http://www.svd.se/naringsliv/sas-kan-salja-eurobonus_7627440.svd
Vad är det här för fantasier? Kan det vara värt 2 400 000 000 SEK att man har lurat på 2 900 000 Nordbor/olyckliga utländska resenärer ett plastkort att förvara i soptunnan/byrålådan?
Några har Guldkort och det kostar naturligtvis många mysiga slantar för SAS, med lounger och snabbfiler, gratis sprit, uppgraderingar och annat trams. Vi vet alla att den löjligt dyra business-klassavdelningen ungefär sträcker sig högst två rader i kabinen på SAS europeiska linjer nu för tiden. Den klass som liksom skilde sig från "ap-klassen" förut och var den mest lönsamma för SAS. Kulturen med ett töntigt SAS-Eurobonusguldkort håller på att självdö.
Är det värt över 800 SEK/medlem att ha ett bonusprogram som betalar för de belöningar de delar ut? "Förmånerna" som SAS "bjuder" på debiteras internt.
För mig verkar det som rena snurren att sälja ett kundregister där merparten av deltagarna på sin höjd får möjlighet att köpa en ful ljusstake på Duka efter tre års idogt flygande för dessa fantasisummor.
Kanske Lufthansa ska vara presumtiv köpare även här? Då blir korten lite gråare, med gul anstrykning, med ännu fler siffror och resenärerna får möjlighet att välja i säsongskatalogen vilka produkter som kan köpas för poängen. Tror att en snygg kabinväska från Rimowa piskar skiten ur en ful ljusstake från Duka.... Men är de ens intresserade? Lounger och snabbfiler, gratis uppgraderingar, gratis hotelluppgraderingar, friresor, gratis hotellnätter och annat trams är inte viable business längre och kostar alldeles för mycket pengar för ett företag som redan blöder..... Gratisparasiterna är verkligen inte lönsamma kunder...
Tror att Goldman Sachs verkligen missat poängen. (Poäng som för övrigt dras tillbaka om de inte används inom 3 år från förvärvandet.)
Nej, visst kan man fantisera, men att sälja ett kundregister för 2 miljarder Danska kronor (2,4 miljarder SEK), är och förblir fria fantasier.