Ursprungligen postat av Kein
Vad är det som förhindrar/försäkrar att inte stjärten på flygplanet slår i vid start? När jag kollar flygfilmer på YouTube känns de ofta farligt nära (sen klart, det som ser ut att vara 10 cm är väl 2-3 m när man sätter det i perspektiv till planets storlek). Däremot känns det som att lite för aggressiv start och en vindpust på det så har man inte mycket marginaler. Det känns också som att man dels inte ser hur nära stjärten är när man sitter i cockpit och inte har många hundradelar att göra något åt det - plus att man väl riskerar störta om man vinklar planet nedåt kraftigt i början..
Dessutom när man flyger och man lyfter tycker jag verkligen det gungar till "nedåt-bakåt".
På vissa typer har man väldigt små marginaler mot tailstrike.
Ursprungligen postat av Kein
1) Vad gör att stjärten inte slår i vid start?
2) Finns det särskilda säkerhetssystem som gör att man ej kan vinkla planet upp för mycket?
Det som krävs är en korrekt utförd rotation från pilotens sida.
Beroende på flygplanstyp ska man rotera med konstant hastighet av t.ex. 3 grader per sekund.
Att utföra det helt korrekt är förhållandevis svårt.
När man utbildas på typen tränas det i simulator, där man får feedback.
Utöver det loggar de flesta bolag och flygplanstyper den datan, som sedan samlas in. På så vis kan träningsavdelningen se om pilotkåren överlag roterar med rätt hastighet.
Ursprungligen postat av Kein
3) Har det hänt olyckor pga detta?
Ja, tail strikes händer emellanåt och är ibland väldigt kostsamma historier.
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kan ett flygplan verkligen flyga så fort på så låg höjd som påstås inträffat elfte september?
Kan ett passagerarplan verkligen göra de manövrarna som påstods innan planet krachade in i pentagon?
Enbart svar från erfarna piloter tack!
Ja, utan tvekan. Jag flyger själv just B767, alltså typen som kraschades in i tornen.
Man får inte flyga i så hög fart på låg höjd, men det innebär inte att det inte går.