SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#217 2012-11-18, 17:20
timpossible
Jag ska flyga med SAS på onsdag och tillbaka på søndag. Hur stor ær chansen att jag blir strandad eller inte kommer ivæg alls?
#218 2012-11-18, 17:24
DjPutte
Ursprungligen postat av timpossible
Jag ska flyga med SAS på onsdag och tillbaka på søndag. Hur stor ær chansen att jag blir strandad eller inte kommer ivæg alls?

Just nu 90% att du är strandad tyvärr!
Men bara följ med det som rapporteras ska försöka hålla lite update här på tråden i mån jag har tid och kan!
#219 2012-11-18, 17:30
timpossible
Tack før svaret.
Fy fan, føljer frågan på di.se. Kul att de inte kan svara på om de kan lyfta imorgon ens med sækerhet. Har en till biljett med SAS den 1e Januari men den ær bokad via flygstolen.se, innebær det en større sækerhet vid eventuell kollaps? Att flygstolen hittar ersættningsflyg eller dylikt?
#220 2012-11-18, 17:31
Koncentrerat
Vilken tur att jag reser hem från Norge nu då med SAS om ~30 minuter! Men har fortfarande biljett bokad för 26e december. Men men, antar First Card betalar tillbaka beloppet vid ev konkurs
Tyvärr ganska tråkigt detta med SAS, har märkt på besättningen att de inte varit lika glada som de andra gånger jag flugit med dem. Kan tänka mig resa med annat bolag, men SAS är ju ensamma på CPH-SVG, vilket medför lite problem.

Hoppas dock på ett "SAS 2.0", med lite fler svenskar, och färre danskar i kabin och adminastravia poster. Antar själv att detta kommer ske vid konkurs, eller så blir de faktiskt uppköpta av något annat bolag i sista minuten.
#221 2012-11-18, 17:37
DjPutte
Bara se det som hände efter att Swissair gick i konkurs tod ett tag sedan så flög dem under namnet Swiss, Så jag tror att det kommer ske något liknade med SAS för hur än mycket dem sitter och förhandlar så kommer inte bolaget kunna överleva med nuvarade funktion på företaget!

Man måste krympa och effektivisera det man har i dagsläget och få personalen att bli mindre i takt med att man sätter in kraft på sträckorna som har bäring och lönsamhet, I dagsläget så flyger man på sträckor som inte har den lönsamhet som krävs i dagsläget för bolaget!
#222 2012-11-18, 17:49
DjPutte
Citat från SVD: Nu rapporteras att delar av SAS styrelse är på väg upp till Stockholm från Köpenhamn där man tidigare suttit i möte. TT rapporterar förljande: Tre ledamöter ur SAS styrelse, däribland ordföranden Fritz Schur, lämnade vid 17.30-tiden SAS huvudkontor vid Kastrup.
– Vi är på väg till Stockholm inom kort, sade Shur till TT:s reporter och försvann in i en väntande bil.
På frågan om hela SAS styrelse ska till Stockholm svarade Shur:
– Som ni ser är vi tre stycken.
Därefter slog han igen bildörren och bilen körde mot flygterminalerna.
#223 2012-11-18, 18:00
demiurg2
Ursprungligen postat av timpossible
Jag ska flyga med SAS på onsdag och tillbaka på søndag. Hur stor ær chansen att jag blir strandad eller inte kommer ivæg alls?


Troligen kan du flyga, det beror litegrann på hur konkursförvaltaren väljer att göra. Men troligen kommer ägarna att nu genomföra en fullständig rekonstruktion under konkurstiden.
Det "glunkas" om att konkursansökan lämnas in till Stockholm tingsrätt klockan 09.00 i morgon bitti.
Därav att styrelsens ordförande samt 2 ledamöter åker till Stockholm nu i kväll.
#224 2012-11-18, 18:08
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Troligen kan du flyga, det beror litegrann på hur konkursförvaltaren väljer att göra. Men troligen kommer ägarna att nu genomföra en fullständig rekonstruktion under konkurstiden.
Det "glunkas" om att konkursansökan lämnas in till Stockholm tingsrätt klockan 09.00 i morgon bitti.
Därav att styrelsens ordförande samt 2 ledamöter åker till Stockholm nu i kväll.

Om så blir fallet lär planen bli ståeendes på marken vid en konkurs, Tror nog att konkursförvaltaren har problem att ha planen i luften om han inte kan betala bränslekostnaderna under en rekonstruktion av SAS!
#225 2012-11-18, 18:09
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Troligen kan du flyga, det beror litegrann på hur konkursförvaltaren väljer att göra. Men troligen kommer ägarna att nu genomföra en fullständig rekonstruktion under konkurstiden.
Det "glunkas" om att konkursansökan lämnas in till Stockholm tingsrätt klockan 09.00 i morgon bitti.
Därav att styrelsens ordförande samt 2 ledamöter åker till Stockholm nu i kväll.

Btw var har du läst dessa rykten av nyfikenhet bara!
#226 2012-11-18, 18:10
demiurg2
Malmö verkar ha hört sig för på massor av ställen under dagen för att hyra in mer flygplan runt om i världen, samt att de helt plötsligt vill börja flyga på Arlanda... Förfrågan ska tydligen gälla för både longrange plan för internationell flygning samt fler matarplan för inomnordisk flygning. Om detta rykte (från person inom Malmö så gör det en rekonstruktion mycket svår. Frågan är bara om Malmö har cash för en sådan expansion. Om ryktet stämmer så kommer vi att se en rent enorm emission eller ett enormt aktieobligationslån inom mycket kort.
#227 2012-11-18, 18:12
demiurg2
Ursprungligen postat av DjPutte
Om så blir fallet lär planen bli ståeendes på marken vid en konkurs, Tror nog att konkursförvaltaren har problem att ha planen i luften om han inte kan betala bränslekostnaderna under en rekonstruktion av SAS!


Beror på om ägarna förbinder sig att betala löpande kostnader under rekonstruktionen. Något jag gissar att staterna gör.

Vad gäller "glunkningen", kommer från en av konkurrenterna som hårdbevakar vad som sker då de eventuellt kan ta över kritiska flygningar från och med tisdag.
#228 2012-11-18, 18:13
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Malmö verkar ha hört sig för på massor av ställen under dagen för att hyra in mer flygplan runt om i världen, samt att de helt plötsligt vill börja flyga på Arlanda... Förfrågan ska tydligen gälla för både longrange plan för internationell flygning samt fler matarplan för inomnordisk flygning. Om detta rykte (från person inom Malmö så gör det en rekonstruktion mycket svår. Frågan är bara om Malmö har cash för en sådan expansion. Om ryktet stämmer så kommer vi att se en rent enorm emission eller ett enormt aktieobligationslån inom mycket kort.

Det är ju intressanta rykten i mina ögon iaf för MA har kapaciteten att vilja gör a detta och bara det att dem hörtsig för att hyra in plan säger ju en sak dem vill in på inrikes marknaden fullt ut, Sedan det jag är nyfiken på är hur agerar Norwegian i afton har dem klart månne med hyresavtal på plan för att täcka upp sträckor där SAS vart och flugit för att ta hand om strandade SAS resenärer runt om inrikes och utrikes?