SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#361 2012-11-19, 00:08
Nudeln
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej jag tycker inte heller att staten ska skjuta till pengar till Sas.
Men jag ser ingen lycka i att de skulle konka, det skulle innebära stora problem i luften ett tag framöver, och mycket folk skulle gå ut i arbetslösheten och arbetsmarknaden inom luftfart skulle bli än hårdare än vad den redan är.

Både Arlanda och Kastrup är byggda kring sas, även där skulle det uppstå stora problem.
Visst att man kanske får tag lite billigare flygbiljetter framöver, men det kommer skapa alltför stora problem idag.


Jag håller inte med. Jag tror de sträckor där det finns lönsamhet kommer täckas upp riktigt fort. SAS utfasande kommer nog ske mer smärtfritt än vad man kan ana. Bara för att SAAB försvann så blev det inte svårt att få köpt en ny bil. Men visst är det tråkigt när folk förlorar sina arbeten.

Personligen sitter jag relativt osäkert hos en biltillverkar i Göteborg och tyvärr tror jag att vi kommer få se mer stora varsel i Sverige under de närmsta åren.
#362 2012-11-19, 00:09
DjPutte
Ursprungligen postat av SoTired
Expressen skriver att det är en ny tidsfrist med bankerna.
Vad det innebär?

I grund och botten så vad hjälper det eg??
SAS hoppas att pilotfacket kommer ge med sig medans SAS kommer inte vika ned en tum, Allt är för att då konkursen blir ett faktum så kan man skylla på fackförbunden och gå med hedern i behåll som de tror!
#363 2012-11-19, 00:09
demiurg2
Ursprungligen postat av Soffa
Flyget 06.25 från Kastrup till Helsingfors (SK1706) har bytt status från "Inställt" till att avgå som planerat!


Märkligt. Känns som att två grupper i ledningen drar åt helt olika håll just nu.
En del förbereder konkursen, och en drömmer i det blå som vanligt.
#364 2012-11-19, 00:10
SoTired
Ursprungligen postat av demiurg2
Genom att kolla avgångsinformation via Swediavia samt officiell info från SAS.


Mankan ju roa sig med att anmäla att man vill ha SMS för någon av SAS avgångar i morrn kväll så vet man exakt när den ställs in.
http://www.swedavia.se/arlanda/flyginformation/avgangar/
#365 2012-11-19, 00:11
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
I grund och botten så vad hjälper det eg??
SAS hoppas att pilotfacket kommer ge med sig medans SAS kommer inte vika ned en tum, Allt är för att då konkursen blir ett faktum så kan man skylla på fackförbunden och gå med hedern i behåll som de tror!


Även om facken går med på kraven mot all förmodan så lär SAS bara hitta på något nytt för att kunna skylla ifrån sig efter konkursen.
#366 2012-11-19, 00:12
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Märkligt. Känns som att två grupper i ledningen drar åt helt olika håll just nu.
En del förbereder konkursen, och en drömmer i det blå som vanligt.

Ja du kan vara så att dem som inte är med i STHLM vet sanningen utan att topparna har klart för sig vad som måste ske, Sedan att man förhandlar och fölänger en tidsfrist hela tiden är ju också bara renat taktikspel av SAS så man får fristen som dem vill ha för ta sig med hedern i behåll något så när och kunna skylla på fackförbunden vid konkurs!
#367 2012-11-19, 00:13
Madagascar
Ursprungligen postat av DjPutte
I grund och botten så vad hjälper det eg??
SAS hoppas att pilotfacket kommer ge med sig medans SAS kommer inte vika ned en tum, Allt är för att då konkursen blir ett faktum så kan man skylla på fackförbunden och gå med hedern i behåll som de tror!

Så här skriver TV2:
Det er endnu uvist, hvad udspillet præcist indeholder af ændringer, men Lars Bjørking, formanden for Dansk Pilotforening, bekræfter overfor DR Nyheder, at de er klar til en nedgang på 25 procent. Piloterne skal i gennemsnit gå 10 procent ned i løn, mens produktiviteten skal øges med 15 procent. Foreslaget er piloterne sidste og endelige, fastslår han.

"Vores tilbud imødekommer til fulde SAS-ledelsens økonomiske krav. Hvis SAS siger nej, må det være fordi, bestyrelsen har en anden agenda, f.eks. at de vil rekonstruere selskabet", siger Lars Bjørking til DR Nyheder.


Öka produktiviteten med 15%? Det låter flygosäkert.
#368 2012-11-19, 00:15
DjPutte
Ursprungligen postat av Madagascar
Så här skriver TV2:

Öka produktiviteten med 15%? Det låter flygosäkert.

Frågan är då hur tänker vi där då SAS!
Sänka lön med 10% och få ökning med 15% nje keep on dreaming!
#369 2012-11-19, 00:19
demiurg2
Ursprungligen postat av SoTired
Mankan ju roa sig med att anmäla att man vill ha SMS för någon av SAS avgångar i morrn kväll så vet man exakt när den ställs in.
http://www.swedavia.se/arlanda/flyginformation/avgangar/


Nu är inställningarna bortplockade... Lurigt det här.
#370 2012-11-19, 00:23
Soffa
Skvaller från signaturen "Tobbe" i expressens chat:
"Har precis fått veta att via email 10 SAS-flyg ställs in i morgon bitti. Anställd i SGS"!
#371 2012-11-19, 00:26
demiurg2
Ursprungligen postat av Soffa
Skvaller från signaturen "Tobbe" i expressens chat:
"Har precis fått veta att via email 10 SAS-flyg ställs in i morgon bitti. Anställd i SGS"!


Antagligen de flyg som stod som inställda i en halvtimme innan statusen ändrades. Känns verkligen som om den ena handen inte vet vad den andra gör.

LFV har kallat in SAS för att utreda om de ska få behålla flyglicensen. Källa, SVT.
#372 2012-11-19, 00:38
Nudeln
Alltså vid en situation likt denna, vad är det egentligen som behöver diskuteras så innerligt? Hur i hela friden kan de dra ut så på tiden. Det finns inga pengar! Gå med på kraven eller konken. Är det inte så enkelt?

Och vem är det egentligen som inte har gjort läxan? Det är inte småpotatis som står på spel direkt. Får känslan av de mest fikas nere i Köpenhamn och att piloterna spelar ett högt spel. Piloter trodde ändå jag var en bildad grupp människor. Är det inte då väl riskabelt och hålla på att utmana ledningen så som man gör nu i detta skede?