SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#385 2012-11-19, 07:27
DjPutte
Ursprungligen postat av Stormaren
Vafan! Jag som hade väntat mig att vakna till konkursnyheter. Sas e som en jävla ovältbar leksak. När kommer hammaren fram?

Detta är mer HLR på hela bolaget man gör ingen verkar inse att SAS är konkursmässigt oavsett hur många besparingar man gör!
#386 2012-11-19, 07:33
AndersJoh
Ursprungligen postat av DjPutte
Konkursen av SAS kommer komma var så säkra, Bolaget kommer alldrig komma gå i vinst oavsett alla dessa besparingsåtgärder som SAS lyckats fixa så facken gått med på!

De ska ut några miljoner för dessa flygplan som står redo tas i drift efter nyår men INGEN säger hur dessa har eller ska finansieras!


Det är fortfarande ett systemfel som till slut kommer drabba ALLA företag.

Problemet med att sätta SAS i konkurs är ju att ett av dom största åtaganden man har, pensioner, då fortfarande finns kvar, utan att man har några intäkter alls. Så SAS är ju inte mer "icke-fungerande" än något annat företag.

Ursprungligen postat av DjPutte
Detta är mer HLR på hela bolaget man gör ingen verkar inse att SAS är konkursmässigt oavsett hur många besparingar man gör!


Ekonomin är konkursmässig. Vi försöker få mer genom att ge/betala mindre, det går aldrig. Vi har kommit "hit" genom att låna, nu när vi slutar med det, så kollapsar ekonomin.
#387 2012-11-19, 07:35
Daeb
Är det någon som kan komma med en riktig förklaring/spekulering vad som kommer hända under dagen? Tack!
#388 2012-11-19, 07:40
DjPutte
Ursprungligen postat av Daeb
Är det någon som kan komma med en riktig förklaring/spekulering vad som kommer hända under dagen? Tack!

Enkelt sagt deadline är 09:00 då börserna öppnar i de Nordiska länderna, Är inte avtal slutna med SAS innan dess så har SAS svårt att fåigenom sina besparingskrav genemot bankerna som dem krävt!

Om så är fallet så är konkursen ett faktum allt hänger på Danskkabinpersonal och deras fackförbund hur medgörliga dem är, Danska kabinpersonalen har vart dem som haft de bästa förmåner etc etc bland SAS anställda så hur villiga dem är att sänka löner till den nivå SAS vill är osett ännu!
#389 2012-11-19, 07:40
AndersJoh
Ursprungligen postat av Daeb
Är det någon som kan komma med en riktig förklaring/spekulering vad som kommer hända under dagen? Tack!


Jag tror att SAS kommer gå i konkurs, men att någon direkt kommer ta över, troligtvis något annat Wallenbergstyrt företag. Man har i en sådan konkurs alla möjligheter att skriva av och strunta i betalningsåtaganden man inte vill ha.

I ett längre perspektiv kommer Wallenberg bli "en" ny Kreuger.
#390 2012-11-19, 07:43
DjPutte
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag tror att SAS kommer gå i konkurs, men att någon direkt kommer ta över, troligtvis något annat Wallenbergstyrt företag. Man har i en sådan konkurs alla möjligheter att skriva av och strunta i betalningsåtaganden man inte vill ha.

I ett längre perspektiv kommer Wallenberg bli "en" ny Kreuger.

Det dök upp rykten att bla Lufthansa var intresserat igen att ta över SAS el deras linjer vid en ev konkurs, Sak samma fanns rykten kring Swiss också så någon aktör kommer ta över SAS linjer dock ej dessa ålderstigna flygplan bolaget har i dags läget!

Wallenberg har inga intressen i flygbolag utöver SAS vad jag vet som har möjligheterna att göra ett dyl övertagande!
#391 2012-11-19, 08:00
DjPutte
Från VG:
De to foreningene som fortsatt forhandler med SAS-ledelsen, Norsk Kabinforening og CAU, har ifølge Danmarks Radio lagt en ny liste med krav på bordet.

SAS-ledelsen vurderer nå disse kravene.

Tror att CAU inte kommer ge vika för SAS sparkrav, CAU är det starkste av kabinfacken som SAS har att göra med!
Dansk kabinpersonal är de bäst betalda inom SAS, Därav så har nog SAS mycket bekymmer och det insåg dem förmodligen i natt och förhandlade fram avtal med de som teckans som enkla komma överens med!

Hindret enl Danska TV2 är nu arbetstiden för CAU:s och Norsk kabinförening, Misstänker ingen av dessa vill gå den i arbetstid till den nivå SAS vill!
#392 2012-11-19, 08:03
AndersJoh
Ursprungligen postat av DjPutte
Wallenberg har inga intressen i flygbolag utöver SAS vad jag vet som har möjligheterna att göra ett dyl övertagande!


Titta på vilka som "tog över" SAAB, ett nystartat AB, så ett sådant övertagande kan ju göras av vem som helst, eller ja, med valfritt bolag som front.
#393 2012-11-19, 08:05
DjPutte
Ursprungligen postat av AndersJoh
Titta på vilka som "tog över" SAAB, ett nystartat AB, så ett sådant övertagande kan ju göras av vem som helst, eller ja, med valfritt bolag som front.


Då måste dem investerat i det bolaget innan en ev konkurs och någon sådan investering har väl inte gjorts det senaste mån/år vad jag har sett och läst mig till, men visst möjligheten finns som du säger att göra så SAS 2.0!
#394 2012-11-19, 08:07
DjPutte
ca 55min kvar innan aktiehandel startar på de nordiska börserna då ska avtalet vara på plats enl bedömmare och analytiker!
Om så ej är fallet då kan inte SAS styrelse godkänna planen!

Sedan om dem överhuvudtaget gör det är en annan fråga kan vara så dem gjort bedömningen att SAS är för skuldtyngt och dessa besparingsåtgärder inte räcker långt när fast man får lån av bankerna!
#395 2012-11-19, 08:29
DjPutte
Norska Kabinfacket har sagt JA till SAS nu!

Då är det CAU men ca 1500 fackligt ansluten kabinpersonal som fattas!

Då kommer fråna räcker dessa besparigar jag säger fortf NEJ NEJ!
#396 2012-11-19, 08:30
discomusen
Nu får ni ta och ge er. De kommer inte skriva under massa avtal och sedan 08.55 säga att äh det blev konkurs. Har 6 fackförbund gett vika måste de andra ställa upp. Idag blir det inte konkurs. Kanske om en månad, två eller ett år. Men inte idag. De fann räddning. Igen.