SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#97 2012-11-08, 13:47
j123
Handelsbanken som nästan alltid har minst kreditförluster av alla storbanker vägrade förlänga krediterna till SAS. Krediten övertas av Nordea efter påtryckningar från finansdepartementet.

http://www.di.se/artiklar/2012/11/7/bankerna-pressas-hjalpa-sas/
#98 2012-11-08, 13:53
j123
Ursprungligen postat av SuperTeflon
http://www.svd.se/naringsliv/sas-kan-salja-eurobonus_7627440.svd

Vad är det här för fantasier? Kan det vara värt 2 400 000 000 SEK att man har lurat på 2 900 000 Nordbor/olyckliga utländska resenärer ett plastkort att förvara i soptunnan/byrålådan?

Några har Guldkort och det kostar naturligtvis många mysiga slantar för SAS, med lounger och snabbfiler, gratis sprit, uppgraderingar och annat trams. Vi vet alla att den löjligt dyra business-klassavdelningen ungefär sträcker sig högst två rader i kabinen på SAS europeiska linjer nu för tiden. Den klass som liksom skilde sig från "ap-klassen" förut och var den mest lönsamma för SAS. Kulturen med ett töntigt SAS-Eurobonusguldkort håller på att självdö.

Är det värt över 800 SEK/medlem att ha ett bonusprogram som betalar för de belöningar de delar ut? "Förmånerna" som SAS "bjuder" på debiteras internt.

För mig verkar det som rena snurren att sälja ett kundregister där merparten av deltagarna på sin höjd får möjlighet att köpa en ful ljusstake på Duka efter tre års idogt flygande för dessa fantasisummor.

Kanske Lufthansa ska vara presumtiv köpare även här? Då blir korten lite gråare, med gul anstrykning, med ännu fler siffror och resenärerna får möjlighet att välja i säsongskatalogen vilka produkter som kan köpas för poängen. Tror att en snygg kabinväska från Rimowa piskar skiten ur en ful ljusstake från Duka.... Men är de ens intresserade? Lounger och snabbfiler, gratis uppgraderingar, gratis hotelluppgraderingar, friresor, gratis hotellnätter och annat trams är inte viable business längre och kostar alldeles för mycket pengar för ett företag som redan blöder..... Gratisparasiterna är verkligen inte lönsamma kunder...

Tror att Goldman Sachs verkligen missat poängen. (Poäng som för övrigt dras tillbaka om de inte används inom 3 år från förvärvandet.)

Nej, visst kan man fantisera, men att sälja ett kundregister för 2 miljarder Danska kronor (2,4 miljarder SEK), är och förblir fria fantasier.




http://www.di.se/artiklar/2012/11/5/sas-riskerar-tvingas-salja-eurobonus...
#99 2012-11-11, 07:59
Nu går det fort utför.

Sälj till Lufthansa.
http://www.expressen.se/nyheter/sas-narmar-sig-konkurs/
#100 2012-11-11, 08:06
Q1986
#101 2012-11-11, 09:30
j123
113 SVT Text Söndag 11 nov 2012
INRIKES PUBLICERAD 11 NOVEMBER

"SAS hotar facket med konkurs"

Den skandinaviska flygjätten SAS hotar
facket med konkurs om flygbolaget inte
får igenom kraven på försämrade
anställningsvillkor. Det hävdar flyg-
experten Richard Björnelid, som hän-
visar till en källa i Danmark.

SAS-ledningen ska vid ett möte nyligen
bl.a. ha krävt lönesänkningar på 25
procent för kabinpersonalen i Danmark.
Facket uppges ha gått med på att halva
decemberlönen betalas ut.

Enligt Expressen pågår intensiva dis-
kussioner inom regeringskansliet hur
en ev konkurs ska hanteras. I morgon
presenterar SAS sin delårsrapport.
#102 2012-11-11, 09:33
DjPutte
Går SAS i konkurs så finns det aktörer som kan gå in på deras inrikes linjer rellativt snabbt, Kan tänka mig att Finnair kommer vara en av det intresserade att gå in och täcka trafiken i Sverige!

Det kan gå snabbt vål när bollen gått i rull att det blir en konkurs för SAS då kommer det bara säga planen står still där dem står och besättningarna löses genom lönegarantin, KOMMER bli mycket intressantat timmar och dagar fram för oss nu!
#103 2012-11-11, 09:41
Bluebeast72
Har en polare som jobbar på sas köpenhamn i lastningen. Han o de andra skulle få samtal idag från arbetsledare om de skulle komma imorgon eller ej.

Inte fått lön på 3 v o dom har 14 dagars lön. Om det innebär konkurs eller bara strul i danmark vet jag ej.

Enligt flygsiten businessclass så har de även börjar med 14 dagars fördröjning att återbetala inställda flyg samt ligger nu ej i fas med fakturor i ngr led.
#104 2012-11-11, 09:46
Razorkiller
Jag ska åka med SAS till New York på Torsdag, kanske blir tvingad att stanna där om de håller tills dess!
#105 2012-11-11, 09:49
Lite kul att se hur SAS konkar fastän alla klagar på Ryanair och höjer SAS till skyarna Håller annars med andra i tråden, låt skeppet sjunka och låt andra aktörer ta över dom linjerna som är intressanta. Flygresor är ingen rättighet, det är en lyxgrej. Om några linjer då plockas bort så är det inte hela världen, men dom bästa linjerna kommer såklart tas över av andra flygbolag rätt kvickt.
#106 2012-11-11, 10:02
Stonebolt
Som arbetare på arlanda. Som tur inte på sas är jag inte förvånad. Dom är så inefektiva på sitt jobb. Arbete som man klarar av med 2 man är dom 4 på. Och är det för tungt att lasta av väskorna så hyr dom in sodexo. Man ser dom sällan skjälva arbeta vid sorteringen där jag jobbar. Tar ett exempel jag klarar av att sortera ett plan med 150 bokat blir ca 120 väskor. Medans på sas så är man 2-3 pers. Så som sagt inte förvånad
#107 2012-11-11, 10:09
NyPlanet
Hoppas att regeringen inte ska rädda flygbolaget med skattemedel. Trots allt så är det tur att vi hade ett borgerligt styre precis när SAAB gick i konkurs, och numera snart även SAS. Att hålla ett döende företag levande med fräscha skattepengar är ett enormt logiskt feltänkande. Det är som att kasta pärlor åt svin.

Det var dock dumt av Maud Olofsson att skicka 2 miljarder kronor till SAS under den förra mandatperioden. Vänligen agera rätt denna gång, Annie Lööf!
#108 2012-11-11, 10:10
Azarin
Jag har en weekendresa bokad med SAS om några helger. När jag loggar in står följande:

"Det går inte att avboka din resa just nu, vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727. Vi kan inte boka om din resa just nu. Vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727."