SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#109 2012-11-11, 10:11
TeEsEr
Ursprungligen postat av Kausti
Lite kul att se hur SAS konkar fastän alla klagar på Ryanair och höjer SAS till skyarna Håller annars med andra i tråden, låt skeppet sjunka och låt andra aktörer ta över dom linjerna som är intressanta. Flygresor är ingen rättighet, det är en lyxgrej. Om några linjer då plockas bort så är det inte hela världen, men dom bästa linjerna kommer såklart tas över av andra flygbolag rätt kvickt.

Flygresor är inte alltid lyx utan en del av arbetet för vissa. För oss som jobbar (och i mitt fall jobbade) över hela Sverige är och har SAS varit en bra reseleverantör med tanke på deras täta avgångar och täta nät över i princip hela Sverige. Mellan större städer funkar norwegian men ska man runt på mindre ställen har det varit SAS som funkat bäst.

Det är tråkigt för SAS och dess anställda men SAS var en koloss som missade omställningen i flygbranschen. De borde börjat ställa om redan på 90-talet men valde av någon anledning att behålla en alltför generös lönestruktur och konstigt sammansatt flotta.

Undrar om det ska gnällas lika mycket när SAS läggs ner som när Saab konkade?

Även om SAS har mångdubbelt fler anställda än Saab så löser det sig nog ändå med tanke på att SAS verkar många anställda som lika bra skulle kunna bli ålderspensionärer. Det beror nog på att man haft lite för bra lön på SAS och har man väl kommit in där så har man stannat.

/T
#110 2012-11-11, 10:14
Bluebeast72
Ursprungligen postat av Azarin
Jag har en weekendresa bokad med SAS om några helger. När jag loggar in står följande:

"Det går inte att avboka din resa just nu, vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727. Vi kan inte boka om din resa just nu. Vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727."

Va sa jag.... Flygsiterna med extremt insatta personer i civilflyget flaggar för just dessa varningstecknen!!!Ej ombokbara biljetter, Inställda flyg tar minst 14 dagar o få ersättning för, Släpar med fakturor såsom landningstillstånd, startavgifter, bränsledepåerna är halvfulla...

Chefer på mellannivå fått info om "kanske" inställda jobb i veckan.

Tacknen är många på att det bär iväg år konken..
#111 2012-11-11, 10:25
AndersJoh
Ursprungligen postat av DjPutte
Går SAS i konkurs så finns det aktörer som kan gå in på deras inrikes linjer rellativt snabbt, Kan tänka mig att Finnair kommer vara en av det intresserade att gå in och täcka trafiken i Sverige!


Och varför tror du att Finnair skulle kunna göra det som SAS inte klarar?

Det här är ju inte SAS kris, det är kapitalismens kris, det man instinktivt gör när det går dåligt, är att "sänka kostnaderna" vilket i slutändan (all other things being equal) innebär att man sänker intäkterna, i en ständig nedåtgående spiral.

Ursprungligen postat av TeEsEr
Flygresor är inte alltid lyx utan en del av arbetet för vissa. För oss som jobbar (och i mitt fall jobbade) över hela Sverige är och har SAS varit en bra reseleverantör med tanke på deras täta avgångar och täta nät över i princip hela Sverige. Mellan större städer funkar norwegian men ska man runt på mindre ställen har det varit SAS som funkat bäst.


Ett problem är väl att det var länge sedan ni betalade vad resorna verkligen kostar. Det är skattesubventionerat från flygplats till flygstol, och allt därimellan.

Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är tråkigt för SAS och dess anställda men SAS var en koloss som missade omställningen i flygbranschen. De borde börjat ställa om redan på 90-talet men valde av någon anledning att behålla en alltför generös lönestruktur och konstigt sammansatt flotta.


Det handlar ju inte om omställningar i flygbranschen, igen, det är ett skifte i hur vi praktiserar kapitalism.

Ursprungligen postat av TeEsEr
Även om SAS har mångdubbelt fler anställda än Saab så löser det sig nog ändå med tanke på att SAS verkar många anställda som lika bra skulle kunna bli ålderspensionärer. Det beror nog på att man haft lite för bra lön på SAS och har man väl kommit in där så har man stannat.


Du menar att vi flyttar dom från en utgiftspost till en annan, och att det löser problemet?

Problemet med det resonemanget är att deras pension är beräknad på dom för höga lönerna, och dom som betalar in till dagens pensioner (om vi ska hålla det till samma bransch för att exemplet ska bli tydligt) jobbar på Ryanair. Så dom pensionsinbetalningar som görs av dom på Ryanair, som tjänar 20.000kr, ska betala pension för dom SAS-anställda beräknad på en lön på 40.000kr, det säger sig självt att det aldrig går ihop.

Det kanske är dags för någon att inse vad "varselvågen" faktiskt handlar om.
#112 2012-11-11, 10:52
-HolmJones-
Har en komplett biljett till peking på fredag från flygstolen,
från Landvetter till Arlanda med SAS sedan vidare till peking med Air China från Arlanda ,behöver jag oroa mig tro,, eller hur löser dom det ifall att SAS konkar på Torsdag?
Är flygstolen där jag bokat skyldig att "fixa" ett annat plan?
#113 2012-11-11, 10:53
Reddot
SAS som var så hajpat under 80-talet! Vad har hänt? Har RyanAir gett er smisk?
#114 2012-11-11, 10:55
biljon
Ursprungligen postat av AndersJoh
Och varför tror du att Finnair skulle kunna göra det som SAS inte klarar?

Det här är ju inte SAS kris, det är kapitalismens kris, det man instinktivt gör när det går dåligt, är att "sänka kostnaderna" vilket i slutändan (all other things being equal) innebär att man sänker intäkterna, i en ständig nedåtgående spiral.



Ett problem är väl att det var länge sedan ni betalade vad resorna verkligen kostar. Det är skattesubventionerat från flygplats till flygstol, och allt därimellan.



Det handlar ju inte om omställningar i flygbranschen, igen, det är ett skifte i hur vi praktiserar kapitalism.



Du menar att vi flyttar dom från en utgiftspost till en annan, och att det löser problemet?

Problemet med det resonemanget är att deras pension är beräknad på dom för höga lönerna, och dom som betalar in till dagens pensioner (om vi ska hålla det till samma bransch för att exemplet ska bli tydligt) jobbar på Ryanair. Så dom pensionsinbetalningar som görs av dom på Ryanair, som tjänar 20.000kr, ska betala pension för dom SAS-anställda beräknad på en lön på 40.000kr, det säger sig självt att det aldrig går ihop.

Det kanske är dags för någon att inse vad "varselvågen" faktiskt handlar om.


Det är knappast kapitalismen det är fel på, det är socialismen.
Vem har bestämt att alla ska ha rätt till flyg? Flygbranschen är söndertrasad av subventioner från skattemedel, inget annat.

SAS har länge varit en koloss på lerfötter som trott att dom varit bättre än andra, nu är verkligheten ikapp.
Det flesta rutter som varit vinstgivande kommer såklart att tas över av effektiva bolag som Norwegian, Ryanair osv. Andra rutter kommer småbolag försöka sig på, tyvärr med stöd av de kommunerna som hanterar flygplatserna.
#115 2012-11-11, 11:11
Det pratas också om att andra aktörer kommer ta över/köpa ground handling ansvaret. Men det visar väl sig i dagarna vad som händer.
#116 2012-11-11, 11:14
DjPutte
[QUOTE=AndersJoh]Och varför tror du att Finnair skulle kunna göra det som SAS inte klarar?

Det här är ju inte SAS kris, det är kapitalismens kris, det man instinktivt gör när det går dåligt, är att "sänka kostnaderna" vilket i slutändan (all other things being equal) innebär att man sänker intäkterna, i en ständig nedåtgående spiral.



Finnair HAR velat gå in på svenska marknaden allt sedan de var med i FlyNordic, Dem sålde sin aktie stock till Norwegian!
SÅ JA Finnair är nog en av de mer potentiella aktörerna som kan ta över tex sträckan Arlanda - Luleå - Arland samt Arlanda - Kiruna - Arlanda iom att Luleå ligger rätt strategist till för det bolaget för flygningar mot Finska sidan också, Men hur som så lär det bli av HÖGSTA intressa och följa vad som sker de närmasta dagarna med SAS!
#117 2012-11-11, 11:14
DjPutte
Ursprungligen postat av Hajkenlicious
Det pratas också om att andra aktörer kommer ta över/köpa ground handling ansvaret. Men det visar väl sig i dagarna vad som händer.


Är bara en droppe i havet att sälja inte mycket pengar kommer in av det, Känns mest konstgjord andning av det hela!
#118 2012-11-11, 11:40
Svedde
Ursprungligen postat av Azarin
Jag har en weekendresa bokad med SAS om några helger. När jag loggar in står följande:

"Det går inte att avboka din resa just nu, vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727. Vi kan inte boka om din resa just nu. Vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727."


Kan meddela att detta inte står pga konkurs.


Edit, Särskrivet
#119 2012-11-11, 11:41
rusellpeters
Ursprungligen postat av EvilGuy
I en sund marknadsekonomi ska inte staten hjälpa företag i knipa ty marknaden är självsanerande.


Men SAS har aldrig verkat i en sund marknadsekonomi. SAS har av staten beordrats att följa den striktaste lagen eller regeln som finn i Sverige, Norge eller Danmark. Vilket har medfört ett stort handikapp.

SAS tvingades köpa norska Braathens, svenska Linjeflyg.

SAS har varit förbjudna att ha lägre priser än konkurrenterna.

Man konkurrerar med andra helstatliga flygbolag som har andra regler, tex att cabinpersonalen får sparken vid 30 års ålder eller om de blir gravida.

Eller så konkurrerar man med lågprisbolag somanvänder sig av inhyrd personal med F skattsedel.
Norwegian har byggt manskapsbaracker i Norge till sina cabinanställda så hämtar man billig arbetskraft från tex Spanien.

Så har inte SAS kunnat göra då de till hälften är statlig ägda. Jämför med åkerinäringen eller rederierna.

Slutsats staten har infört omöjliga regler för ett antal brancher och vill man ha pålitlig infrastruktur så kostar det
#120 2012-11-11, 11:49
Vad ska staten med SAS till egentligen?
Sälj det till Victor Muller för 1 kr.