Ursprungligen postat av DjPutte
Går SAS i konkurs så finns det aktörer som kan gå in på deras inrikes linjer rellativt snabbt, Kan tänka mig att Finnair kommer vara en av det intresserade att gå in och täcka trafiken i Sverige!
Och varför tror du att Finnair skulle kunna göra det som SAS inte klarar?
Det här är ju inte SAS kris, det är kapitalismens kris, det man instinktivt gör när det går dåligt, är att "sänka kostnaderna" vilket i slutändan (all other things being equal) innebär att man sänker intäkterna, i en ständig nedåtgående spiral.
Ursprungligen postat av TeEsEr
Flygresor är inte alltid lyx utan en del av arbetet för vissa. För oss som jobbar (och i mitt fall jobbade) över hela Sverige är och har SAS varit en bra reseleverantör med tanke på deras täta avgångar och täta nät över i princip hela Sverige. Mellan större städer funkar norwegian men ska man runt på mindre ställen har det varit SAS som funkat bäst.
Ett problem är väl att det var länge sedan ni betalade vad resorna verkligen kostar. Det är skattesubventionerat från flygplats till flygstol, och allt därimellan.
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är tråkigt för SAS och dess anställda men SAS var en koloss som missade omställningen i flygbranschen. De borde börjat ställa om redan på 90-talet men valde av någon anledning att behålla en alltför generös lönestruktur och konstigt sammansatt flotta.
Det handlar ju inte om omställningar i flygbranschen, igen, det är ett skifte i hur vi praktiserar kapitalism.
Ursprungligen postat av TeEsEr
Även om SAS har mångdubbelt fler anställda än Saab så löser det sig nog ändå med tanke på att SAS verkar många anställda som lika bra skulle kunna bli ålderspensionärer. Det beror nog på att man haft lite för bra lön på SAS och har man väl kommit in där så har man stannat.
Du menar att vi flyttar dom från en utgiftspost till en annan, och att det löser problemet?
Problemet med det resonemanget är att deras pension är beräknad på dom för höga lönerna, och dom som betalar in till dagens pensioner (om vi ska hålla det till samma bransch för att exemplet ska bli tydligt) jobbar på Ryanair. Så dom pensionsinbetalningar som görs av dom på Ryanair, som tjänar 20.000kr, ska betala pension för dom SAS-anställda beräknad på en lön på 40.000kr, det säger sig självt att det aldrig går ihop.
Det kanske är dags för någon att inse vad "varselvågen" faktiskt handlar om.