Ursprungligen postat av Neksnor
Tittar man på tillverkarnas rekommendationer för turnaroundtider så verkar standard vara passagerare ut (några minuter) -> "omladdning" av flygplanet, fylla på förråd, städa tanka -> passagerare in så fort tsnkningen är avlutad.
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/files/tech_data/AC/Airbus-... innehåller lite flygplatsinfo om A320, en standardmaskin på Europarutter. Rulla ner till avdelning 5-1-1 så finns lite exempel på tidsåtgång för att vända. 5-3-0 verkar vara ett exempel som handlar om lågprisflyg.
Tillägg: Jag tolkar det som att anledningen till att man inte ska (säkerhetsanvisningar är inga uppmaningar, de är order) ha bältet på sig är att kollisionsrisken är minimal vid stillastående samtidigt som att brandrisken är högre (vilket inte behöver betyda hög) vid tankning än vid andra delar av "omladdningen". Har man på sig bältet så tar en evakuering antagligen längre tid eftersom man måste koppla loss sig innan man springer, det finns även en teoretisk risk att något bälte fastnar.
Själv öppnar jag alltid bilbältet när jag kört ombord på en skärgårdsfärja där man sitter i bilen under resan.
Tack för svaret och länken, intressant läsning.
Planet i fråga var en B737-800 men det är säkert jämförbart med A320 då de är ungefär lika stora.
Läser att man inte tankar alls på en snabb turnaround vilket var nytt för mig då jag trodde man alltid flög med minsta möjliga bränslemängd, men på riktigt korta skutt kanske man sparar tid/pengar på att skippa tankningen.
Jag tolkade det också såklart att det var en liten förhöjd (brand)risk under tankning och att man därav har föreskriften 'bälte av' under pågående tankning, kunde dock inte låta bli att undra om det någonsin i flyghistorien har inträffat en olycka där ett plan fattat eld och passagerare skadats under tankning, om inte annat så illustrerade detta än en gång det extremt höga säkerhetstänk som finns i branschen.