Tittar man på tillverkarnas rekommendationer för turnaroundtider så verkar standard vara passagerare ut (några minuter) -> "omladdning" av flygplanet, fylla på förråd, städa tanka -> passagerare in...
Självklart. Men för att det ska vara någon säkerhetsfunktion i det så krävs antagligen att alla ID kollas mot någon databas med personer som inte får flyga av någon anledning. Sådan kontroll...
Det jag skrev handlade om ett flygbolags regler, alltid ID-koll om incheckat bagage, eventuell ID-koll för övriga.
Visst ska man kunna identifiera sig, men eftersom vem som helst får köpa flygbiljetter (i Sverige) så...
Enligt SAS (jag har inte hittat någon bekräftelse från myndighet) så ska man, myndighetskrav, identifiera sig om man checkar in bagage och kunna identifiera sig annars. Att man identifierar sig om man har bagage kan vara...
Du kan också googla flightnumret, det finns diverse sidor som sammanställer vilka maskiner (regnr) som historiskt har kört flighterna. Och söker man på regnr kan man se vilka flighter en viss maskin har kört.
Det finns begränsningar även gällande incheckade vätskor, ex brandfarlighet och det kan bli problem med rödvin. Men det förutsätter att någon tittar i väskan.
En förklaring till den svenska gränskontrollens inställning kan vara att de inte vet till vilket land du ska åka om du lämnar Schengen området. På Landvetter är det möjligt att ha ett boardingkort till...