ökad arbetstid med tre och en halv timme per vecka — från 44 till 47,5.


VA??? Det är ju inte ens laglig arbetstid i Sverige... Låter helmysko...
#292 2012-11-18, 20:59
enkelbiljett
Lägg ner skiten.
#293 2012-11-18, 21:00
DjPutte
Ursprungligen postat av discomusen
Senaste nytt:
20.30 Fortfarande finns det inte någon överenskommelse som kan rädda SAS undan konkurs. SAS deadline för en överenskommelse är satt till midnatt. Då ska förhandlingarna med facken vara klara.

Vad säger ni? Jag har flyg bokat till sthlm på torsdag eftermiddag. Norwegian har ett flyg samma tid för dubbla priset. Ska jag boka det nu direkt eller vänta till konkurs är officiellt?

Boka Norwegian så är du säker!
#294 2012-11-18, 21:00
LoopTackle
Vad händer med flygen i veckan om SAS går i konkurs? Blir det inställda då?
#295 2012-11-18, 21:01
DjPutte
Ursprungligen postat av teflonpannan69
En sådana linje verkar ju väldigt intressant faktiskt! Perfekt, slipper man ta sig ut till Arlanda. Lär väl kosta lite mer, men billigare än SAS

Håller med dig i det närmare in till STHLM C tex!
#296 2012-11-18, 21:01
DjPutte
Ursprungligen postat av LoopTackle
Vad händer med flygen i veckan om SAS går i konkurs? Blir det inställda då?

Allt beror på hur snabbt en konkursförvaltare får upp planen igen!
#297 2012-11-18, 21:06
Mutbar
Ursprungligen postat av demiurg2
Min bedömning också. Men, jag misstänker att när SAS 2.0 är i gång och konkursbo-SAS är igång så har redan konkurrenterna huggit de lönsamma linjerna och vunnit nya trogna kunder.

Jag kom att tänka på Blue1(KF). Ett up and running flygbolag. Vad finns det för planer för dom?

Vill minnas att när Swissair(SR) sjönk tog det lilla regionalbolaget Crossair(LX) över och blev Swiss med världen.
#298 2012-11-18, 21:07
Koncentrerat
Det är bekräftat att MA eller Sverigeflyg har överkapacitet och har förvarnat sina anställda om att nya linjer kan komma till närmaste dagarna. Källa -- Aktuellt sändning 2100

Sedan flög jag alldeles precis SVG-CPH med SAS, antar detta var en av de sista SAS-flighterna då :'( har fler resor bokade till 26e december..
#299 2012-11-18, 21:08
DjPutte
Det verkar som att SAS-topparna delat på sig. Ordföranden Fritz Schur är i Stockholm för att förhandla med bankerna, men koncernchef Rickard Gustafson är kvar i Köpenhamn för att fortsätta samtalen med både piloter och kabinpersonal.

Det berättar SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen för borsen.dk.

Känns som höjdarna sitter i STHLM och förbereder konkursen och koncernchefen sitter i CPH för att forts förhandla!
#300 2012-11-18, 21:08
LoopTackle
Ursprungligen postat av DjPutte
Allt beror på hur snabbt en konkursförvaltare får upp planen igen!


Innan söndag?